Pagina 5 van 7
Geplaatst: 20 jul 2008 14:05
door Arno
Wat met de ECU in de Speedster vooral interessant is na 'chippen' is of de verbetering ook blijft...
In het verleden hebben verschillende chiptuners het geprobeerd, maar het motormanagement leerde de nieuwe settings er net zo hard weer uit, dus na een uurtje of wat rijden was de auto weer helemaal terug naar origineel.
Komt waarschijnlijk vooral omdat meeste tuners tot voor kort alleen de ontsteking konden aanpassen en dat vond de ECU gewoon niet leuk. Teveel kloppen en hij ging 'm terug zetten.
De (kortstondig) behaalde resultaten waren op de Z22SE wel indrukwekkend te noemen vergeleken met de meeste andere atmosferische motoren waar een chiptune op gedaan wordt. Wat waarschijnlijk meer aangeeft dat de fabrieks-setup extreem conservatief is opgezet.
Bye, Arno.
airbox en chiptuning
Geplaatst: 21 jul 2008 12:02
door stefan
hoi arno
ja dat hebben ze mij ook al verteld dat het geen simpele setup is
ik kan aleen maar gaan horen wat die man te vertellen heeft
en het maar proberen zeker(maar hij moet me toch een zekere garantie geven dat het blijvend is)
ik hoop dat hij me een zinnige uitleg geeft en dan zien we wel
ik heb dan ook de nodige argumenten van jullie hier op de site die tenslotte zeer veel ervaring hebben met de speedy
groeten

airbox en chiptuning
Geplaatst: 22 jul 2008 13:57
door stefan
goede middag iedereen
vandaag bij die kerel langsgeweest en hij begint er nog niet aan
hij was op de hoogte van het probleem en zij zelf dat het een ramp is
geldklopperij dus (trouwens wel eerlijke man dus)
dus zullen we maar afwachten zeker en hopen dat er ooit nog een
oplossing komt
groeten
stefan en monia
airbox en chiptuning
Geplaatst: 23 jul 2008 20:23
door stefan
hoi iedereen
is er ondertussen al meer geweten over de EDS remap
of hersteld deze zich ook na een tijdje???
want op den duur .er word zoveel verteld
grt stefan en monia
Geplaatst: 24 jul 2008 5:09
door markv
De EDS remap doet wel iets. Het nadeel is dat ze het effect bereiken door aanpassing van enkel de ontsteking. Daardoor moet je dus 98 benzine gaan gebruiken. Indirect gevolg is dat de ECU gaat compenseren door meer brandstof toe te voegen, waardoor je meer vermogen krijgt.
De toerenbegrenzer ligt overigens ook hoger bij de remap, ik dacht 7600.
Van de officieel beschikbare remaps lijkt diblas op de moment de enige die echt weet hoe het e.e.a. in elkaar zit, gezien hun werk aan de turbo kit. Maar ik heb geen idee hoe goed hun normale remap is.
Mark
Geplaatst: 24 jul 2008 12:20
door Exmantaa
En vandaar dat Courtenay & Hitec dus ook gebruik maken van de DBilas know how voor hun SC conversies...
In de US zit Trifecta en dit is daar op dit moment ook de enige die tuning aanbied voor de 2,2 (GM15? Ecu, in ieder geval bijna hetzelfde als onze europese GM Ecu.)
Dat gaat overigens met een handheld en een mailservice, waarbij de tuning dus on-line wordt aangepast en je 'm zelf flashed. Misschien samen met UK-VX forum eens een mailtje aan wagen voor al onze europese Z22SE's? Toch best een aardige markt voor 'm...
https://www.trifectaperformance.com/cia ... fault.aspx
Geplaatst: 24 jul 2008 14:27
door Super7
'n dbilas remap gaat dus wel degelijk zin hebben als je het volgende heb aangepast;
luchtinlaatfilterkanaal,
het inlaatspuitstuk (2.4),
uitlaatspruistruk (Dbilas),
Janspeed uitlaat
geen pre cat
Offe is het verstandig om te wachten op echte remap mogelijkheden?
Geplaatst: 24 jul 2008 14:37
door allen
dBilas verkoopt zelf ook een compleet inlaatsysteem voor de speedster. Kost alleen wel wat meer dan een 2.4 spruitstuk.
