Ik ben in (of beter: uit) principe van mening, dat als je de wet overtreedt, dit bestraft dient te worden. Als je te hard rijdt, doe je dit over het algemeen bewust en moet je niet zeiken als je beboet wordt.
De wetten, die democratisch tot stand zijn gekomen, zijn over het algemeen bedoeld om mensen te beschermen, dus het is goed dat die gehandhaafd worden.
Echter, ik heb al heel lang het gevoel dat de prioriteiten van de politie wat betreft wetshandhaving volkomen op het verkeerde terrein liggen. Ik ben diverse malen beboet voor mijn te kleine kentekenplaat en zie niet in hoe een te kleine kentekenplaat enige vorm van gevaar oplevert voor mijn medeweggebruikers. In diezelfde periode is er drie keer in mijn auto ingebroken en een keer in mijn huis. In geen van die gevallen had de politie zelfs maar tijd om de aangifte op te nemen, laat staan dat er iets mee werd gedaan.
Zolang er in dit land nog moordenaars, overvallers, verkrachters, pedofielen en andere zware criminelen vrij rondlopen, zou ik me als politiebeamte werkelijk kapot schamen om een boete uit te schrijven voor het feit dat de carrosseriekleur niet overeenkomt met die op het kentekenbewijs.
Als de politie haar zaken echt op orde heeft (waarbij wat meer steun vanuit de rechtsprekende macht overigens meer dan welkom is), zal ik fluitend de boete betalen als ik 5 km/u te hard heb gereden of als ik om 04:30 's nachts een bekeuring krijg omdat ik met 1 (!) wiel half op het trottoir sta geparkeerd. Tot die tijd zie ik de politie voornamelijk als verlengstuk van de fiscus.
Wat mij persoonlijk ook een doorn in het oog is, is het gevoel van verhevenheid wat schijnbaar bij veel agenten leeft: midden op de stoep parkeren, terwijl er 2 meter verderop een parkeerplaats vrij is, op de scooter zonder helm, door rood/over de trambaan/over de vluchtstrook rijden zonder zichtbare noodzaak (i.e. zonder sirene/zwaailichten te voeren). Ben staande gehouden, omdat de mensen onder de pet die iedereen past ten onrechte meenden dat mijn APK zou zijn verlopen, terwijl het dienstvoertuig slechts 1 werkende koplamp had... Dan heb ik het nog niet over de beruchte Volvo's van de KLPD, die mij regelmatig voorbijstuiven met snelheden die ver boven de toegestane liggen (uiteraard ook zonder zwaailichten).
@Damnedt, ben eerlijk gezegd te lui geweest om het uit te zoeken, maar misschien weet jij het: wat mag een politievoertuig wel en niet zonder signaalvoering?
Zo, even mijn frustratie kwijt (en geloof me, ik heb me ingehouden

)