Ik ben begonnen met de Thielert 150 conversie die met een sportuitlaat en een sportluchtfilter 160pk levert. Het is inderdaad zo dat de motor daarbij vrijwel net zo goed stationair liep als de standaard motor.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met een EBD 4-2-1 spruitstuk met een sportkatje. Dat kostte me 2pk alleen liep het koppel op naar 192Nm waarbij maximaal koppel gehaald werd vanaf zo'n 4700 tpm. Vooral dat koppel was heel interessant omdat je merkte dat de auto veel meer 'klauwde' als hij uit een bocht accelereerde. Uiteindelijk is de conversie heel betrouwbaar gebleken, ik heb er ong. 120.00km mee gereden en nooit problemen ervaren..
Enig idee wat dit doet met het verbruik en slijtage van de motor? Bij gelijk blijven van de rijstijl.... Ongeveer hoor snap dat dit niet uitgerekend kan worden..
Het is inderdaad niet eenvoudig om dat even uit te rekenen. In feite zou je kunnen stellen dat meer koppel betekent meer slijtage (aan de motor, bak en aandrijflijn)
Hoe zich dat echter in de praktijk ontwikkeld is lastig te zeggen, zoals al eerder aangegeven heb ik destijds mijn K-series laten tunen en heb met die motor zo'n 120.000km rondgereden. Op zich een mooi prestatie als je in het achterhoofd houdt dat die k-series eigenlijk al een opgeboord motortje is.
Ik ken de Ecotec van de Speedster niet goed genoeg, weet alleen dat het basisontwerp van Lotus kwam en dat het robuuste motoren zijn. Je zou eens te rade kunnen gaan in de UK en Duitsland.
YvoTuk schreef:
...
Ik ken de Ecotec van de Speedster niet goed genoeg, weet alleen dat het basisontwerp van Lotus kwam en dat het robuuste motoren zijn.
Volgens mij is het een GM ontwerp als ik mij niet vergis!
YvoTuk schreef:
...
Ik ken de Ecotec van de Speedster niet goed genoeg, weet alleen dat het basisontwerp van Lotus kwam en dat het robuuste motoren zijn.
Volgens mij is het een GM ontwerp als ik mij niet vergis!
Nope.
De L850 motor serie, waar de 2.2 onderdeel van is, is een produkt van onder andere Lotus-Engineering wat in opdracht van GM is gedaan.
GM en Lotus gaan al best een tijd terug wat dat betreft en ze worden erg vaak ingezet door GM als extern technisch onwikkelbureau voor zowel motoren als wielophanging etc.
Op zich niet zo vreemd hoor. Dat doen al dit soort fabrikanten. Zo had de engineering tak van Porsche een dikke vinger in de pap bij het ontwikkelen van de huidige Volvo motoren.
Waar heb je dat vandaan over Porsche en Volvo motoren ?
Het laatste waar zij bij betrokken zijn geweest is uit het 850 tijdperk. (vindt ik niet echt recent )
Maar Cosworth (oude 4 cyl en de V10 die helaas de S80 nooit heeft gehaald), AVL (5 cyl Diesel) en Yamaha (V8) hebben ook meegewerkt met de ontwikkeling van motoren.
Zelfs Porsche beteed delen uit, zoals bijv de eerste generatie GT3.
Maik schreef:Dan heeft Lotus niet zo'n best beurt gemaakt met die 2.2, he Mark?
Basis ontwerp is volgens mij toch weinig mis mee. Is waarschijnlijk meer dat GM niet wilde dat het vermogen van de 2.2 te dicht bij de turbo kwam. Anders gaat er natuurlijk niemand meer voor de turbo.
Zou me ook niet verbazen als de z20let er over niet al te lange tijd uitgaat, zeker aangezien ze de 2.2 compressor nu hebben aangekondigd met 230pk..
Waar heb je dat vandaan over Porsche en Volvo motoren ?
Het laatste waar zij bij betrokken zijn geweest is uit het 850 tijdperk. (vindt ik niet echt recent )
Klopt.. Dat is 'um ook.. Is ook heel wat jaren geleden, maar gaat om het idee..
Soms gaat het natuurlijk nog een stuk verder als alleen engineering hulp.
Zie de VVTL-i zoals die nu in de Elise en de Celica gebruikt worden. Deze mogen dan wel lijken alsof ze van Toyota komen, maar er staat met grote letters overal gewoon 'Yamaha' op het blok.
Al met al is er gewoon bizar veel 'kruisbestuiving' overal als je het een beetje uitpluist
Opel hoeft er volgens mij niet zoveel voor te doen ,om er een paar pk meer uit te halen. zie de nieuwe 2.0 liter turbo motor, is nog steeds de Z 20let.
Alleen de sterkere gesmede Calibra zuigers , en een kop bewerking plus 0.1 bar meer turbo druk. En 240 pk en 320 nm zijn een feit.
@Jans, kan jij voor mij eens kijken met jouw contacten of dit niet te regelen is voor Januari... Wil het wel proberen!! Misschien ligt er wel een setje als jij het vraagt!!
stevenflappy schreef:@Jans, kan jij voor mij eens kijken met jouw contacten of dit niet te regelen is voor Januari... Wil het wel proberen!! Misschien ligt er wel een setje als jij het vraagt!!
Alvast bedankt!!
Wel inclusief rollenbank, voor tunen en na tunen svp
Als het inderdaad zoveel oplevert zullen er vast meer gegadigden zijn
stevenflappy schreef:@Jans, kan jij voor mij eens kijken met jouw contacten of dit niet te regelen is voor Januari... Wil het wel proberen!! Misschien ligt er wel een setje als jij het vraagt!!