Airbox modificatie

Weetjes en tips voor onze auto.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

ja we worden allemaal een dagje ouder hé.je hoeft niks te zeggen hoor.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Kijk naar de kit die vanuit GM geleverd wordt. Compressor die alleen bolt-on is, geen andere wijzigingen: 250PK. En daar kan je dan nog garantie op krijgen ook.

Dus zonder modificaties kan het blok 250PK hebben. Pas in de tuningsstappen die ze daarboven gaan doen worden er dingen veranderd aan het blok. Tussen de 250 en 400 pk veranderen ze de drijfstangen en zuigers, kop bouten en koppakking.

Bij de 1400pk wordt het wel wat spannend, maarja, dat ga je toch niet echt meer in je speedster doen gok ik (ok, jans misschien wel dan :P)

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Mark

1400 pk :shock: :lol:
Wil er eigenlijk dit van zeggen, wat ik tot nu toe gezien heb ,is perfekt, en loopt zéér goed. Komt alleen een vraag daarna: hoe maken we de zaak zo stabiel mogelijk. bij de turbo móet er boven de 240 / 250 pk zeker andere zuigers/ drijfstangen in. Ga er toch van uit dat er met het turbo blok meer rekening is gehouden met het vermogen.
Je hoeft het misschien dan nog nét niet, maar waarom risico lopen :?:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

jans schreef:Mark
Je hoeft het misschien dan nog nét niet, maar waarom risico lopen :?:
Nou... als je dat risico "af wilt kopen", dan ben je een vermogen kwijt. Zuigers, drijfstangen, arbeidsloon, dan praat je wel over richting de 2000euro is mijn voorzichtige schatting. Daar kan je ook wel een tweedehands 2.2 blok voor kopen (excl. arbeidsloon voor inbouwen). Dus als je bij GM op het 250pk 2.2 blok garantie kan krijgen dan lijkt mij dat een redelijk veilige keuze en bespaart je een hoop $$$.

Maar dat is mijn mening... :wink:
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik

Waarom krijg je op de 2.2 bij 250 pk garantie :?: en op de turbo vervalt
n.l. alle garantie :!: (dit heb ik nagevraagt i.vm. een verlengde garantie)
De motor was n.l. dan uitgesloten.
Je zou haast denken dat GM het aanbeveelt om te tunen :lol:
Hoe zit dat jongens :idea:
Maik

Bericht door Maik »

Dat komt omdat GM die compressor kit levert als bolt-on upgrade voor de 2.2. Kant en klaar knutsel pakketje :lol:
Mark, correct me if I'm wrong...
Of Piet
Of Maarten :wink:
Afbeelding
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

Maik schreef:Dat komt omdat GM die compressor kit levert als bolt-on upgrade voor de 2.2. Kant en klaar knutsel pakketje :lol:
Mark, correct me if I'm wrong...
Of Piet
Of Maarten :wink:

En garantie mmmm :roll: .

Gr, 8) Martin
Maik

Bericht door Maik »

Die garantie zou je dan eventueel alleen krijgen als je het door een opel dealer in laat bouwen he. En dat zal geen goedkoop geintje zijn dan. De hardware alleen is al meer dan 6000euro.... En dan ben je nog minstens 40 arbeidsuren kwijt....
Afbeelding
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Die garantie zou je dan eventueel alleen krijgen als je het door een opel dealer in laat bouwen he. En dat zal geen goedkoop geintje zijn dan. De hardware alleen is al meer dan 6000euro.... En dan ben je nog minstens 40 arbeidsuren kwijt....
Da's normaal als je kijkt naar fabriek/dealer upgrades van auto's.

Over het algmeen was voor de Elise en Exige de upgrade naar 190Pk ook ongeveer een factor 3 duurder als de meeste tuners. Ook nu met de supercharger optie voor de nieuwe Exige met Toyota motor is weer ongeveer het dubbele als de supercharger die door een zwitserse tuner is ontwikkeld.

Met de marges op dit soort dingen betaal je eigenlijk zelf je garantie.

Het enige voordeel kan zijn (hoeft niet!) dat een 'fabrieks' upgrade als deze beter in de markt ligt voor evt. verkoop van de auto omdat het 'officieel' is.

Bye, Arno.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

En voor details over wat ze allemaal doen, gewoon ff die pdf doorlezen. Is best interessante info.

Mark
C30-94@0.55bar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

De eerste speedster met de SC van Hitec had er toen ik de beslissing nam al meer als 40.000 km mee gereden. (180 km enkel woon-werk elke dag....) en dat veel hoge snelheid op de duitse autobaan. Nog geheel zonder problemen.

Op de 2.2 is langdurig hoge toeren een proleem voor de drijstangbouten. 6500 is de grens en daarom heeft opel ook in de 5e versnelling het max toerental op 6250 rpm gezet.

Als de kop er toch af is, is het een kleine extra moeite om ook de drijfstangbouten te vervangen. Verder zou je bij echt hogere toeren lichtere zuigers, zuigerpennen en sterkere / lichtere drijfstangen willen gebruiken.

Om 230 pk te halen met throttlebodies moet ook het toerental omhoog, ik denk naar 7500. En zowie zo moet de hele ecu opnieuw geprogrameerd worden of waarschijnlijk vervangen worden en dan ben je ook alle veiligheids- en rijbaarheids-funkties kwijt.
Dat was voor mij de reden om voor een compressor te gaan ipv zelf de throttlebodies te monteren. De rijdbaarheid blijft behouden.

Maarten
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik verwacht niet dat voor 230PK 7500 toeren nodig zijn bij de 2.2. Als je het vergelijkt met wat ze met de duratec's doen in de Elise, dan komen die al op 213PK bij ongeveer 6600 toeren. En dat zijn 2.0 blokken.

Mark
C30-94@0.55bar
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Even dit oud draadje weer oppakken ivm met mijn intresse in SC en vooral NA tuning.
Betekenen throttlebodies 230PK of heb je uitvoeringen die goedkoper en minder aanpassingen aan de motor vergen die pakweg zo een 170 PK leveren ipv 230?
Heb je ook lichtere uitvoeringen ivm SC die geen of bijna geen aanpassingen vergen en stukken goedkoper zijn?

Of toch niet aan te raden en in de plaats iets bescheidener als dit te nemen?

https://www.janspeed.com/comersus/store ... oduct=3597

Kben hoogstwaarschijnlijk van plan iets te beslissen als mijn garantie volgend jaar is afgelopen maar kwil er graag al uit om te weten wat ik wil. :wink:
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Bij 170 Pk merk je haast geen verschil met wat je nu hebt, verwacht ook geen hele grote verschillen met 240 pk SC! Heb er nu mee meegereden en achteraan gereden en ik vind de SC niet genoeg bieden voor het geld....Het verschil vind ik voor het geld te klein! Ik wacht in ieder geval eerst de TB's af en als dat ongeveer net zo rijd dan blijf ik gewoon rijden met de aanpassingen die ik nu heb.... 8)
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Ondertussen nog dit draadje gevonden op het Engelse forum.

Lees vooral de post van "DUNNO" gepost op 20 mei 05 op de 2de pagina.
Hij heeft het over zijn eigen ervaring met stage 2 en 3 tuning.

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 23153&st=0
Plaats reactie