Pagina 5 van 6
Geplaatst: 18 dec 2005 10:17
door Martin
Ik hou zelf niet zo van zwarte velgen, maar moet zeggen onder een rode speedy staan ze toch wel mooi.
Veel plezier er mee.
Gr,Martin
Geplaatst: 18 dec 2005 10:18
door Maik
YvoTuk schreef:niet om te zeuren, maar waar halen die experts in het uitlijnen zo plotseling de juiste cambershims vandaan?
Op de Speedsters en Elise's worden speciale cambershims toegepast. Camber kan je niet verstellen door schroeven o.i.d. maar door die plaatjes.
Waar toveren die mensen ineens die plaatjes vandaan?
...ik snap het niet.. of hebben ze geregeld speedsters op de koffie?
Je vraagstelling komt anders wel een beetje zeurderig over, niet om te zeuren overigens hoor
Dit was de eerste speedy die pitbox uitgelijnd heeft. Ik wist precies waar ik aan begon. Pitbox moest de speedy leren kennen en wisten ook niet precies wat ze moesten verwachten. IK wist dat grotendeels wel. 2 "moeilijkheden": 2x75kg in de stoelen plus een halve tank benzine, maar dat wist Pitbox ook al (stond in hun boek over standaard uitlijngegevens, en dan de cambershims. Bij mij moesten er alleen shims uitgehaald worden wist ik van tevoren. En er zaten genoeg dunne shims rondom op om genoeg te kunnen spelen met het camber.
Het was ook niet voor niets dat ze er zo lang over gedaan hadden, alhoewel, er zijn rondom nieuwe banden opgegaan en ook nieuwe hub-bouten. De hubs zijn helemaal los geweest om goed het vuil en lichte oxidatie weg te halen en te ontvetten.
Pitbox begint nu dus door te krijgen hoe je een speedster moet uitlijnen, en ze weten nu dus ook hoe het precies zit met het camber, dus camberplaatjes zal hij nu heus wel in huis halen.
2x 75 kg

:
Geplaatst: 18 dec 2005 10:25
door jans
Dus Maik "" als je alléén in je speedy rijdt, klopt er weer niks van

Geplaatst: 18 dec 2005 10:26
door Maik
@allen: gelukkig he?!

Ik heb nog wel even staan twijfelen hoor, maar de steunen van de spoiler zouden sowieso nog wat aangepast moeten worden ivm sterke punten in de speedy en om de spoiler misschien iets naar beneden te krijgen (voor de werking eigenlijk ongunstig, maar voor de looks iets beter...). De spoiler was voor een leuk bedrag over te nemen. Volledig carbon, het ding woog nog geen 2kg denk ik

. Maar ik wil de auto eerst zonder zo'n tafel maar met Nitrons en breder rubber eens leren kennen, misschien vind ik het helemaal goed zo (gaat misschien al te hard voor mij in de bochtjes

).
Marcel schreef:Okee gelukkig
Zien er echt goed uit die wielen
Achterwielen niet te ver naar buiten

moeilijk te zien zo
Laat jij trouwens de spijl in je gril zitten

Toen ik de velgen binnen kreeg twijfelde ik nog of het nou ET25 of ET27/28 was, het stond er namelijk niet op. Maar nu denk ik dat het wel ET27/28 geweest moest zijn (zoals beloofd was), omdat ze redelijk binnen de auto blijven. Ook omdat het camber met een halve graad is verhoogd naar -2,5graden staan ze eigenlijk heel netjes. Ze zouden nog een klein streepje naar binnen kunnen maar dat betekent meer camber nog of de velgen af laten draaien... Eerst maar eens kijken of de banden de body gaan raken maar ik ben positief

Geplaatst: 18 dec 2005 10:30
door Maik
jans schreef:Dus Maik "" als je alléén in je speedy rijdt, klopt er weer niks van

Jawel hoor, je auto is dan niet meer symmetrisch inderdaad, maar de uitlijning "klopt" nu gewoon. Dat wilt zeggen, de uitlijngegevens zijn nu 1 op 1 te vergelijken met de fabriekswaardes en waardes van andere mensen die deze methode toepassen.
Als je zonder gewicht uitlijnt klopt er ook niets van als je in je eentje of zelfs met z'n 2-en in zit volgens jouw redenatie, maar de uitlijngegevens van een auto die zonder gewicht is uitgelijnd zijn niet te vergelijken met de waardes van een auto die MET gewicht is uitgelijnd.
Snappie?

