Daar mijn echtgenote door rugklachten slecht in en (nog slechter) uit mijn Speedster kan, overweeg ik om hem in te ruilen voor een Opel GT of Astra Twintop.
Vorige maandag heb ik dan de nieuwe Opel GT mogen testrijden gedurende een dag

. Hieronder vind je mijn bevindingen Eventuele liefhebbers kunnen er misschien wat van leren

.
POSITIEF:
- Het in en uitstappen verloopt een pak gemakkelijker dan bij onze Speedster. Vrijwel zoals bij iedere normale wagen, zij het dan wat lager.
- De zetels zitten aanvankelijk als een fauteuil. Ze geven redelijk zijdelingse steun en zijn gemakkelijk verstelbaar.
- Eens warm gereden heb je beschikking over een koppelrijke motor, en een optrekvermogen dat (tussen de 4000 en 6000 rpm) wat vergelijkbaar is met een standaard 2,2 Speedster.
- De softtop is gemakkelijk en snel (ca 40 sec) te sluiten en te openen. Ik heb dit gezien het wisselvallige weer zeker een stuk of twintig keer mogen oefenen

Het kofferdeksel daarentegen was andere koek (zie negatieve punten)
- De wagen oogt sportief van uit iedere hoek. Achter het stuur gezeten, valt je de lange neus van de wagen op.
- De GT is uitgerust met ESP en TC (Electronic Stability Program en Traction Control) . Persoonlijk vond ik ze te ingrijpend, maar er is wel de mogelijkheid voorzien ze tijdelijk uit te schakelen.
- De muziekinstallatie klinkt redelijk. In ieder geval veel beter dan in de Speedster.
- Rolgeluiden worden goed gedempt. Met de kap dicht rij je als in een gewone familiewagen. Zelfs bij hogere snelheden.
- Bij verscheidene stortbuien bewees de kap dat ze waterdicht was en bleef.
- Zelfs bij hevige regen bleven de ruiten dampvrij. De verluchting functioneerde prima.
- De verwarming produceerde werkelijk warme lucht. Een ongewone luxe voor de meeste Speedstereigenaars

.
NEGATIEF:
- De zetels die in het begin goed zaten, bezorgden mij na ca 5 uur rijden doorzitpijn

en mijn vrouw rugpijn. Ik vermoed dat ze te zacht zijn gevuld, want zelfs na een dag rijden in mijn Speedster voel ik nog niets. Zelfs de zetels van mijn vrouw haar Opel Astra zitten beter op lange duur
Gezeten op de passagierszetel, had ik ook te weinig beenruimte om comfortabel te zitten. Nochthans meet ik maar 1m80. Zelfs in de Opel Astra heb ik meer ruimte. Als chauffeur heb je meer beenruimte ter beschikking, maar ook hier moest ik de zetel in de verste stand zetten.
- De wagen trekt vlot op, maar produceert op hoge toeren vrij veel lawaai. Een rauw geluid dat ik niet echt aangenaam klinken vond; maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel. Een sportief geluid vond ik het zeker niet. Om vlot vooruit te komen, moet je het echter wel in de hogere toeren zoeken en moet je het lawaai er dus maar bij nemen.
- De vering was verrassend hard. Oneffenheden werden duidelijk voelbaar doorgegeven in de hele wagen. Nochthans vond ik de wegligging niet bijzonder. Gewoontjes maar niet sportief. Hier is duidelijk geen vergelijk met de Speedster.
Mijn conclusie: de vering is standaard te hard om comfortabel te cruisen op iets anders dan gestreken asphalt, maar te zacht om sportief bochten te pakken.
- Om de softtop te openen of te sluiten moet je eerst het kofferdeksel openen en dan sluiten.
Bij mijn testwagen was het zeer moeilijk in het slot te krijgen.. Het sluit aan beide zijkanten, en als je staande naast de wagen het deksel sloot, was de tegenoverliggende kant steevast open

. Ik moest achter de wagen gaan staan, en dan met beide handen het deksel zo hard ik kon dichtmeppen. Misschien lag het aan een slechte afstelling van het sluitmechanisme; ik hoop dit althans voor toekomstige eigenaars.
- De bagageruimte is zonder meer een designramp te noemen. Alhoewel met haar 200 liter even groot als mijn Turbo Speedster, kan je er met de kap dicht nog niet de helft in kwijt door de kofferbodem die meer bulten vertoont dan het Oeralgebergte

. Met de kap open kan je het helemaal vergeten. Je houdt dan nog een balkvormige ruimte van ca 100 x 15 x 20 cm over, die zeer onpraktisch is om te benutten

.
Het geopende dak maakt toegang tot de bagageruimte onmogelijk, tenzij voor een paar sokken ergens tussen te wringen. Om de bagageruimte te gebruiken met geopend dak, kan je wel het dak wat oplichten door op een knop ingedrukt te houden. In praktijk duurt dit echter minstens 30 seconden, waardoor je algauw de moeite niet meer doet en je bagage op de passagier haar schoot dumpt
Het kofferdeksel scharniert achteraan de wagen, en de twee achterste pinnen van de softtop klikken er bovenaan in.
Als je het kofferslot open doet klikken, springen tevens deze twee dakpinnen los. Vervelend is wel, dat om de koffer terug te sluiten je eerst het kofferdeksel moet dichtslaan. Dan links van de wagen de dakpin moet dichtklikken, waarna je terug rond de wagen moet lopen om de rechtse dakpin vast te klikken. Bij een andere wagen sluit je gewoon het kofferdeksel, en klaar is kees.
- Mijn vrouw meet 1m65, en vond de zetel te diep zitten waardoor zij van achter het stuur de neus niet meer kon zien. Dit gaf haar een groot onzekerheidsgevoel.
- Wat ik verrassend vond tegenvallen was de tocht. Voor diegenen die vinden dat het in de Speedster te hard tocht, is de GT zeker geen alternatief. Het tocht er zelfs erger in. Behalve de twee bulten achter de kopsteunen, is er achteraan dan ook geen windbeschutting. Hierdoor slaat al op lage snelheid de wind terug naar binnen. Voor vrouwen met lang haar is het geen pretje.
Ik vond dit verrassend, omdat ik ook eens een open testrit met een Opel Astra Cabrio (vorig model) bij 12°C heb gemaakt. En gezeten achter het stuur zat je daarbij in een bel van warme lucht zonder de minste tocht. Tenminste als je het windscherm achter de zetels omhoog klikte.
- Achter het stuur gezeten valt na enige tijd het goedkope plastiek interieur op. Vergeleken daarmee is mijn Turbo luxueus afgewerkt en kwalitatief een stuk beter
Mijn eindconclusie op het einde van de dag was dan ook dat het geen zin had mijn Speedster te verkopen ten voordele van de nieuwe Opel GT. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Ik vind de wagen moeilijk te plaatsen. Hij is niet echt aangenaam om te cruisen, en nog minder om sportief te rijden.
Ja, mijn vrouw kan er met haar slechte rug gemakkelijker instappen. En met gesloten kap heb je minder last van rijgeluiden en blijft alles waterdicht.
Maar qua zitkwaliteit ga je er op achteruit, en gezien de grotere tocht in de cabine heb je ook al niet meer comfort als je open rijdt. De bagageruimte (of beter het gebrek aan) is een grote afknapper. En het rijgedrag doet je met weemoed aan je Speedster terugdenken.
Mijn volgende testwagen is de Opel Astra Twintop. Alhoewel die zeker ook niet sportief te rijden is, is hij wel aangenaam te cruisen, en tevens geschikt om te reizen. Of dat verwacht ik toch. Het verslag hierover volgt wel.