Pagina 5 van 32
Geplaatst: 22 apr 2012 8:07
door martinb
Mooi om al die steunen zoveel lichter te maken. Benieuwd wat de totale besparing hierop is.
Geplaatst: 22 apr 2012 8:53
door Smiley
Maik schreef:Andere zuigers ga ik niet doen, het moet ergens stoppen. Het eerste plan was om alleen de simpele stage 2 te doen, waar je dus niet voor in je motor hoeft te modden... Dt is met de andere drijfstangen al uit de hand gelopen
Je volgende grens is dan 300.
Als hij er dan toch uit moet........
Harrop erop, en je volgende grens zou ergens tegen de 400 kunnen zijn

Geplaatst: 05 mei 2012 6:48
door Maik
Niks ervan, eerst maar eens de speedster op z'n grens leren rijden met 260 betrouwbare pk's, wie weet hoelang ik daar alweer mee bezig ben!
Knutselupdate:
Niet heel erg opgeschoten de laatste week, maar het moment dat de motor eruit gaat komt toch wel dichtbij nu, hier de foto's:
Hier het heerlijk eenvoudige (....) brandstofontluchtingssysteem van de speedster, beetje stoffige bende:
En weer toonbaar:
Wielophanging en alles eromheen rechtsachter weer wat proper gemaakt:
Uitlaat eronder uit:
Inlaatspruitstuk eraf, die komt er ook niet meer op, maar wel de vol-aluminium SC versie met ingebouwde laminovakoelers:
En het uitlaatspruitstuk eraf:
Morgen is het plan om de vloeistoffen af te tappen en nog wat slangen en kabelzooi los te trekken, daarna de motor lasbouten van de versnellingsbak en eruit met die z22se

Geplaatst: 05 mei 2012 6:54
door Co'tje
Komt me heel bekend voor allemaal
Ziet er goed uit!
Geplaatst: 05 mei 2012 10:52
door Pw
Gaaf, ziet er goed uit je project!
Geplaatst: 05 mei 2012 11:17
door Smiley
Waar laat je je caterontluchting na de SC ombouw Maik?
De nauwe doorgang is schijnbaar net te dun voor SC's, en dan gaat hij olie uitspugen.
Vocky in de UK heeft zijn pijpje verbreed, en anderen zitten te experimenteren met een extra ontluchting op de oliedop.
Er is nog geen makkelijke oplossing zover ik weet.
Ik heb er nu een catchtank opzitten, die ik schijnbaar vaak zal moeten legen.
Sommigen verlengen de slang tot onder de diffuser, om er zo vanaf te komen.
Ook op het slangenwerk van de brandstofontluchting kun je wat kilo's terugpakken.
http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... __canister
TAT kitje ervoor:
Erna:

Geplaatst: 16 mei 2012 9:48
door aboellaard
@Smiley, kan je de carterontluchting niet op dezelfde manier doen als origineel? Ik bedoel naar de inlaatpijp zoals origineel bij de NA. Smeer je ook gelijk de SC

Geplaatst: 16 mei 2012 9:52
door stefan
en alle vetzakkerij lekker mee naar binnen slurpen(lekker)
Geplaatst: 16 mei 2012 10:39
door Smiley
aboellaard schreef:@Smiley, kan je de carterontluchting niet op dezelfde manier doen als origineel? Ik bedoel naar de inlaatpijp zoals origineel bij de NA. Smeer je ook gelijk de SC

