Wij, Dennis en ik + op zaterdag hulp van MartinB, hebben de dynamo niet gedemonteerd. Je kan hem redelijk goed van bovenaf bewerken. Bij Dennis (100 A uitvoering) hoefde alleen het zwarte kapje eraf waar de condensator in verwerkt zit en een nieuwe ontstoringscondensator erop. Bij mijn auto was er idd meer ruimte en zat er geen kabelboom in de weg. De drie dunne slangen die aan de bovenkant van het schutbord lopen moeten even uit de weg gehangen worden, een van de drie (van de carterontluchting) verdwijnt al met de demontage van het het luchtfilter met aanzuigbuis. De andere twee slangen (een haal je uit de twee plastic clips) bind je een stukje omhoog zodat je meer ruimte hebt. Ze hoeven niet los.
Wij hebben de motorkap ook verwijderd, dat geeft ook meer zicht.
Wat bij mijn auto veel tijd heeft gekost is het telkens passen van het nieuwe spruitstuk en dan weer constateren dat je nog steeds een paar millimeter tekort komt. Wij probeerden te voorkomen dat het nieuwe spruitstuk bewerkt moest worden. Dus dan werd de dynamo weer onder handen genomen. Die is bewerkt zoals al eerder op foto's is getoond, dus ook de scherpe uiteindjes van de diodes afknippen (dus niet de beugeltjes waar ze tussen geklemd zitten, alleen een kort stukje draad van de diode zelf. Uiteindelijk viel daar niets meer te winnen qua ruimte en kwamen wij nog steeds een millimeter of 2 a 3 tekort. In een voorkomend geval zou ik van tevoren het spruitstuk al bewerken. Dus bij een 120 ampère dynamo maar meteen de "bobbel" eraf zagen, vlak schuren, braampjes en losse "flinters" aan de binnenkant van het ontstane gat verwijderen, een dun aluminium plaatje pas maken en erop kitten. Ik heb zwarte Pattex Power Fix gebruikt (dit is geen Spam hoor!

Alu plaatje aan de binnenkant even schuren voor het lijmen. Waar ook nog tijdwinst te behalen is merk je tijdens de montage van de ECUsteun. Daar kun je beter zogenaamde C clips i.c.m. M6 boutjes voor gebruiken of "parkerplaatjes" (lijken op C clips maar dan zonder schroefdraad) i.c.m. parkers met 6 kant kop. In het voorbereidend werk dus de ECUsteun " al een keer passen en monteren op het spruitstuk. Eventueel i.p.v. C clips een moertje met Pattex op z'n plaats lijmen.
Het oude stukje vacuumslang van het spruitstuk naar het terugslagklepje was bij mij ook al erg slecht geworden, dat is dus een aandachtspunt voor meerderen.
De groene bijgeleverde TB pakking en alle overige pakkingen passen iig prima. (Goed gedaan Stefan!)
Zoals Dennis al aangaf was bij beide Speedster 1 klein "hikje" waarneembaar maar de motor draaide bijna direct mooi rond.
Tijdens de eerste 25 km merkte je echt dat het allemaal nog niet lekker liep, tot 3500 rpm gaat het iig probleemloos. Inmiddels heb ik er ruim 100 km opzitten sinds de ombouw, vandaag woon-werkverkeer gereden.
Vanochtend merkte ik eerst nog een dip rond de 3500 rpm, dus dan doe ik meteen weer rustig aan. Even later nog een keer geprobeerd en toen bleef de dip weg. Het zal vanzelf beter worden maar ik forceer niets en 100km is natuurlijk nog niet veel.
Helaas heeft Dennis wel heel veel pech de laatste tijd waardoor hij nog niet van de ombouw kunnen genieten. Foto's volgen nog maar Dennis heeft nu uiteraard andere prioriteiten en MartinB is ziek.
@Manta79: Je moet je niet af laten schrikken Ries, met een juiste voorbereiding gaat het je prima lukken. En niet vergeten: het is hobby.... dus het mag wat tijd kosten, toch?Trouwens tot op heden nog geen problemen met de coolfan gehad

Thanks!