aKra schreef:Hoe strikt zijn ze dan met uitlaatgassen in België? Moet de auto aan specifieke fabriekswaarden voldoen dan?
Met een Co meting van 5 % ben je wel degelijk geflest.... Lambda waarde was 0.8......
Bij koude start klinkt m'n speedster wat ruw, ook m'n vacuum staat op -0.5 na een 10tal seconden loopt hij zachter en m'n vacuum stijgt naar -0.7/-0.8 . Duid allemaal op een kapotte pakking van het spruitstuk icm met een slechte lambda sonde (kreeg altijd na een EXTREEM stukje gassen een p0130 code)
Ook de combinatie van die klote Tullet cat

M'n eerste keuring met deze kat was ik er maar NET door.
tekstje van het vx forum met hetzelfdeprobleem
Numbers do seem to add up (low lambda and high CO == rich running), so that seems to rule out exhaust system leaks messing up the ECU or MOT reader.
From the numbers I'd suspect either the:
- first lambda sensor
- cat converter
First thing to check would be the lambda sensor as the measured lambda value (not directly measured from the engine sensor, but calculated from the exhaust gas composition) is also showing 'rich'.
With a duff cat (or cat pipe) I would expect the lambda value to still be around '1.0000', but the CO (and HC) high.
In this case the primary lambda sensor (and it's wiring/connectors) would be the biggest suspect.
Bye, Arno.
Maargoed, gissen helpt niet en de wagen gaat binnen en wordt gefixt. Eens kijken wat eruit komt als probleem
