Pagina 6 van 13
Geplaatst: 29 jun 2005 20:21
door markv
Nog even posting dan in deze thread (heb hem ook maar even stikcy gemaakt). Het is mogelijk om dezelfde ABS unit als in de Elise 111R en de VXR zit in je turbo of 2.2 te zetten.
Let er wel op dat de unit is bedoeld voor auto's met 16" wielen voor. En dan ook met banden die een kleinere omtrek hebben. Ik heb een aantal weken met de originele wielen gereden en kon geen problemen ontdekken.
Deze unit werkt beter dan de standaard unit, ook als deze de software van de turbo heeft. De unit grijpt later in en laat meer blokering toe. Maar ook deze unit heeft nog steeds het gevoel voor hobbels (dat is ook al gepost door mensen met een 111R). Maar het is stukken minder als bij de standaard unit.
Hou er ook rekening mee dat deze unit NIET meer uit te lezen is door de opel dealer. De tech2 unit kan niet communiceren met deze unit. In engeland zijn ze bezig te overwegen om modificaties in de software van de tech2 te maken voor onderhoud van de VXR, maar ook dit is nog niet definitief. De kans dat ze dit in nederland uitbrengen schijnt klein te zijn.
Waarschijnlijk is de unit wel uit te lezen door een Elise specialist. Maar dit alles is natuurlijk alleen nodig als je problemen met de unit hebt.
Mark
Geplaatst: 30 jun 2005 8:36
door Maik
Mark, je hebt het over "unit", maar wat houdt nu precies in? Alleen de regeleenheid of de gehele unit, dus regeleenheid en hydrauliek?
En daar is die vraag weer.... quanta costa?
M.
Geplaatst: 30 jun 2005 8:47
door markv
Maik schreef:Mark, je hebt het over "unit", maar wat houdt nu precies in? Alleen de regeleenheid of de gehele unit, dus regeleenheid en hydrauliek?
Alleen de regelunit hoeft vervangen te worden. De hydrauliek is hetzelfde bij alle systemen.
En daar is die vraag weer.... quanta costa?
Heb de rekening niet bij de hand, maar dacht iets van 480 euro.
Mark
PS. Ik heb nog een oude unit te koop

Geplaatst: 30 jun 2005 9:20
door Maik
thanks Mark.
En stop die oude unit maar daar waar de zon niet schijnt!
(misschien nog wel een leuk prijsje voor te krijgen van iemand waarvan de speedy buiten garantie is... je hebt toch de ge-upgrade unit?)
M.
Geplaatst: 30 jun 2005 9:36
door markv
Maik schreef:thanks Mark.
En stop die oude unit maar daar waar de zon niet schijnt!
Daar zit ie al, netjes in een doosje
(misschien nog wel een leuk prijsje voor te krijgen van iemand waarvan de speedy buiten garantie is... je hebt toch de ge-upgrade unit?)
Zou niet nodig moeten zijn. Dit is een campagne en dat zou voor zover ik heb begrepen niet te maken moeten hebben met garantie.
Of dat nou ook geldt voor de versie die ik heb weet ik niet, heb natuurlijk wel de laatste versie van de turbo, dus niet een geupgrade versie uit de 2.2 (is echt een andere unit).
Mark
Geplaatst: 30 jun 2005 10:36
door Maik
Aha, dus garantie zou niet van toepassing zijn...
Maar als ik straks om die "verbeterde" versie zou vragen van de ABS, krijg ik dan een upgrade of echt een nieuwe turbo regelunit? Laatste neem ik aan...
M.
Geplaatst: 30 jun 2005 12:16
door markv
Maik schreef:Aha, dus garantie zou niet van toepassing zijn...
Maar als ik straks om die "verbeterde" versie zou vragen van de ABS, krijg ik dan een upgrade of echt een nieuwe turbo regelunit? Laatste neem ik aan...
Voor zover ik weet krijg je normaal de upgrade..
Mark
Geplaatst: 30 jun 2005 12:41
door SteV6
Naast de verbeterde eigenschappen van mijn ABS is een witte verfstip op de regeleenheid de enige herkenbare verandering. Ik weet dus niet of er alleen nieuwe software is geladen, omdat de regeleenheid zelf is vervangen.
SteV6
Geplaatst: 30 jun 2005 13:30
door Marcel
Bij mij staat er ook een witte stip op, dus zal wel een upgrade zijn......hoe zie je verschil tussen de 2.2 en Turbo unit ?
Geplaatst: 30 jun 2005 13:31
door jans
Marcel schreef:Bij mij staat er ook een witte stip op, dus zal wel een upgrade zijn......hoe zie je verschil tussen de 2.2 en Turbo unit ?
Ik kan het wél zien, namelijk in mijn binnen spiegel
jans
Geplaatst: 30 jun 2005 13:35
door Marcel
jans schreef:
Ik kan het wél zien, namelijk in mijn binnen spiegel
jans
Okee goed dat ik dat weet, dan hou ik liever de 2.2 versie, die werkt dan blijkbaar beter

Geplaatst: 30 jun 2005 14:38
door Maarten
Mij was verteld dat voor de upgrade de regelunit vervangen moest worden en dat het dus niet simpelweg nieuwe SW laden was.
Vandaar de de upgrade wel gelijk zal zijn aan de unit die op de turbo standaard geleverd werd (en o de 2.2 vanaf die bouwserie).
Maar dit heb ik natuurlijk niet zwart op wit gekregen.
Staat er niet een sticker op met SW en HW nummers ?
Geplaatst: 05 aug 2005 11:07
door Maik
Ik ben vanochtend weer bij Motorhuis in Gouda geweest om mijn nieuwe ABS regelunit en het remvloeistofsensortje te laten monteren.
De terugweg regende het flink dus kon ik gelijk de prestaties op nat testen. Het was wel weer een tijdje geleden voor mij dat ik met de speedy op erg nat wegdek gereden had, dus ik moet weer even in mijn geheugen graven wat dat betreft.
De abs lijkt nu inderdaad wat later in te grijpen, vooral bij remmen in de bocht, waar de oude unit nog erg irritant vroeg ingreep zodat de vertraging dan bijna helemaal weg was

.
Gisteren met de MaartenMemorial op circuit Zandvoort merkte ik ook weer goed dat die oude unit echt bagger is. Ondanks het lekkere plakkerige asfalt van Zandvoort was het oppassen geblazen bij het aanremmen van bepaalde bochten. Misschien bekend bij jullie, maar Zandvoort kent een aantal bochten die al vroeg beginnen met een voorzichtige draai. Je MOET daar dus in het flauwe begin van de bocht remmen, om niet de laatste 100m voor de boch op fietssnelheid aan te komen....

. Als je ook maar ietsjepietsje te hard remt vliegt de speedster gelijk in abs en hou je alleen maar een hard pendaal over en geen vertraging. Liften dus en weer remmen, niet echt optimaal...
Ik hoop dat dat nu ook een stuk beter gaat! Op naar een trackday dus (14 augustus mis ik dus, dan zit ik in DL voor de supermeeting

).
gr,
M.
Geplaatst: 07 aug 2005 10:06
door Maik
Nog even de pics erbij
Onderkant van bijde regelunits (geen enkel verschil zichtbaar, behalve de id. stickers):
Geplaatst: 07 aug 2005 10:07
door Maik
De sticker van de oude unit. Deze heeft een codering B (heb ik rood omcirkeld):