Nilfisk op z22se
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Je volgende grens is dan 300.Maik schreef:Andere zuigers ga ik niet doen, het moet ergens stoppen. Het eerste plan was om alleen de simpele stage 2 te doen, waar je dus niet voor in je motor hoeft te modden... Dt is met de andere drijfstangen al uit de hand gelopen![]()
Als hij er dan toch uit moet........
Harrop erop, en je volgende grens zou ergens tegen de 400 kunnen zijn

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Niks ervan, eerst maar eens de speedster op z'n grens leren rijden met 260 betrouwbare pk's, wie weet hoelang ik daar alweer mee bezig ben!
Knutselupdate:
Niet heel erg opgeschoten de laatste week, maar het moment dat de motor eruit gaat komt toch wel dichtbij nu, hier de foto's:
Hier het heerlijk eenvoudige (....) brandstofontluchtingssysteem van de speedster, beetje stoffige bende:

En weer toonbaar:

Wielophanging en alles eromheen rechtsachter weer wat proper gemaakt:

Uitlaat eronder uit:

Inlaatspruitstuk eraf, die komt er ook niet meer op, maar wel de vol-aluminium SC versie met ingebouwde laminovakoelers:

En het uitlaatspruitstuk eraf:

Morgen is het plan om de vloeistoffen af te tappen en nog wat slangen en kabelzooi los te trekken, daarna de motor lasbouten van de versnellingsbak en eruit met die z22se

Knutselupdate:
Niet heel erg opgeschoten de laatste week, maar het moment dat de motor eruit gaat komt toch wel dichtbij nu, hier de foto's:
Hier het heerlijk eenvoudige (....) brandstofontluchtingssysteem van de speedster, beetje stoffige bende:
En weer toonbaar:
Wielophanging en alles eromheen rechtsachter weer wat proper gemaakt:
Uitlaat eronder uit:
Inlaatspruitstuk eraf, die komt er ook niet meer op, maar wel de vol-aluminium SC versie met ingebouwde laminovakoelers:
En het uitlaatspruitstuk eraf:
Morgen is het plan om de vloeistoffen af te tappen en nog wat slangen en kabelzooi los te trekken, daarna de motor lasbouten van de versnellingsbak en eruit met die z22se

Laatst gewijzigd door Maik op 24 mei 2013 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Waar laat je je caterontluchting na de SC ombouw Maik?
De nauwe doorgang is schijnbaar net te dun voor SC's, en dan gaat hij olie uitspugen.
Vocky in de UK heeft zijn pijpje verbreed, en anderen zitten te experimenteren met een extra ontluchting op de oliedop.
Er is nog geen makkelijke oplossing zover ik weet.
Ik heb er nu een catchtank opzitten, die ik schijnbaar vaak zal moeten legen.
Sommigen verlengen de slang tot onder de diffuser, om er zo vanaf te komen.
Ook op het slangenwerk van de brandstofontluchting kun je wat kilo's terugpakken.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... __canister
TAT kitje ervoor:

Erna:

De nauwe doorgang is schijnbaar net te dun voor SC's, en dan gaat hij olie uitspugen.
Vocky in de UK heeft zijn pijpje verbreed, en anderen zitten te experimenteren met een extra ontluchting op de oliedop.
Er is nog geen makkelijke oplossing zover ik weet.
Ik heb er nu een catchtank opzitten, die ik schijnbaar vaak zal moeten legen.
Sommigen verlengen de slang tot onder de diffuser, om er zo vanaf te komen.
Ook op het slangenwerk van de brandstofontluchting kun je wat kilo's terugpakken.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... __canister
TAT kitje ervoor:

Erna:

