
Airbox modificatie
Kijk naar de kit die vanuit GM geleverd wordt. Compressor die alleen bolt-on is, geen andere wijzigingen: 250PK. En daar kan je dan nog garantie op krijgen ook.
Dus zonder modificaties kan het blok 250PK hebben. Pas in de tuningsstappen die ze daarboven gaan doen worden er dingen veranderd aan het blok. Tussen de 250 en 400 pk veranderen ze de drijfstangen en zuigers, kop bouten en koppakking.
Bij de 1400pk wordt het wel wat spannend, maarja, dat ga je toch niet echt meer in je speedster doen gok ik (ok, jans misschien wel dan
)
Mark
Dus zonder modificaties kan het blok 250PK hebben. Pas in de tuningsstappen die ze daarboven gaan doen worden er dingen veranderd aan het blok. Tussen de 250 en 400 pk veranderen ze de drijfstangen en zuigers, kop bouten en koppakking.
Bij de 1400pk wordt het wel wat spannend, maarja, dat ga je toch niet echt meer in je speedster doen gok ik (ok, jans misschien wel dan

Mark
C30-94@0.55bar
Mark
1400 pk
Wil er eigenlijk dit van zeggen, wat ik tot nu toe gezien heb ,is perfekt, en loopt zéér goed. Komt alleen een vraag daarna: hoe maken we de zaak zo stabiel mogelijk. bij de turbo móet er boven de 240 / 250 pk zeker andere zuigers/ drijfstangen in. Ga er toch van uit dat er met het turbo blok meer rekening is gehouden met het vermogen.
Je hoeft het misschien dan nog nét niet, maar waarom risico lopen
1400 pk


Wil er eigenlijk dit van zeggen, wat ik tot nu toe gezien heb ,is perfekt, en loopt zéér goed. Komt alleen een vraag daarna: hoe maken we de zaak zo stabiel mogelijk. bij de turbo móet er boven de 240 / 250 pk zeker andere zuigers/ drijfstangen in. Ga er toch van uit dat er met het turbo blok meer rekening is gehouden met het vermogen.
Je hoeft het misschien dan nog nét niet, maar waarom risico lopen

- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Nou... als je dat risico "af wilt kopen", dan ben je een vermogen kwijt. Zuigers, drijfstangen, arbeidsloon, dan praat je wel over richting de 2000euro is mijn voorzichtige schatting. Daar kan je ook wel een tweedehands 2.2 blok voor kopen (excl. arbeidsloon voor inbouwen). Dus als je bij GM op het 250pk 2.2 blok garantie kan krijgen dan lijkt mij dat een redelijk veilige keuze en bespaart je een hoop $$$.jans schreef:Mark
Je hoeft het misschien dan nog nét niet, maar waarom risico lopen
Maar dat is mijn mening...


- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Da's normaal als je kijkt naar fabriek/dealer upgrades van auto's.Maik schreef:Die garantie zou je dan eventueel alleen krijgen als je het door een opel dealer in laat bouwen he. En dat zal geen goedkoop geintje zijn dan. De hardware alleen is al meer dan 6000euro.... En dan ben je nog minstens 40 arbeidsuren kwijt....
Over het algmeen was voor de Elise en Exige de upgrade naar 190Pk ook ongeveer een factor 3 duurder als de meeste tuners. Ook nu met de supercharger optie voor de nieuwe Exige met Toyota motor is weer ongeveer het dubbele als de supercharger die door een zwitserse tuner is ontwikkeld.
Met de marges op dit soort dingen betaal je eigenlijk zelf je garantie.
Het enige voordeel kan zijn (hoeft niet!) dat een 'fabrieks' upgrade als deze beter in de markt ligt voor evt. verkoop van de auto omdat het 'officieel' is.
Bye, Arno.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
De eerste speedster met de SC van Hitec had er toen ik de beslissing nam al meer als 40.000 km mee gereden. (180 km enkel woon-werk elke dag....) en dat veel hoge snelheid op de duitse autobaan. Nog geheel zonder problemen.
Op de 2.2 is langdurig hoge toeren een proleem voor de drijstangbouten. 6500 is de grens en daarom heeft opel ook in de 5e versnelling het max toerental op 6250 rpm gezet.
Als de kop er toch af is, is het een kleine extra moeite om ook de drijfstangbouten te vervangen. Verder zou je bij echt hogere toeren lichtere zuigers, zuigerpennen en sterkere / lichtere drijfstangen willen gebruiken.
Om 230 pk te halen met throttlebodies moet ook het toerental omhoog, ik denk naar 7500. En zowie zo moet de hele ecu opnieuw geprogrameerd worden of waarschijnlijk vervangen worden en dan ben je ook alle veiligheids- en rijbaarheids-funkties kwijt.
Dat was voor mij de reden om voor een compressor te gaan ipv zelf de throttlebodies te monteren. De rijdbaarheid blijft behouden.
Maarten
Op de 2.2 is langdurig hoge toeren een proleem voor de drijstangbouten. 6500 is de grens en daarom heeft opel ook in de 5e versnelling het max toerental op 6250 rpm gezet.
Als de kop er toch af is, is het een kleine extra moeite om ook de drijfstangbouten te vervangen. Verder zou je bij echt hogere toeren lichtere zuigers, zuigerpennen en sterkere / lichtere drijfstangen willen gebruiken.
Om 230 pk te halen met throttlebodies moet ook het toerental omhoog, ik denk naar 7500. En zowie zo moet de hele ecu opnieuw geprogrameerd worden of waarschijnlijk vervangen worden en dan ben je ook alle veiligheids- en rijbaarheids-funkties kwijt.
Dat was voor mij de reden om voor een compressor te gaan ipv zelf de throttlebodies te monteren. De rijdbaarheid blijft behouden.
Maarten
Even dit oud draadje weer oppakken ivm met mijn intresse in SC en vooral NA tuning.
Betekenen throttlebodies 230PK of heb je uitvoeringen die goedkoper en minder aanpassingen aan de motor vergen die pakweg zo een 170 PK leveren ipv 230?
Heb je ook lichtere uitvoeringen ivm SC die geen of bijna geen aanpassingen vergen en stukken goedkoper zijn?
Of toch niet aan te raden en in de plaats iets bescheidener als dit te nemen?
https://www.janspeed.com/comersus/store ... oduct=3597
Kben hoogstwaarschijnlijk van plan iets te beslissen als mijn garantie volgend jaar is afgelopen maar kwil er graag al uit om te weten wat ik wil.
Betekenen throttlebodies 230PK of heb je uitvoeringen die goedkoper en minder aanpassingen aan de motor vergen die pakweg zo een 170 PK leveren ipv 230?
Heb je ook lichtere uitvoeringen ivm SC die geen of bijna geen aanpassingen vergen en stukken goedkoper zijn?
Of toch niet aan te raden en in de plaats iets bescheidener als dit te nemen?
https://www.janspeed.com/comersus/store ... oduct=3597
Kben hoogstwaarschijnlijk van plan iets te beslissen als mijn garantie volgend jaar is afgelopen maar kwil er graag al uit om te weten wat ik wil.

- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Bij 170 Pk merk je haast geen verschil met wat je nu hebt, verwacht ook geen hele grote verschillen met 240 pk SC! Heb er nu mee meegereden en achteraan gereden en ik vind de SC niet genoeg bieden voor het geld....Het verschil vind ik voor het geld te klein! Ik wacht in ieder geval eerst de TB's af en als dat ongeveer net zo rijd dan blijf ik gewoon rijden met de aanpassingen die ik nu heb.... 

Ondertussen nog dit draadje gevonden op het Engelse forum.
Lees vooral de post van "DUNNO" gepost op 20 mei 05 op de 2de pagina.
Hij heeft het over zijn eigen ervaring met stage 2 en 3 tuning.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 23153&st=0
Lees vooral de post van "DUNNO" gepost op 20 mei 05 op de 2de pagina.
Hij heeft het over zijn eigen ervaring met stage 2 en 3 tuning.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 23153&st=0