Nou.. De verbouwing zit erop..
Ik heb mijn Speedster maandagochtend om 9 uur afgeleverd en kon hem donderdag tussen de middag weeral meenemen.
Ik zat vlakbij in een hotelletje, dus kon een paar keer gaan kijken, waar ze gelukkig helemaal geen problemen mee hadden.
Wat me als eerste opviel was de professionele uitstraling, kantoor en werkplek zien er piekfijn uit. Ze maken ook alles zelf (hebben draai- en freesbanken, watersnijders etc.), behalve het gietwerk, waarvoor zij samenwerken met 2 aluminiumgieterijen en 1 ijzergieterij, die alles in hun mallen gieten.
Ik heb trouwens ook ontdekt waar de naam Dbilas vandaan komt, de familienaam is Bilas en de vader/grondlegger heet Dimitri.. Deze is dus ook nog gewoon mooi bezig in de werkplaats met het lasapparaat, bescheiden/normale/hardwerkende mensen, absoluut geen patsers is de indruk die ik heb gekregen. Ze werken ook gewoon rustig en beheerst.
Ik heb op het laatste moment nog 2 extra dingen gedaan, een extra (lucht)oliekoeler naast de bestaande warmtewisselaar zodat ook bij eventueel zwaar circuitgebruik de olie voldoende koel blijft en een uitlaat van Dbilas zelf (zij gebruikten ook wel eens Bastuck vroeger), omdat deze nog makkelijker de turbo laat opspinnen en ten opzichte van de Opel Cup uitlaat een pk of 8 extra zou geven met deze combi. Ook zit er een pop-off valve op en hebben ze de motor mount inserts voor me gemonteerd, maar dat was ik al van plan.
Het resultaat is 259 pk bij 6195 RPM en 320 nm koppel bij 5140 RPM (gemeten met 32 graden buitentemperatuur, gecorrigeerd naar DIN 70020) en max. RPM is op 7300 RPM gezet. Als ik mijn grafiek gescand heb, zal ik hem nog wel eens plaatsen.
Volgens mij is alles netjes gedaan, ik zie er niks geks aan in ieder geval, maar het ligt wel vol allemaal

Dan... het rijden.. Ik heb het naar huis nog een beetje rustig aan gedaan, want het was heel warm, druk, later regen en ik had er een lange dag opzitten en wilde er nog wat langer van genieten dan 1 dag van ca 500 km..
Als je gas geeft en loslaat, blaast ie bij een handjevol toeren al af, dus de turbo doet al mooi snel wat mee, maar ik heb nog geen turbodrukmeter, dus weet nog niet zeker vanaf welk toerental ie volle boost geeft.
De laatste paar km even echt aan de tand gevoeld, eerst in de 5-de versnelling en later ook 4 en 3. Nou, ik kan je zeggen, daar wordt je blij van! Het is echt een geweld achterin, pakt op als een gek en maakt oergeluiden, van het grommend fluiten als je vol op het gas zit, tot een soort "blaffen" als je je gas weer een stukje dichtdoet, tot volaan sissen als je van het gas gaat. Ik heb geen radio meer nodig. De neus gaat voor mijn gevoel ook wel een centimeter of 10 omhoog tijdens het accelereren, prachtig! Dit is echt dezelfde auto niet meer..
The-Duke..
en nog een paar fotootjes voor de liefhebbers volgen later..