Geplaatst: 24 jul 2008 15:24
door markv
Of op basis van de componenten kunnen ze bij
http://www.lotusspecials.com/ bijna 200pk eruit krijgen.
Mark
Geplaatst: 24 jul 2008 17:30
door markv
Exmantaa schreef:
In de US zit Trifecta en dit is daar op dit moment ook de enige die tuning aanbied voor de 2,2 (GM15? Ecu, in ieder geval bijna hetzelfde als onze europese GM Ecu.)
Dat gaat overigens met een handheld en een mailservice, waarbij de tuning dus on-line wordt aangepast en je 'm zelf flashed. Misschien samen met UK-VX forum eens een mailtje aan wagen voor al onze europese Z22SE's? Toch best een aardige markt voor 'm...
https://www.trifectaperformance.com/cia ... fault.aspx
Tja, ik geloof daar niet zo erg in. Wat je wilt is een afstemming op de mods die je op de motor hebt zitten. Als ik het verschil al zie tussen motoren met het 2.4 spuitstuk en die van mij met ook een andere uitlaat, dat scheelt best wel veel. Daar wil je geen generieke map voor hebben maar juist eentje die afgestemd is op de modificaties..
Nu nog iemand die dat doet
Mark
Geplaatst: 24 jul 2008 19:21
door Exmantaa
Schijnt dat je bij Trifecta dus wel de tuning afstemt op de auto. Blijkbaar kan hij aan de hand van aangeleverde ECU data + WB lambda zo op afstand de datafiles aanpassen waarna je 'm er zelf inflashed. Opnieuw runnen => doormailen en evt. weer aanpassen.
Een rollenbank is daarbij eigenlijk natuurlijk wel onontbeerlijk. Lijkt me dus ook meer iets voor een tuner om met Trifecta samen te werken. Of heeft één van de leden misschien een rollenbank in de garage??
Op zich natuurlijk geen slecht systeem, omdat er zo veel know how voor een motortype wordt opgebouwd door deze Trifecta. Zolang de tuner maar een rollenbank, WB Lambda en een internetaansluiting heeft...
airbox en chiptuning
Geplaatst: 24 jul 2008 19:54
door stefan
hoi mark
ik ben nog steeds aan het wachten op de airbox
die is een paar dagen geleden verstuurd vanuit nederland
welk vermogen zou eds eruitkrijgen met de airbox en men precat is er reeds uit (waarvoor dank om de fotos en uitleg)
grt stefan en monia
Geplaatst: 25 jul 2008 6:33
door Maik
Als ik er een schatting van mag maken:
- airbox: +0pk
- pre-cat eruit: +5pk
- EDS chip: +5pk (mede gebaseerd op een rollenbank uitdraai van Peter die een EDS chip heeft, en de winst was daarop minder dan 5pk uit mijn hoofd? Maar een meetfout van een handvol pk's heb je zo op een rollenbank...).
+10pk dus... niet heel erg de moeite waard, maar elke pk is er 1 nietwaar
Wil je een grotere sprong maken, dan moet je toch echt naar een 2.4 inlaat en goed uitlaatsysteem kijken. De inlaat is nog te betalen, de uitlaat is toch wel weer een berg geld

airbox en chiptuning
Geplaatst: 25 jul 2008 6:48
door stefan
dag maik
wat zegt het 2.4 inlaatstuk op de tech keuring (zien ze dat)?
en zijn er daar grote aanpassingen te doen
dus spruitstuk samen met precat en dan eds moet merkbaar beter zijn
grt stefan en monia
Geplaatst: 25 jul 2008 6:55
door Maik
Ik weet niet precies wat ze op de Belgische keuring allemaal meten, maar bij de Nederlandse APK is het niet op te merken, de emissies blijven er nog prima mee...
Het is wel een behoorlijk karwei'tje om te doen, bekijk het uitgebreide verslag op de site van Mark maar eens. Als je een ouder type speedster hebt dan moet je ook je dynamo omruilen voor een kleiner exemplaat, anders past het ook niet. Maar hier is ook een heel topic over ergens op dit forum...
Een inlaatspruitstuk levert je om en nabij de 20pk op
