uitlaat spruitstuk

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Vandaag met Jans even op bezoek geweest bij Vmax. Markus heeft 10 uitlaatspruitstukken besteld. Binnen afzienbare tijd heeft hij ze op de plank liggen. Helaas had hij erg weinig tijd vandaag, dus echt diep heb ik niet op de materie in kunnen gaan.

Ik weet niet of duidelijk is wat Jans precies bedoelde met of zonder kat, maar het gaat om de pre-cat en niet om de hoofdcat. Die blijft gewoon in het uitlaatsysteem, dus geen Lambda en APK problemen.

Al met al een relatief geringe ingreep met acceptabele financiele gevolgen. Zeker in combinatie met een lichter vliegwiel.

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Bedoel ook zónder de pré kat :!:
Alleeen dat vliegwiel geeft ietsje meer werk dacht ik Stephan.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

stevenflappy schreef:Spruitstuk+chip!!!
Zeg zeg, als je als eerste gaat moet je het ook goed doen, het totale pakket dus 8)

Spruitstuk, nokkenas en chip :!:

Misschien kun je reclame korting krijgen :wink: als uit de rollenbank blijkt dat het inderdad 35-40 pk oplevert zijn er vast meer :roll: denk ik.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

euhm... wat heeft dat vliegwiel met een uitlaatspruitstuk te maken? Ik begrijp het verhaal niet helemaal..

Een lichter vliegwiel zorgt voor een snellere reactietijd van de motor. Om het in het extreme te trekken, de F1 heeft een ultralicht vliegwiel, het effect is wat je hoort als ze in de pitbox even het gas laten blippen, de motor lijkt wel in een soort aan/uit modus te staan.

Op zich hartstikke gaaf, maar op het moment dat je een ultralicht vliegwiel heb en je komt in een file terecht ben je helemaal klaar met het ding.. de auto bokt dan als een wilde idioot en wordt volledig onrijdbaar.

Een motor die wat beter aan het gas hangt is lekker, maar je moet wel een goede balans zien te vinden tussen normaal rijdbaar en een zenuwachtig screamertje..

Maareuuhmm.... ik snap het verband nog niet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

YvoTuk schreef:euhm... wat heeft dat vliegwiel met een uitlaatspruitstuk te maken? Ik begrijp het verhaal niet helemaal..

Een lichter vliegwiel zorgt voor een snellere reactietijd van de motor. Om het in het extreme te trekken, de F1 heeft een ultralicht vliegwiel, het effect is wat je hoort als ze in de pitbox even het gas laten blippen, de motor lijkt wel in een soort aan/uit modus te staan.

Op zich hartstikke gaaf, maar op het moment dat je een ultralicht vliegwiel heb en je komt in een file terecht ben je helemaal klaar met het ding.. de auto bokt dan als een wilde idioot en wordt volledig onrijdbaar.

Een motor die wat beter aan het gas hangt is lekker, maar je moet wel een goede balans zien te vinden tussen normaal rijdbaar en een zenuwachtig screamertje..

Maareuuhmm.... ik snap het verband nog niet?
Ik denk dat Stephan bedoelt dat die 35-40 pk extra en een (iets)lichter vliegwiel een stuk snellere auto ervan zullen maken :!:
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Dacht dat een F1 helemaal geen vliegwiel had :?:

Rij zelf met een vlieg wiel dat 5 kg lichter is als standaard.Loopt perfekt.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Marcel, jij snapt het.

Ivo, een vliegwiel en een uitlaatspruitstuk hebben inderdaad weinig met elkaar te maken. Maar als je een sterkere motor "krijgt" en je plaatst een lichter vliegwiel dan merk je daar in de Nederlandse omstandigheden heel veel van. Door het lichtere vliegwiel zal de motor in de 1e en 2e versnelling veel makkelijker door de toeren lopen. Omdat een vliegwiel een dynamische massa is kun je het effect ervan op de accelaratietijden vergelijken met een gewichtsbesparingsequivalent van ongeveer 160 kg in de eerste versnelling.

Kies je een te licht vliegwiel dan krijg je inderdaad de door jouw beschreven nadelige effecten, maar met de standaard koppeling ben ik er niet bang voor.

SteV6
S4 Avant
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmmm.... lijkt me leuk om dat eens op een rollenbank terug te zien..

Ik vrees dat ik weet wat je te zien krijgt :D

Sorry, maar een auto wordt niet 'sneller' van een lichter vliegwiel tenzij de boel echt zwaar uit balans ligt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Zomaar een paar quotes die te vinden zijn over lichtere vliegwielen en de manier waarop het werkt. En niet van elkaar-napraten-forums, maar meestal serieuze sites met redelijk betrouwbare informatie.
LIGHTENING FLYWHEELS - AN EXERCISE IN ROTATIONAL DYNAMICS

