Pagina 5 van 28
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 12 feb 2017 23:53
door RollatorGT
Beste Timmy,
Een Speedster ombouwen met een turbo in het compressor mekka Alkmaar/NH is al een teken van rebels gedrag.
Kan/wil je uitleggen waarom je voor deze optie hebt gekozen.
Ik begrijp dat onze Zuiderburen voor een turbo versie kiezen i.v.m. wetgeving maar in Nederland hebben we (nog) wat ruimte.
Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.
Groeten, Spenkie.
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 1:57
door aKra
Heel simpel in mijn ogen, een turbo gebruikt de uitlaatgassen welke toch wel aanwezig zijn en dus gratis. En een supercharger gebruikt vermogen vanaf de krukas om ook weer motorvermogen te genereren.
Turbo geeft je een "heftigere" duw in de rug in een kleinere toerentalspanne en de supercharger daar en tegen direct vermogen en netjes verspreid over het gehele toerenbereik zonder extreme piekjes.
Wat moet je kiezen? Dat is dus het persoonlijkere.
Ik bezit een standaard Opel Speedster Turbo en neig naar meer, maar heb geen opties tot "gemakkelijk" superchargen zoals met de 2.2 wél mogelijk is. Achteraf gezien heb je de meeste "bang for buck" (of te wel fun for money) met een 2.2 met daarop een M62 supercharger (toch?!
). Deze is sneller dan de standaard Speedster Turbo én voldoet zelfs in circuitgebruik behoorlijk. De volgende stap is een grotere compressor op een Saab B207. En er wordt gesproken over de nieuwe direct ingesproken variant van het Speedster Turbo blok welke standaard op de F23 van de 2.2 past.
Kortom genoeg keuzes, en mooi persoonlijk te maken. Er is werkelijk waar geen gebooste Speedster het zelfde, ik denk ook niet uit de schuren van Alkmaar. Allemaal hebben ze iets unieks wat de ander weer niet heeft
.
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 8:19
door Manta79
De SC's van buurman en buurman zijn exact hetzelfde opgebouwd
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 10:25
door S. Gonzales
Manta79 schreef:De SC's van buurman en buurman zijn exact hetzelfde opgebouwd
Yep, de ene in NH en de ander in ZH. Een DIY project van B&B.
Met een (inwendig) volledig standaard motorblok en oerbetrouwbaar! Track proven!
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 12:10
door aKra
Neem aan dat ze niet 100% het zelfde zijn hoor, of echt tot op het boutje gelijk?
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 12:26
door timmyboy55
Delphi 2Bar MAP sensor clip gemaakt tegen de druk:
Turbo van onderaf gezien:
PCV klep een lasje gegeven en nu dicht, ik zie dat mijn ruberen seals scheuren, lijken wat verdroogd te zijn en makkelijk te scheuren... iemand een idee waar deze nieuw te verkrijgen zijn? Ook heb ik op de plekken van de injector adapters in moeten zagen omdat ze gvd nog steeds niet pastte.... de EV6 pluggen pastte niet op de originele connectors... en de EV1 op de VXR Injectoren pastte niet tussen het manifold..... gvd....:
EVAP voorzien van een terugslagklep tegen de druk van het manifold, ook een flexibele vaccumslang voor gemaakt... ik heb dankzij een Tstuk nu ook een extra drukleiding kunnen realiseren:
Oliepan retour plug ingelast, komt nog foto van.. met vloeibare pakking teruggemonteerd met 23nm op de bouten:
Uitlaat wordt een knoepert, ik zal wat bescherming voor de clam moeten maken vrees ik.... aluminium plaat rondom denk ik zelf...:
Nu vrees ik dat ik wat moeite ga krijgen met de elektra van de Wideband en boostcontroller aansluiten... iemand die mij daar wellicht een avondje mee kan bijstaan wie de speedster goed kent??
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 16:44
door Exmantaa
Je had misschien beter de injector spacers kunnen gebruiken, maar dit gaat hopelijk ook goed.
Zit er nog een hitteschild tussen turbo en aandrijfas?
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 17:02
door timmyboy55
Exmantaa schreef:Je had misschien beter de injector spacers kunnen gebruiken, maar dit gaat hopelijk ook goed.
Zit er nog een hitteschild tussen turbo en aandrijfas?
Iemand had mij juist verteld dat die verloopstukken niet passen omdat je dan de fuel rail raakt.
Ik ga het manifold nog eens netjes bijwerken met de dremel maar voor nu werkt het...
@exmantaa, heb jij een idee voor die rubber oring seals?
Hitteschild komt er weer tussen maar nu voor het passen moest hij er even uit, er komt ook een Turbo blanket op de hotside... en bij mij zit juist de coldside tegen de homokineet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 18:11
door Daan
RollatorGT schreef:
Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.
Omdat het kan
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 13 feb 2017 18:53
door Smiley
RollatorGT schreef:Graag een objectieve en gepaste mening van voor en tegenstanders turbo/compressor ombouw.
Bij een SC moet je bij 260pk ophouden, vanwege het extra parasiterende effect.
Met een turbo kun je richting de 300 pk gaan. (Zoals dbilas ook als kit verkoopt)
Uiteraard als het blok opgewaardeerd wordt met versterkte zuigers en drijfstangen, is 400 de nieuwe limiet.
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 16 feb 2017 11:52
door tibby
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 17 feb 2017 13:47
door timmyboy55
Nog te doen:
- Uitlaat afmaken (vanavond af)
- Elektra Wideband + Boost controller (hopelijk vanavond af)
- Aanzuig + Intercooler traject (vanavond uitzoeken en uitmeten voor de volgende keer)
- 2.4 Manifold seals vervangen (afwachten bestelling)
- Olie feed aansluiting (kortere feedslang bestellen, voor nu een t*ringlange..)
- Turbo watercooling aftappen (ik weet niet precies waar ik het vandaan moet halen, de bestaande leidingen gaan exact naar de 2 over elkaar liggende dikke waterslangen met die plastic verloopjes? Met schroefje om te ontluchten???) (Dan nog de orientatie voor efficienste werking)
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 17 feb 2017 15:02
door Speedster4Fun
timmyboy55 schreef:Nog te doen:
- Elektra Wideband + Boost controller (hopelijk vanavond af)
Ground van de wideband aansluiten in de motorruimte aan de linkerkant tegen het chassis samen met al die andere groundaansluitingen (M8 bout).
Dikke kabel met gesoldeerde kabelschoen gebruiken, minimaal 1,5mm2 (heb zelf 2,5mm2). Je wilt zo laag mogelijk weerstand in de ground leiding naar de WB.
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 17 feb 2017 17:49
door Daan
Waterfeed vanaf de dikke slang achter op het blok. Staat in mn topic.
Waterafvoer via het thermostaathuis onderop.
Wat heb je voor oliefeed dat je deze niet zelf kan afkorten?
En waar ga je de boostcontroller nu nog voor gebruiken?
Maar volgende week dus starten als ik het zo lees?
Re: BlueDemon Awakens
Geplaatst: 17 feb 2017 18:10
door gertje
Daan schreef:Waterfeed vanaf de dikke slang achter op het blok.
Heb zo nog een slang liggen moest het misgaan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk