S/C versus trottlebodies

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

SteV6 schreef:Zoals je hebt kunnen lezen heb ik geen extra informatie gekregen. Daarnaast heb ik nog steeds mijn bedenkingen bij de TB-route. Op oudere blokken (zoals de GSi-tjes) is het prachtig, maar de 2.2 blinkt nou niet uit in software-compabiliteit en daardoor zouden de TB's wel eens veel minder betrouwbaar kunnen uitpakken dan de bewezen (!) betrouwbaarheid van de HiTec-compressor.
Wat bedoel je precies met 'software-compabiliteit'?

De 2.2 is op een paar punten wat anders als de oudere motoren, maar mappable ECU's zijn er an genoeg die ermee overweg kunnen. Electronische gasklepregeling zit in de recentere versies van deze ECU's ook, omdat steeds meer auto's dat nu eenmaal hebben.

Je zal voor een goede werking met TB's toch altijd naar een nieuwe ECU toe moeten die met alpha-N (gasklepstand) mappings werkt in plaats van de onderdruk in het inlaatspruitstuk. (OK.. het zou ook kunnen met een luchtmassa-meter zoals de BMW M3, maar dat is erg zeldzaam buiten het OEM circuit en zou bij de 2.2 ook een andere ECU betekenen)

Mechanisch is een TB setup natuurlijk uitermate eenvoudig. Veel simpeler gaat het eigenlijk niet..

Het venijn zit vooral in de kwaliteit van de mapping in de ECU en dat is vaak weer terug te brengen naar een groot genoeg aantal uren van de motor+ECU op een test-bank.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

En dat is nu net waar ik op doel en waar het om draait Arno.

Je zult voor het plaatsen van TB's de ECU moeten vervangen door een andere die volledig "zelf" geprogrammeerd is. Voor zo ver ik heb begrepen kan je namelijk niet de standaard software aanpassen omdat je dan tegen allerlei problemen aan loopt.

En die testbankuren zijn voor de meeste tuners te duur, zeker vanwege de beperkte afzetmarkt en de concurrentie van "eenvoudig en goedkoop" te tunen Turbo-motoren ...

SteV6
S4 Avant
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik hou mij een beetje vast aan het feit dat de 2 tuners die zich nu (softwarematig) met de TB's bezighouden, tot de top van hun vakgebied behoren. En dan nog wachten op de ervaringen (hoe lang gaat dat nog duren :( )
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:En dat is nu net waar ik op doel en waar het om draait Arno.

Je zult voor het plaatsen van TB's de ECU moeten vervangen door een andere die volledig "zelf" geprogrammeerd is. Voor zo ver ik heb begrepen kan je namelijk niet de standaard software aanpassen omdat je dan tegen allerlei problemen aan loopt.

En die testbankuren zijn voor de meeste tuners te duur, zeker vanwege de beperkte afzetmarkt en de concurrentie van "eenvoudig en goedkoop" te tunen Turbo-motoren ...
Ik heb zelf meer vertrouwen in een setup waarbij een nieuw motormanagement is geplaatst wat vanaf 0 is gemapped, dan dat het standaard motormanagement wordt getweaked of voor de gek wordt gehouden door mensen die niet 100% begrijpen hoe dat ding nou eigenlijk in elkaar zit (ik ben er tot nu toe HEEL weinig tegengekomen die begrijpen hoe de E15 nou echt werkt.

Mark
C30-94@0.55bar
SteV6

Bericht door SteV6 »

Ik roep alleen maar even de inspanningen van die Italiaanse tuner in herinnering om tot 250 pk te komen met TB's op de 2.2:

2 motoren, 3 cilinderkoppen en meer dan 1200 liter benzine verstookt op de dynobank om de software voor elkaar te krijgen. Nog even los van de uren die daar in zijn gaan zitten ...

Misschien moet ik HiTec en Kronenburg maar eens tippen over die Italianen :roll:

SteV6
S4 Avant
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Klopt. Dat zijn de kosten die je gaat maken als je een tuner erop zet die dit als een soort one-off gaat maken en waarschijnlijk niet zoveel ervaring heeft met deze specifieke motor.

Ik kijk zelf liever naar leveranciers die voor andere motoren al een vergelijkbare setup hebben gemaakt en dat voor deze motor ook kunnen doen. Bovendien is de markt natuurlijk dan ook een stuk groter dan alleen de speedster. De 2.2 is in veel meer auto's geleverd, en wordt vooral ook in de VS veel gebruikt. En daarmee kan je dan de ontwikkelkosten uitsmeren over meer dan 1 motor..

Mark
C30-94@0.55bar
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

De Italianen snappen het dan nog niet helemaal geloof ik? Een motor afstellen met een goede (aftermarket) ECU is niet echt rocketscience, En zeker niet als je de allerlaatste PK's eruit wilt persen :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
SteV6

Bericht door SteV6 »

Vandaag nog wat e-mail verkeer met Hartmut gehad.

Software is geen enkel probleem voor HiTec en Kronenburg, omdat ze volledig nieuwe software hebben geschreven. Oude ECU doet dus helemaal niet meer mee. Daarom ook schreef Hartmut iets over een andere kabelboom ...

Grootste probleem waar ze tegen aanlopen is de geluidsproductie. Ze hebben moeite om aan de TUV-geluidsnormen te voldoen.

Verder moest Hartmut lachen om die Italiaanse jongens: Wie geeft er nu toe dat je 2 motoren en 3 koppen opblaast? Is volgens Hartmut ook helemaal niet nodig, zolang je maar meteen afscheid neemt van de originele software.

SteV6
S4 Avant
Maik

Bericht door Maik »

Weet iemand op hoeveel db die Tüv-geluidsgrens zit? Of is het niet zo simpel van zoveel-db-op-zoveel-meter voor Tüv? Ben benieuwd of dit in de hoge 90 zit of misschien nog een stukje lager...

Stephan, weet je al welk uitlaatsysteem Hartmut tot nu toe gebruikt voor die TB-setup? En ze hebben nu dus al een speedster gevonden om mee te experimenteren?
Afbeelding
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Wij hebben geen TUV of geluidsgrens!! Probleem opgelost toch? Tuurlijk zal je moeten opletten met politie in de buurt maar dat moet ik nu ook... :twisted:
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Helaas, we hebben wel een limiet: de maximale geluidsemissie van een met een benzineverbrandingsmotor uitgeruste personenauto mag slechts 74 dB zijn (75 dB voor diesel). Lijkt me overigens nogal weinig, de Janspeed gaat hier zeker overheen :twisted:

http://www.eu-milieubeleid.nl/ch10s04.html

Heb wel dikke pret met de Janspeed trouwens: als ik door de stad rijd, laat ik een spoor achter van scooters waarbij het alarm afgaat, moewhaha
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

stevenflappy schreef:Wij hebben geen TUV of geluidsgrens!! Probleem opgelost toch? Tuurlijk zal je moeten opletten met politie in de buurt maar dat moet ik nu ook... :twisted:
Vind de geluid productie wel meevallen. Klinkt erg goed :thumbup: dat wel.
Maik

Bericht door Maik »

stevenflappy schreef:Wij hebben geen TUV of geluidsgrens!! Probleem opgelost toch?
Totdat je een circuit oprijdt die strikte geluidsnormen heeft :wink:
Op Assen kan je het over het algemeen vergeten als je meer dan 85db produceert.
Maar als de Tüv grens op zeg 80db zou staan heb ik er wel vertrouwen in dat ze onder de 85db blijven...
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Eigenlijk heb je helemaal geen limiet in zo'n geval, tenminste als je je auto niet opnieuw laat keuren bij de RDW. Wanneer je een dergelijke aanpassing doet, voldoet je auto niet meer aan z'n type goedkeuring, en heb je sowieso een probleem, of je nou veel of weinig herrie maakt.

Mark
C30-94@0.55bar
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

piet schreef:
stevenflappy schreef:Wij hebben geen TUV of geluidsgrens!! Probleem opgelost toch? Tuurlijk zal je moeten opletten met politie in de buurt maar dat moet ik nu ook... :twisted:
Vind de geluid productie wel meevallen. Klinkt erg goed :thumbup: dat wel.
Dat ligt echt aan die stofzuiger achter je....... :cry: Gisteren hoorden ze me nog vanaf de Amsterdamseweg in Amstelveen de straat uit rijden rechtsaf de rotonde nemen en toen de snelweg op (A9)!! Mensen die weten hoe ver dit is weten dus ook hoe luid het is.... Dat blijft het grootste nadeel van de compressor, dat geluid, het is zo aanwezig en zoveel minder mooi als een mooi motorgeluid. (Maar dat is persoonlijk...)
Plaats reactie