When the flywheel of a car is lightened it can have a great effect on acceleration - much more than just the weight saving as a proportion of the total vehicle weight would account for. This is because rotating components store rotational energy as well as having to be accelerated in a linear direction along with the rest of the car's mass. The faster a component rotates, the greater the amount of rotational kinetic energy that ends up being stored in it. The engine turns potential energy from fuel into kinetic energy of motion when it accelerates a vehicle. Any energy that ends up being stored in rotating components is not available to accelerate the car in a linear direction - so reducing the mass (or more properly the "moment of inertia") of these components leaves more of the engine's output to accelerate the car. It can be useful to know how much weight we would need to remove from the chassis to equate to removing a given amount of weight from the flywheel (or any other rotating component). There is more than one way of solving this equation - we can work out the torque and forces acting on the various components and hence calculate the accelerations involved - also we can solve it by considering the kinetic energy of the system. The latter approach is simpler to explain so this is the one shown below. Copyright David Baker and Puma Race Engines

Let's imagine we take two identical cars - to car A we add 1 Kg of mass to the circumference of the flywheel at radius "r" from the centre. To car B we add exactly the right amount of mass to the chassis so that both cars continue to accelerate at the same rate. If we accelerate both cars for the same amount of time they will end up at the same speed and will have absorbed the same amount of kinetic energy from the engine. In other words, the additional 1 Kg in the flywheel of car A will have stored the same amount of kinetic energy as the additional M Kg of mass in the chassis of car B. To solve the problem of the size of M we need to use the following definitions:

V - the speed of either car after the period of acceleration
R - the tyre radius
G - the total gearing (i.e. the number of engine revolutions for each tyre revolution)
r - the flywheel radius (i.e. the radius at which the extra mass has been added to car A)
M - the amount of mass added to the chassis of car B

Kinetic energy is proportional to ½mv² - the kinetic energy stored in the extra chassis mass in car B is therefore ½MV².

The extra 1 Kg of flywheel mass in car A stores linear kinetic energy in the same way as if it were just part of the chassis. After all, every part of the car is travelling at V m/s - so it stores linear kinetic energy of ½ x 1 x V² = ½V².

To find out how much rotational kinetic energy the 1 Kg stores, we need to know the speed the flywheel circumference is travelling at. The car is travelling at the same speed as the circumference of the tyre (assuming no tyre slip of course). We know that for every revolution of the tyre, the flywheel makes G revolutions. However the flywheel is a different size to the tyre - so the speed of the circumference of the flywheel is VGr/R. The rotational kinetic energy is therefore ½(VGr/R)².

Now we can put the whole equation together - the extra kinetic energy in the chassis of car B = the sum of the linear and rotational kinetic energies in the 1 Kg of flywheel mass of car A - therefore:

½MV² = ½V² + ½(VGr/R)² =>

½MV² = ½V² + ½V²(Gr/R)² => divide both sides by ½V² to arrive at the final equation:

M = 1 + (Gr/R)²
That wasn't so bad then - we managed to avoid using true rotational dynamics involving radians and moments of inertia by considering the actual speed of the flywheel circumference. This did of course involve assuming that all the mass added or removed from the flywheel was at the same radius from the centre. In the real world that is not going to be the case so we need to use moments of inertia rather than mass to solve the equation. The simple equation above is useful though in getting an idea of the relative effect of lightening components provided we have a good idea of the average radius that the metal is removed from. It can be seen that gearing is an important factor in this equation. The higher the gearing the greater the effect of reducing weight - so for a real car the effect is large in 1st gear and progressively less important in the higher gears. We can also hopefully see that when r is larger, so is the effective chassis weight M. So removing mass from the outside of the flywheel is more effective than removing it from nearer the centre. Copyright David Baker and Puma Race Engines

It might at first look as though tyre diameter is important but of course it isn't for a real car - if tyre size was to change then so would gearing have to if overall mph per thousand rpm were to stay the same - the two factors would then cancel out again.

To show the sort of numbers that a real car might have, I did some calculations based on a car with average gear ratios and tyre sizes - the table below shows the number of Kg of mass that would have to be removed from the chassis to equate to 1 Kg removed from the O/D of the flywheel at a radius of 5 inches.

GEAR MASS KG
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
How a lightweight flywheel works

How does a lightweight flywheel work? Amongst the majority, there are two schools of thought concerning light flywheels. The first is that they do not contribute to power output. The second is that they do. Which thought is correct? In fact both, in a way, are correct.

If we measured the power output of an engine first with light flywheel and then again with the standard part on an engine dyno, no change in power will be seen to occur. At first it appears that the light flywheel has done nothing and was a total waste of cash. This is not the case. A dyno that shows max power at constant revs does not demonstrate what happens to an engine's power output in real life situations - like acceleration. If an engine is accelerated on a dyno (we are talking about a rate of around 2000rpm a second ) it would show a power output of around 20%-25% less than at the constant rev state.

