Er is nu een vervangende eenheid besteld. Binnenkort moet/mag ik dus weer naar de dealer, dan voor het vervangen van de ABS-unit

SteV6
Nee, ik weet niet precies welke auto's ervoor in aanmerking komen. Ik weet wel dat de Opeldealer dit zo kan navragen bij Opel Nederland. Er schijnt een lijst met VIN-nummers te zijn die ervoor in aanmerking komen. Ook moet er een uiterlijk kenmerk op je ABS-unit ontbreken! Anders is de modificatie waarschijnlijk al uitgevoerd. Ik weet niet hoe dat kenmerk eruit moet zienBebear schreef:Beste SteV,
Is jou bekent waaraan ze kunnen zien of de ABS-unit vervangen mag/kan/moet worden. Staat er een bepaalt nummer op de unit oid?
Misschien kunnen ze je dit in de werkplaats wel vertellen.
Ik hoop dat jou problemen hiermee opgelost zijn. Zelf heb ik er na pas 250km Speedster evaring, (nog) geen nare ervaring mee.
Groeten
Bebear
Goed he?! Ik heb tot nu toe 3x open gereden en elke keer als nu de zon dreigt te gaan schijnen zit ik zenuwachtig naar buiten te kijken of-het-nu-wel-kanBebear schreef: Tot slot wil ik nog wel graag even kwijt, dat het open rijden met de Speedster mijn verwachtingen nog overtreft. GEWELDIG !!!
Bebear
Da's vrij normaal op Elises als je er alleen in zit (geen ABS natuurlijkMaik schreef:Had je het idee dat 1 van de voorwielen blokkeerde en de ander niet? Of was het net voor het blokkeren?
HiSteV6 schreef:Dat momentje had ik bij de eerste test met ongeveer 190 km/h op de teller op de linkerbaan van de snelweg. Wat voelt is dat het rechter voorwiel van de auto mag blokkeren van de ABS, waardoor links relatief veel meer grip heeft. Gevolg die ruk vanuit het stuur. En vanaf het moment dat je dat corrigeerd voel je afwissend links en rechts trekken. De redenen heeft Arno hierboven al netjes beschreven.
Op het Duitse of Engelse forum heb ik gelezen dat de gemodificeerde ABS-unit ongeveer 15% slip zou toestaan. Dat verklaart waarom mijn Speedster "zoekerig" is geworden. Door het verschil in remkracht van de banden op het wegdek zal de auto trekken naar de kant met de meeste grip. Daarom houd ik het gewoon op karaktertrekjes van de Speedster.
Mijn Leon wordt op de Duitse Autobahn ook zoekerig als je bij snelheden van 220-240 km/h stevig moet remmen. Bij lagere snelheden merk je dat veel minder. En omdat de Leon veel beter (geluids)geisoleerd is hoor je de ABS-werking veel minder. Je voelt het rempedaal wel pulseren, maar het echte ratelen zoals in de Speedster hoor je niet. Ik denk dat een echte test op een afgelegen stukje weg, een paar pilonnen of lege frisdrankflessen en een meetlint nodig is voor een goed vergelijk van de remprestaties. Wie heeft er zin en tijd?
En laat duidelijk zijn dat dit alleen optreedt bij extreem laat en hard remmen. Bij een rustiger ritje en normaal afremmen merk je helemaal niets bijzonders tijdens het remmen. Dat was voor de upgrade wel anders.
SteV6
Dit herken ik bij de 'T' helemaal. Anticiperen dus en bij de les blijven (en voor wie het nog niets wist: alcohol is sowieso geen combinatie bij autorijden maar in een Speedy 'op snelheid' ivm noodzakelijk reactievermogen helemaal 'not done'...... maar ja dat merk je wel als het zo ver isArno schreef:Daar komt ABS pas extreem laat 'er in' als het wiel echt zo'n beetje geblokkeerd is en je het punt van maximale vertraging al ver gepasseerd bent.
Tuurlijk niet! Durf niet te zeggen of het te zien is dat de ABS unit vervangen is, maar we kunnen op dat moment prima vergelijken met andere speedstersRudolf schreef:Heren,
Gezien het feit dat een paprika mij qua technische kennis mij nog overtreft, hierbij een vriendelijk verzoek:
Zou één van jullie 17 april te Lelystad eens naar mijnSpeedy willen kijken of alle mod's zijn uitgevoerd? Ik heb eigenlijk zelf geen idee waar ik een ABS unit moet zoeken, wat ik aan een remklauw zou moeten zien en ga zo maar door. Ik heb mijn auto pas sinds een paar weken, hij is van 2001 (nr. 1224) en heb 'm gekocht bij een Opel-dealer met een 1/2 jaar garantie. Zou wel graag alle nodige mod's uit willen laten voeren...
Of is dit bezwaarlijk?