remblokken
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: remblokken
Het spul, technisch geen olie, is hygroscopisch en neemt dus onder normale condities water op. Gemiddeld in een normaal remsysteem ongeveer 3.5% in 2 jaar tijd. Vandaar dat Equilibrium Reflux Boiling Point (ERBP) droog en met 3-4% (afhankelijk van meet specs) water. Als er zoveel water geabsorbeerd is gaat de kooktemperatuur van de vloeistof zelf naar beneden. En bij koken ontstaan gasbellen, die weer comprimeerbaar zijn en voor een slap pedaal zorgen etc. Blijf ik alleen nog met de vraag zitten waarom, als die vloeistof eenmaal gekookt heeft, alles niet gewoon terug gaat naar normaal bij afkoelen. Mijn ervaring is dat bij koken je eigenlijk het best direct kan flushen. Af laten koelen en daarna doorrijden heb je het probleem heel snel terug.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: remblokken
Inderdaad.
Na een keer koken helpt afkoelen alleen om weer veilig thuis te komen.
De baan kun je beter niet meer opgaan met die olie.
Na een keer koken helpt afkoelen alleen om weer veilig thuis te komen.
De baan kun je beter niet meer opgaan met die olie.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: remblokken
Dat klopt, de structuur van de vloeistof is na het koken blijvend veranderd.
Het kookpunt gaat blijvend naar een lagere temperatuur wat de vloeistof voor circuitgebruik eigenlijk waardeloos maakt.
Op de openbare weg hoeft dit niet direct een probleem te zijn, tenzij je wel een heel 'interessante' rijstijl hebt.
Het kookpunt gaat blijvend naar een lagere temperatuur wat de vloeistof voor circuitgebruik eigenlijk waardeloos maakt.
Op de openbare weg hoeft dit niet direct een probleem te zijn, tenzij je wel een heel 'interessante' rijstijl hebt.


- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: remblokken
Ik niet, dus ik heb elke graad ERBP hard nodigS. Gonzales schreef:MMPM Dot 5.1 en om de twee jaar verversen, tot nu geen probleem gehad. Ik rem 'kort'


Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: remblokken
Als ik aboellaard goed begrijp, mag jij je vloeistof alweer gaan wisselen Herman 

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: remblokken
Wat ik bij mijn OMP remblokken gemerkt heb is dat de 'koude bite' na een trackday afneemt. Eenmaal warm voldoen ze nog steeds prima. Bij de APK moest ik echt wel flink kracht zetten om de bank af te laten slaan toen ik er met de achterwielen op stond. 'Voor' was niet zo'n probleem. Had hem al warm gereden maar moest daarna weer een tijdje wachten voordat ik uiteindelijk op de bank stond.Herman schreef:Koude bite is heftig... altijd weer even wennen om zachtjes te remmen.
@ Smiley:

A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: remblokken
Vroeger met Pagids rs 14 gereden zowel standaard schijven als met AP big brake kit.
Nu met Cl 'RC 6' en standaard gegroefde en geperforeerde schijven van Elise Shop.
Ik kan me niet meer voorstellen nog met iets anders te willen rijden.
Deze combinatie met Ate Blue Racing remolie slechts 17 euro per liter! Is gewoonweg fantastisch zowel voor straatgebruik als voor op circuit.
Remschijven gaan al 25 000 km mee en nog niet aan vervanging toe !
Rs 14 werken niet voor straatgebruik als het geregend heeft. Bij De eerste keer dat je je rempedaal indrukt bij regenWeer heb je bijna geen remmen !
Nu met Cl 'RC 6' en standaard gegroefde en geperforeerde schijven van Elise Shop.
Ik kan me niet meer voorstellen nog met iets anders te willen rijden.
Deze combinatie met Ate Blue Racing remolie slechts 17 euro per liter! Is gewoonweg fantastisch zowel voor straatgebruik als voor op circuit.
Remschijven gaan al 25 000 km mee en nog niet aan vervanging toe !
Rs 14 werken niet voor straatgebruik als het geregend heeft. Bij De eerste keer dat je je rempedaal indrukt bij regenWeer heb je bijna geen remmen !
Re: remblokken
Paar verse schijven achter besteld en CL RC6 rondom.alain schreef:Nu met Cl 'RC 6' en standaard gegroefde en geperforeerde schijven van Elise Shop.
Beetje lekker remmen is wel wat extra geld waard. Zeker met nog 5 dagen circuit voor de boeg dit jaar...
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: remblokken
He he. Ouwe copycatCo'tje schreef:Paar verse schijven achter besteld en CL RC6 rondom.

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: remblokken
Smiley schreef: He he. Ouwe copycat

Re: remblokken
Zo, hij remt weer....
Re: remblokken
2 trackdays met Lot over een paar weken in Frankrijk.Dominique schreef:![]()
Welke 5 trackdays wilde je dit jaar nog gaan doen?
En november mijn licentie halen in drie dagen op Assen. Niet echt een track day, wel drie dagen volle bak...