The reason for this is that when accelerating a vehicle the engine not only has to push the total mass of the car but the internal components of the engine need to be accelerated also. This tends to absorb more power as the extra power is used accelerating the internal mass of the engine components and is why a motor accelerating on a dyno will produce less power than at constant revs. Also it must be remembered that the rate of acceleration on the engine internals is much greater that the rest of the car. This would then suggest that by lightening the flywheel, less power would be required to accelerate it and therefore more power would be available to push the car along.
Een vliegwiel heeft tot taak de krukas over de dode punten heen te helpen. Hoe groter het aantal cilinders, hoe kleiner de benodigde vliegwielmassa. Hoe hoger het toerental hoe makkelijker de krukas ronddraait, er is dan voldoende energie in de roterende massa aanwezig. Omdat de compressieslag energie vraagt, maakt het ook veel uit of de motor met een hoge of lage vullingsgraad werkt. Een diesel comprimeert alle lucht die hij aanzuigt, dus is er ook bij stationair draaien een fors vliegwiel nodig om afslaan te voorkomen. Een benzinemotor kan met een licht vliegwiel volstaan omdat de compressie-einddruk bij stationair draaien laag is. Er zijn talloze metingen gedaan met lichtere en zwaardere vliegwielen bij dezelfde motor. Bij ééncilinder racemotoren bleek zowel bij het wegrijden, het afremmen op de motor als het heuvelklimmen een lichter dan standaard vliegwiel nadelig uit te werken. Bij onbelast gasgeven komt de motor wel sneller op toeren, maar zodra er echt gepresteerd moet worden, lopen de resultaten achter bij de verwachting. Bij meercilinders ligt de zaak anders. Uit tal van metingen is gebleken dat een lichter vliegwiel wel een positief effect heeft op de acceleratie. Daar staat een onregelmatiger stationairloop en een verhoogde kans op afslaan bij wegrijden tegenover. Het schakelen verloopt in zoverre anders dat de motor sneller op of juist van toeren is dan voorheen. Als de koppelingsplaat gelijk is, verandert er niets aan het synchroniseren op zich. Om het vliegwieleffect te verminderen, is het raadzaam rustig te beginnen. Als de motor veel in het hoge toerengebied gaat draaien, kan een lichter vliegwiel dan standaard zinvol zijn. Maar ‘overdaad schaadt’. Bedenk dat de motor bij terugschakelen snel over zijn toeren gejaagd kan worden, met een ernstige motorschade als gevolg. Voor vele motoren is er met lichtere vliegwielen ervaring opgedaan. Gerenommeerde tuningbedrijven beschikken over informatie.
SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef: To show the sort of numbers that a real car might have, I did some calculations based on a car with average gear ratios and tyre sizes - the table below shows the number of Kg of mass that would have to be removed from the chassis to equate to 1 Kg removed from the O/D of the flywheel at a radius of 5 inches.

GEAR MASS KG
1 39
2 12
3 6
4 4
5 3
Ik denk dat dit al een beetje het antwoord geeft. Dus stel je voor dat je 2kg van je vliegwiel af haalt en dat bovenstaande getallen per kg zijn. Dan zou het dus in z'n eerste versnelling 78kg schelen. Oftewel, meet nu het verschil in tijd bij het accelereren in z'n 1 met en zonder iemand naast je in de auto. Dat is dan het verschil wat je gaat halen in acceleratie. In z'n twee heb je het nog maar over 24kg, dus dat is het verschl tussen een volle of lege benzine tank. Dusja, of dit nu op bv. een 0-100 sprint zoveel uit gaat halen...

Het gevoel dat de motor makkelijker op toeren komt gaat zeker helpen, het zal de motor een sportiever gevoel geven.

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

dat is dus idd mijn punt.. Als je tot in het extreme door wil gaan kan een vliegwiel helpen, maar een vliegwiel vervangen als deel van het opvoeren van een auto komt op mij over als een nogal dure en ineffectieve manier van tuning.

Begin eerst eens met het kopje en de nokkenassen, daar is veel meer te halen. Concentreer je daarbij zeker niet op het vermogen maar veel meer op koppel. Koppel is wat je in je kont voelt, vermogen staat op de snelheidsmeter. Koppel is lekkerder ;)
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Het lichtere vliegwiel die ik gemonteerd heb, = 4 kg lichter .
En m.n. in de éérste versn zéér goed te merken. in de tweede is het verschil ongeveer of je i.p.v. 2 nu met één persoon rijdt.
Je kunt het zelfs meten , maar dan alleen op een Dyno bank :!:
In Gramsbergen zit zo'n bedrijf, die hebben de zaak over het lichtere vliegwiel dan ook bevestigd.
Heb dit dus niet speciaal gedaan , maar er moest een sport koppeling op
en dan is het zo mee genomen.
www.bccp.nl
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

steven

vanmorgen Vmax gevraagd naar wanneer de spruitstukken binnen komen. Volgende maand zei hij :!: :idea:
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

@jan
:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D :) :) :)

Dank je wel :!:
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1093
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

@ Jans,

Ik heb ook wel interesse in dat spruitstuk + chippen (+ misschien
nokkenassen :?: :bag: )

Misschien kunnen we een keer op een zaterdag met een aantal
gegadigden naar Vmax (mini-meeting in Deutschland :lol: )

Overigens: kan Vmax die ca. 35-40 PK garanderen??

Ik hoor het wel, want je hebt op dit moment natuurlijk wel wat
anders aan je hoofd en ik heb niet direkt haast, zeg maar.

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Plaats reactie