ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2
Nog even posting dan in deze thread (heb hem ook maar even stikcy gemaakt). Het is mogelijk om dezelfde ABS unit als in de Elise 111R en de VXR zit in je turbo of 2.2 te zetten.
Let er wel op dat de unit is bedoeld voor auto's met 16" wielen voor. En dan ook met banden die een kleinere omtrek hebben. Ik heb een aantal weken met de originele wielen gereden en kon geen problemen ontdekken.
Deze unit werkt beter dan de standaard unit, ook als deze de software van de turbo heeft. De unit grijpt later in en laat meer blokering toe. Maar ook deze unit heeft nog steeds het gevoel voor hobbels (dat is ook al gepost door mensen met een 111R). Maar het is stukken minder als bij de standaard unit.
Hou er ook rekening mee dat deze unit NIET meer uit te lezen is door de opel dealer. De tech2 unit kan niet communiceren met deze unit. In engeland zijn ze bezig te overwegen om modificaties in de software van de tech2 te maken voor onderhoud van de VXR, maar ook dit is nog niet definitief. De kans dat ze dit in nederland uitbrengen schijnt klein te zijn.
Waarschijnlijk is de unit wel uit te lezen door een Elise specialist. Maar dit alles is natuurlijk alleen nodig als je problemen met de unit hebt.
Mark
Let er wel op dat de unit is bedoeld voor auto's met 16" wielen voor. En dan ook met banden die een kleinere omtrek hebben. Ik heb een aantal weken met de originele wielen gereden en kon geen problemen ontdekken.
Deze unit werkt beter dan de standaard unit, ook als deze de software van de turbo heeft. De unit grijpt later in en laat meer blokering toe. Maar ook deze unit heeft nog steeds het gevoel voor hobbels (dat is ook al gepost door mensen met een 111R). Maar het is stukken minder als bij de standaard unit.
Hou er ook rekening mee dat deze unit NIET meer uit te lezen is door de opel dealer. De tech2 unit kan niet communiceren met deze unit. In engeland zijn ze bezig te overwegen om modificaties in de software van de tech2 te maken voor onderhoud van de VXR, maar ook dit is nog niet definitief. De kans dat ze dit in nederland uitbrengen schijnt klein te zijn.
Waarschijnlijk is de unit wel uit te lezen door een Elise specialist. Maar dit alles is natuurlijk alleen nodig als je problemen met de unit hebt.
Mark
C30-94@0.55bar
Alleen de regelunit hoeft vervangen te worden. De hydrauliek is hetzelfde bij alle systemen.Maik schreef:Mark, je hebt het over "unit", maar wat houdt nu precies in? Alleen de regeleenheid of de gehele unit, dus regeleenheid en hydrauliek?
Heb de rekening niet bij de hand, maar dacht iets van 480 euro.En daar is die vraag weer.... quanta costa?![]()
Mark
PS. Ik heb nog een oude unit te koop

C30-94@0.55bar
Daar zit ie al, netjes in een doosjeMaik schreef:thanks Mark.
En stop die oude unit maar daar waar de zon niet schijnt!![]()

Zou niet nodig moeten zijn. Dit is een campagne en dat zou voor zover ik heb begrepen niet te maken moeten hebben met garantie.(misschien nog wel een leuk prijsje voor te krijgen van iemand waarvan de speedy buiten garantie is... je hebt toch de ge-upgrade unit?)
Of dat nou ook geldt voor de versie die ik heb weet ik niet, heb natuurlijk wel de laatste versie van de turbo, dus niet een geupgrade versie uit de 2.2 (is echt een andere unit).
Mark
C30-94@0.55bar
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Mij was verteld dat voor de upgrade de regelunit vervangen moest worden en dat het dus niet simpelweg nieuwe SW laden was.
Vandaar de de upgrade wel gelijk zal zijn aan de unit die op de turbo standaard geleverd werd (en o de 2.2 vanaf die bouwserie).
Maar dit heb ik natuurlijk niet zwart op wit gekregen.
Staat er niet een sticker op met SW en HW nummers ?
Vandaar de de upgrade wel gelijk zal zijn aan de unit die op de turbo standaard geleverd werd (en o de 2.2 vanaf die bouwserie).
Maar dit heb ik natuurlijk niet zwart op wit gekregen.
Staat er niet een sticker op met SW en HW nummers ?
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik ben vanochtend weer bij Motorhuis in Gouda geweest om mijn nieuwe ABS regelunit en het remvloeistofsensortje te laten monteren.
De terugweg regende het flink dus kon ik gelijk de prestaties op nat testen. Het was wel weer een tijdje geleden voor mij dat ik met de speedy op erg nat wegdek gereden had, dus ik moet weer even in mijn geheugen graven wat dat betreft.
De abs lijkt nu inderdaad wat later in te grijpen, vooral bij remmen in de bocht, waar de oude unit nog erg irritant vroeg ingreep zodat de vertraging dan bijna helemaal weg was
.
Gisteren met de MaartenMemorial op circuit Zandvoort merkte ik ook weer goed dat die oude unit echt bagger is. Ondanks het lekkere plakkerige asfalt van Zandvoort was het oppassen geblazen bij het aanremmen van bepaalde bochten. Misschien bekend bij jullie, maar Zandvoort kent een aantal bochten die al vroeg beginnen met een voorzichtige draai. Je MOET daar dus in het flauwe begin van de bocht remmen, om niet de laatste 100m voor de boch op fietssnelheid aan te komen....
. Als je ook maar ietsjepietsje te hard remt vliegt de speedster gelijk in abs en hou je alleen maar een hard pendaal over en geen vertraging. Liften dus en weer remmen, niet echt optimaal...
Ik hoop dat dat nu ook een stuk beter gaat! Op naar een trackday dus (14 augustus mis ik dus, dan zit ik in DL voor de supermeeting
).
gr,
M.
De terugweg regende het flink dus kon ik gelijk de prestaties op nat testen. Het was wel weer een tijdje geleden voor mij dat ik met de speedy op erg nat wegdek gereden had, dus ik moet weer even in mijn geheugen graven wat dat betreft.
De abs lijkt nu inderdaad wat later in te grijpen, vooral bij remmen in de bocht, waar de oude unit nog erg irritant vroeg ingreep zodat de vertraging dan bijna helemaal weg was

Gisteren met de MaartenMemorial op circuit Zandvoort merkte ik ook weer goed dat die oude unit echt bagger is. Ondanks het lekkere plakkerige asfalt van Zandvoort was het oppassen geblazen bij het aanremmen van bepaalde bochten. Misschien bekend bij jullie, maar Zandvoort kent een aantal bochten die al vroeg beginnen met een voorzichtige draai. Je MOET daar dus in het flauwe begin van de bocht remmen, om niet de laatste 100m voor de boch op fietssnelheid aan te komen....

Ik hoop dat dat nu ook een stuk beter gaat! Op naar een trackday dus (14 augustus mis ik dus, dan zit ik in DL voor de supermeeting

gr,
M.