Geplaatst: 18 dec 2005 10:48
door jans
Wil niet zeuren, maar is het dan niet handiger om gewoon in de auto te blijven zitten, i.p.v. 2 keer 75 kg

Want als je dan alleen rijdt, is de afstelling perfekt.
Geplaatst: 18 dec 2005 10:56
door Marcel
jans schreef:Wil niet zeuren, maar is het dan niet handiger om gewoon in de auto te blijven zitten, i.p.v. 2 keer 75 kg

Want als je dan alleen rijdt, is de afstelling perfekt.
Zooo weeg jij 150 kg Jan
Ja kan ook net zo doen als ik met die rode, werd in de auto gezet met een schone deerne die in dat bedrijf rondliep.......tjeeee wat waren ze snel klaar

Geplaatst: 18 dec 2005 11:21
door Piet
Maik, je zegt dat links en rechts verschillend waren. Dat was bij mij ook zo. Wat dat toevallig de passagiers kant?
Geplaatst: 18 dec 2005 11:55
door stef666
YvoTuk schreef:niet om te zeuren, maar waar halen die experts in het uitlijnen zo plotseling de juiste cambershims vandaan?
Op de Speedsters en Elise's worden speciale cambershims toegepast. Camber kan je niet verstellen door schroeven o.i.d. maar door die plaatjes.
Waar toveren die mensen ineens die plaatjes vandaan?
...ik snap het niet.. of hebben ze geregeld speedsters op de koffie?
Er komt wel geregeld een Speedster op de koffie inderdaad Yvo
De eigenaar van de Pitbox weet echt wel waar hij over praat kwa uitlijnen, Tevens had ik hem vante voren al het één en ander verteld over hoe een Speedster in elkaar steekt. Hij heeft deze ook express op een Zaterdag gepland, Hij heeft er dus gewoon een dag voor uitgetrokken om het (goed) te doen. Zonder het daarbij behorende tarief
In Januari gaat hij aan de mijne werken en gaan we nog wat verschillende settings proberen.
Geplaatst: 18 dec 2005 11:58
door Marcel
piet schreef:Maik, je zegt dat links en rechts verschillend waren. Dat was bij mij ook zo. Wat dat toevallig de passagiers kant?
Dat was bij mijn rode ook, bij deze weet ik niet, heb het idee dat ze af fabriek op alleen bestuurder waren ingesteld.......ik kan me alleen niet meer precies herrineren welke kant, als ik me niet vergis was de bestuurderskant goed en werd er bij de passagierskant een plaatje verwijderd.......nogmaals ik weet het niet meer helemaal zeker.
Geplaatst: 18 dec 2005 12:23
door Piet
als ik me niet vergis was de bestuurderskant goed en werd er bij de passagierskant een plaatje verwijderd.......nogmaals ik weet het niet meer helemaal zeke
Ja, dat is bij mij ook gebeurt.
Geplaatst: 18 dec 2005 13:14
door Maik
Ohja Marcel, de balk in de grill laat ik waarschijnlijk wel zitten, ik vind het toch wel wat hebben. Toen ik nog geen speedster had was ik ook van plan om dat ding er zo snel mogelijk uit te halen mocht ik een speedster kopen, maar nu, nu ik tegenwoordig meer speedsters zonder balk zie dan met, vind ik het zo eigenlijk mooier

. Het grote gapende gat vind ik een beetje een blote billen gezicht. Maar zeg nooit nooit, misschien dat ik over een tijdje toch eens wat anders wil.
Dit zijn de uitlijngegevens:
links voor:
wielvlucht (camber): -1gr 2min. (was -0gr 18min) 3x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 4min. (was +0gr 11min., toespoor dus)
rechtsvoor:
wielvlucht (camber): -0gr 59min. (was -0gr 48min) 1x1mm shim eruit
sporing (uitspoor): -0gr 5min. (was +0gr 10min., toespoor dus)
linksachter:
wielvlucht (camber): -2gr 31min. (was -2gr 8min) 2x1mm shim eruit
rechtsachter:
wielvlucht (camber): -2gr 36min. (was -2gr 28min) 2x1mm shim eruit
totale sporing achter:
sporing (toespoor): 0gr 10min. (was 0gr 28min.). Dit moet ik nog even checken, ik weet niet meer wat ik opgegeven heb
Bij mij is er dus juist aan de bestuurderskant meer weggehaald.
Geplaatst: 18 dec 2005 14:18
door markv
jans schreef:Wil niet zeuren, maar is het dan niet handiger om gewoon in de auto te blijven zitten, i.p.v. 2 keer 75 kg

Want als je dan alleen rijdt, is de afstelling perfekt.
Helaas werkt het niet zo i.v.m. de bumpsteer setup van de speedster. Wat je instelt heeft dan geen relatie meer tot de normale uitlijn waardes. Zie ook posting van mij een tijd terug met het bumpsteer grafiekje.
Mark
Geplaatst: 18 dec 2005 14:31
door jans
Zal ik dan toch maar de zaak laten veranderen. Maar eerst mijn semi's eraf rijden.
Geplaatst: 18 dec 2005 17:54
door Piet
Mark ik snap er niks van. Zeg je nu alleen maar dat de waardes anders zijn of dat je helemaal geen (betrouwbare) waarden krijgt zonder gewichten. Dus met andere worden Stel dat je door schade en schande een bepaalde setup hebt zonder gewichten kun je die afstelling dan op een andere speedster krijgen dan ook zonder gewichten?