Geen probleem voor jouw ombouw denk ik.
Ik houd het nu bij een tankje, tot ik mijn kleppendeksel gemod heb.
Geplaatst: 18 mei 2012 14:02
door aboellaard
Heb hetzelfde onderwerp (carterontluchting) op het Engelse forum eens doorgelezen en begrijp het nu wat beter. Dit is dus een probleem voor alle geblazen Z22SE's. Dus direct van de ontluchting naar de luchtinlaat voor de SC is niet zo'n goede oplossing.
Meest eenvoudige oplossing lijkt me dan toch een catch tankje, maar van de catch tank naar de inlaatbuis en niet via een filtertje naar atmosfeer. Lijkt me omdat het vacuum van de inlaatbuis de overdruk in het carter wat beter compenseert. Voor zover ik het begrijp wordt het probleem veroorzaakt door overdruk die niet snel genoeg via de ontluchting gecompenseerd kan worden. Dus als je de weerstand van de ontluchting vergroot door lange slangen e.d., dan wordt het alleen maar erger. Dus zou je zeggen dat de ontluchting aansluiten op minder dan atmosferisch (inlaat) zou moeten helpen. Of is dat te kort door de bocht?
Als de enige goede oplossing is het gat van de ontluchting te vergroten, dan moet dat maar gebeuren. Ga meteen even kijken hoe dat moet en weer eens dank aan Exmantaa voor de plaatjes op het UK forum.
Geplaatst: 18 mei 2012 14:14
door Smiley
aboellaard schreef:Heb hetzelfde onderwerp (carterontluchting) op het Engelse forum eens doorgelezen en begrijp het nu wat beter. Dit is dus een probleem voor alle geblazen Z22SE's. Dus direct van de ontluchting naar de luchtinlaat voor de SC is niet zo'n goede oplossing.
Ik dacht ook dat je zat te geinen
Als je eruit bent, laat even weten hoe.
Ik heb hier nog een deksel liggen, klaar voor de aanpassing.
Geplaatst: 18 mei 2012 16:50
door aboellaard
Grapjes maken over een SC conversie ... dat doe je toch gewoon niet

Zeker niet als
junior member. Hoewel ik wel gezien heb dat
premium member status in de UK heel goedkoop te krijgen is. Overigens is je signature foto in de UK wel veeeeeeeeel leuker Smiley!
Heb nog effe naar het deksel gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een groter gat boren het probleem niet is. Dat gat daarna dichtkrijgen wordt wat moeilijker. Dus een geheel open verbinding met de atmosfeer is heel goed haalbaar zeg maar, maar een nette oplossing met slangen en zo ziet er toch wat moeilijker uit
Dus toch maar dat catch tankje bestellen en als die centrifuge d'r eindelijk opzit kijk ik wel hoe groot het olieverbruik is
Geplaatst: 18 mei 2012 17:01
door Smiley
Ik heb de catchtank er nu een paar weken opzitten, maar nog niet veel mee gereden.
Morgen een rijvaardigheidstraining, en einde maand een trackday.
Zal daarna het tankje eens nakijken of het echt zo erg is als ze in de UK roepen.
Geplaatst: 03 jun 2012 16:14
door Maik
Carterontluchting moet ik nog even uitzoeken. Misschien ook maar een catchtankje monteren...
Vandaag weer eens wat geklust aan de badkuip.
Gelijk de motor er maar uitgewipt, en de klus viel nog erg mee gelukkig!
Les 1: anderen het zware werk laten doen, motorsteun rechts losbouten (thanks Dominique!):
Bakbouten los, beetje wrikken met een balk en hop, motor komt los:
Weinig ruimte, maar met de linker motor/baksteun en achterste motor/baksteun los is het goed te doen:
Die hangt keurig in de bovenloopkraan

:
Op de werkbank gekregen, viel nog mee, met 2 man goed te tillen die tor, was lichter dan ik had verwacht:
Hier gaan we de komende weken even flink mee aan de slag (balansassen eruit, Eagle drijfstangen erin, lichtere vliegwiel en turbo koppeling erop):
Gapend gat in de motorruimte:
Binnenkort hopelijk weer een update!
Geplaatst: 04 jun 2012 8:58
door Exmantaa
Ah, vorderingen...
Kreeg je 'm in 1x eruit met dat ene boutje gedemonteerd?