Airbox modificatie
Tja, zoals al meer besproken, het ligt er maar net aan waar je naar opzoek bent. Gaat het je alleen om piek pk's? Gaat het om bergen koppel bij lagere toeren? Gaat het je om het gevoel wat de motor geeft en niet zozeer om de cijfertjes? Al dat soort dingen spelen mee met de kant waar je moet gaan kijken voor het aanbrengen van wijzigingen aan de motor...
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
Uiteraard is een andere uitlaat,luchtfilter en de ECU optimaliseren essentieel bij de eerste stappen van tuning.markv schreef:Tja, zoals al meer besproken, het ligt er maar net aan waar je naar opzoek bent. Gaat het je alleen om piek pk's? Gaat het om bergen koppel bij lagere toeren? Gaat het je om het gevoel wat de motor geeft en niet zozeer om de cijfertjes? Al dat soort dingen spelen mee met de kant waar je moet gaan kijken voor het aanbrengen van wijzigingen aan de motor...
Mark
Liefst heb ik de motor wat meer racey, daar mijn voorkeur naar NA tuning.
Khou niet zoveel van forced induction daarom mijn vraag of er een lichtere SC uitvoering bestaat die geen aanpassingen vergen aan de motor en dergelijke maar toch de moeite is en nog voldoende NA feel behoud.
Het meest ben ik geintresseerd in throttlebodies maar ik weet er nog bar weinig over ivm de opel speedster (prijs, werkuren, aanpassingen?,...).
Moest geld geen rol spelen gaat de motor uit en laat ik een honda erin bouwen maar blijkbaar valt dit nog duurder uit dan bij een elise, kweet nie kan verkeerd zijn ook.
Weet er soms iemand de prijs voor de ombouw alleen of de honda type-R motor + ombouw prijs?
Waarschijnlijk kunnen ze dat doen bij http://www.vansten.nl/
ben effen aan het amuseren en luchtfilter eruit gehaald
voor airbox mod te doen
halen jullie die trompet aan de andere zijde (na filter er ook uit of heeft dat geen zin?
[quote]En ja, ik heb er wat buis in laten zitten om toch nog een beetje in de koude luchtstroom te zitten met de aanzuiging. Op de inlaattemperatuur- en drukmeter van mijn boordcomputer is geen verschil in inlaattemperatuur. Die is nog steeds 6 tot 7 graden hoger dan de buitentemperatuur. Wel is de onderdruk met let wel 0,01 bar afgenomen.
is dit goed of slecht die onderdruk vermindering
patje

[quote]En ja, ik heb er wat buis in laten zitten om toch nog een beetje in de koude luchtstroom te zitten met de aanzuiging. Op de inlaattemperatuur- en drukmeter van mijn boordcomputer is geen verschil in inlaattemperatuur. Die is nog steeds 6 tot 7 graden hoger dan de buitentemperatuur. Wel is de onderdruk met let wel 0,01 bar afgenomen.
is dit goed of slecht die onderdruk vermindering

patje
Kwam dit nog tegen op het net...RCduck7 schreef:Uiteraard is een andere uitlaat,luchtfilter en de ECU optimaliseren essentieel bij de eerste stappen van tuning.markv schreef:Tja, zoals al meer besproken, het ligt er maar net aan waar je naar opzoek bent. Gaat het je alleen om piek pk's? Gaat het om bergen koppel bij lagere toeren? Gaat het je om het gevoel wat de motor geeft en niet zozeer om de cijfertjes? Al dat soort dingen spelen mee met de kant waar je moet gaan kijken voor het aanbrengen van wijzigingen aan de motor...
Mark
Liefst heb ik de motor wat meer racey, daar mijn voorkeur naar NA tuning.
Khou niet zoveel van forced induction daarom mijn vraag of er een lichtere SC uitvoering bestaat die geen aanpassingen vergen aan de motor en dergelijke maar toch de moeite is en nog voldoende NA feel behoud.
Het meest ben ik geintresseerd in throttlebodies maar ik weet er nog bar weinig over ivm de opel speedster (prijs, werkuren, aanpassingen?,...).
Moest geld geen rol spelen gaat de motor uit en laat ik een honda erin bouwen maar blijkbaar valt dit nog duurder uit dan bij een elise, kweet nie kan verkeerd zijn ook.
Weet er soms iemand de prijs voor de ombouw alleen of de honda type-R motor + ombouw prijs?
Waarschijnlijk kunnen ze dat doen bij http://www.vansten.nl/
http://www.regal-shop.co.uk/asps/ShowDe ... sp?id=3015
Lijkt me veel PK winst voor de prijs.
Iemand ervaring mee?
- speedster
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Hier de heb de site van DBilas.http://www.dbilas.de/. Ik zit te denken om z'n inlaat erop te zetten met andere nokkenassen en ander spruitstuk en software
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Is dan een complete throttlebodie set niet een betere keus?
Wat ben je kwijt voor alle delen die jij nu opnoemt?
De set van het nederlandse bedrijf 'van kronenburg' die door hitec nu aangepast wordt voor de speedster misschien? Gaat all in zo'n 4500 € kosten en dan heeft hij 200 pk en tüv. Ze zijn er al even mee bezig, dus er zal spoedig meer over bekend moeten zijn......
Maar dat dachten we van de engelse ook en dat is nog steeds niet rond.
Van kronenburg heeft de 2.2 getuned voor een raceklasse en is op 220 pk uitgekomen. Door de beperkte ruimte en het willen halen van emmisie eisen zal die setup in de speedster op 200 pk uitkomen.
Wat ben je kwijt voor alle delen die jij nu opnoemt?
De set van het nederlandse bedrijf 'van kronenburg' die door hitec nu aangepast wordt voor de speedster misschien? Gaat all in zo'n 4500 € kosten en dan heeft hij 200 pk en tüv. Ze zijn er al even mee bezig, dus er zal spoedig meer over bekend moeten zijn......
Maar dat dachten we van de engelse ook en dat is nog steeds niet rond.
Van kronenburg heeft de 2.2 getuned voor een raceklasse en is op 220 pk uitgekomen. Door de beperkte ruimte en het willen halen van emmisie eisen zal die setup in de speedster op 200 pk uitkomen.
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
- SteV6
Nog even terugkomen op de Honda-ombouw:
In Duitsland is Komotec het bedrijf voor dit soort aanpassingen. Er rijdt in Duitsland zover ik weet slechts 1 omgebouwde Speedster. Egi (Egon Fernengel) is de eigenaar. Op de Edersee meeting van vorig jaar heb ik hem leren kennen en heb de afgelopen periode gemaild over deze ombouw.
De ruimte achter in de Speedster is niet optimaal, waardoor veel (en dure) aanpassingen nodig zijn om een Hondamotor in te bouwen. Omdat Egi's auto de eerste is moest er veel ontwikkeld worden en zijn de kosten onevenredig hoog opgelopen. De ombouw heeft ongeveer 20.000 euro gekost. Het vermogen is ongeveer 220 pk met volledig zelf geschreven software in de ECU. Mocht er behoefte aan details zijn dan zal ik Egi vragen er wat over te schrijven.
SteV6
In Duitsland is Komotec het bedrijf voor dit soort aanpassingen. Er rijdt in Duitsland zover ik weet slechts 1 omgebouwde Speedster. Egi (Egon Fernengel) is de eigenaar. Op de Edersee meeting van vorig jaar heb ik hem leren kennen en heb de afgelopen periode gemaild over deze ombouw.
De ruimte achter in de Speedster is niet optimaal, waardoor veel (en dure) aanpassingen nodig zijn om een Hondamotor in te bouwen. Omdat Egi's auto de eerste is moest er veel ontwikkeld worden en zijn de kosten onevenredig hoog opgelopen. De ombouw heeft ongeveer 20.000 euro gekost. Het vermogen is ongeveer 220 pk met volledig zelf geschreven software in de ECU. Mocht er behoefte aan details zijn dan zal ik Egi vragen er wat over te schrijven.
SteV6
S4 Avant
- stevenflappy
- Contacteer:
Voor de helft als het goed gedaan is en motor,werkuren en alles inbegrepen vind ik het overwegen waard.stevenflappy schreef:Voor dat geld....!! Zelfs niet voor de helft!
Mijn familie en vriendenkring zouden het zot vinden maar dan heb je wel wat.

Verder vind ik de throttlebodies voor 200PK wel intressant als het niet ten koste haat van de duurzaamheid van de motor (weet niet of aanpassingen aan de motor al dan niet inbegrepen zijn).