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Geen probleem voor jouw ombouw denk ik.aboellaard schreef:@Smiley, kan je de carterontluchting niet op dezelfde manier doen als origineel? Ik bedoel naar de inlaatpijp zoals origineel bij de NA. Smeer je ook gelijk de SC
Ik houd het nu bij een tankje, tot ik mijn kleppendeksel gemod heb.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Heb hetzelfde onderwerp (carterontluchting) op het Engelse forum eens doorgelezen en begrijp het nu wat beter. Dit is dus een probleem voor alle geblazen Z22SE's. Dus direct van de ontluchting naar de luchtinlaat voor de SC is niet zo'n goede oplossing.
Meest eenvoudige oplossing lijkt me dan toch een catch tankje, maar van de catch tank naar de inlaatbuis en niet via een filtertje naar atmosfeer. Lijkt me omdat het vacuum van de inlaatbuis de overdruk in het carter wat beter compenseert. Voor zover ik het begrijp wordt het probleem veroorzaakt door overdruk die niet snel genoeg via de ontluchting gecompenseerd kan worden. Dus als je de weerstand van de ontluchting vergroot door lange slangen e.d., dan wordt het alleen maar erger. Dus zou je zeggen dat de ontluchting aansluiten op minder dan atmosferisch (inlaat) zou moeten helpen. Of is dat te kort door de bocht?
Als de enige goede oplossing is het gat van de ontluchting te vergroten, dan moet dat maar gebeuren. Ga meteen even kijken hoe dat moet en weer eens dank aan Exmantaa voor de plaatjes op het UK forum.
Meest eenvoudige oplossing lijkt me dan toch een catch tankje, maar van de catch tank naar de inlaatbuis en niet via een filtertje naar atmosfeer. Lijkt me omdat het vacuum van de inlaatbuis de overdruk in het carter wat beter compenseert. Voor zover ik het begrijp wordt het probleem veroorzaakt door overdruk die niet snel genoeg via de ontluchting gecompenseerd kan worden. Dus als je de weerstand van de ontluchting vergroot door lange slangen e.d., dan wordt het alleen maar erger. Dus zou je zeggen dat de ontluchting aansluiten op minder dan atmosferisch (inlaat) zou moeten helpen. Of is dat te kort door de bocht?
Als de enige goede oplossing is het gat van de ontluchting te vergroten, dan moet dat maar gebeuren. Ga meteen even kijken hoe dat moet en weer eens dank aan Exmantaa voor de plaatjes op het UK forum.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ik dacht ook dat je zat te geinenaboellaard schreef:Heb hetzelfde onderwerp (carterontluchting) op het Engelse forum eens doorgelezen en begrijp het nu wat beter. Dit is dus een probleem voor alle geblazen Z22SE's. Dus direct van de ontluchting naar de luchtinlaat voor de SC is niet zo'n goede oplossing.

Als je eruit bent, laat even weten hoe.
Ik heb hier nog een deksel liggen, klaar voor de aanpassing.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Grapjes maken over een SC conversie ... dat doe je toch gewoon niet
Zeker niet als junior member. Hoewel ik wel gezien heb dat premium member status in de UK heel goedkoop te krijgen is. Overigens is je signature foto in de UK wel veeeeeeeeel leuker Smiley!
Heb nog effe naar het deksel gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een groter gat boren het probleem niet is. Dat gat daarna dichtkrijgen wordt wat moeilijker. Dus een geheel open verbinding met de atmosfeer is heel goed haalbaar zeg maar, maar een nette oplossing met slangen en zo ziet er toch wat moeilijker uit
Dus toch maar dat catch tankje bestellen en als die centrifuge d'r eindelijk opzit kijk ik wel hoe groot het olieverbruik is

Heb nog effe naar het deksel gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een groter gat boren het probleem niet is. Dat gat daarna dichtkrijgen wordt wat moeilijker. Dus een geheel open verbinding met de atmosfeer is heel goed haalbaar zeg maar, maar een nette oplossing met slangen en zo ziet er toch wat moeilijker uit

Dus toch maar dat catch tankje bestellen en als die centrifuge d'r eindelijk opzit kijk ik wel hoe groot het olieverbruik is
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb de catchtank er nu een paar weken opzitten, maar nog niet veel mee gereden.
Morgen een rijvaardigheidstraining, en einde maand een trackday.
Zal daarna het tankje eens nakijken of het echt zo erg is als ze in de UK roepen.
Morgen een rijvaardigheidstraining, en einde maand een trackday.
Zal daarna het tankje eens nakijken of het echt zo erg is als ze in de UK roepen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Carterontluchting moet ik nog even uitzoeken. Misschien ook maar een catchtankje monteren...
Vandaag weer eens wat geklust aan de badkuip.
Gelijk de motor er maar uitgewipt, en de klus viel nog erg mee gelukkig!
Les 1: anderen het zware werk laten doen, motorsteun rechts losbouten (thanks Dominique!):

Bakbouten los, beetje wrikken met een balk en hop, motor komt los:

Weinig ruimte, maar met de linker motor/baksteun en achterste motor/baksteun los is het goed te doen:

Die hangt keurig in de bovenloopkraan
:

Op de werkbank gekregen, viel nog mee, met 2 man goed te tillen die tor, was lichter dan ik had verwacht:

Hier gaan we de komende weken even flink mee aan de slag (balansassen eruit, Eagle drijfstangen erin, lichtere vliegwiel en turbo koppeling erop):

Gapend gat in de motorruimte:

Binnenkort hopelijk weer een update!
Vandaag weer eens wat geklust aan de badkuip.
Gelijk de motor er maar uitgewipt, en de klus viel nog erg mee gelukkig!
Les 1: anderen het zware werk laten doen, motorsteun rechts losbouten (thanks Dominique!):
Bakbouten los, beetje wrikken met een balk en hop, motor komt los:
Weinig ruimte, maar met de linker motor/baksteun en achterste motor/baksteun los is het goed te doen:
Die hangt keurig in de bovenloopkraan

Op de werkbank gekregen, viel nog mee, met 2 man goed te tillen die tor, was lichter dan ik had verwacht:
Hier gaan we de komende weken even flink mee aan de slag (balansassen eruit, Eagle drijfstangen erin, lichtere vliegwiel en turbo koppeling erop):
Gapend gat in de motorruimte:
Binnenkort hopelijk weer een update!
Laatst gewijzigd door Maik op 24 mei 2013 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
