Turbo lader van DBILAS

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Rallye
Actief lid
Berichten: 346
Lid geworden op: 06 jul 2008 11:18
Locatie: Oosterhout

Bericht door Rallye »

Haha, ik ken het gevoel.
Prettige vakantie en we zijn natuurlijk heel benieuwd naar je verhaal! ;)
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

Nou.. De verbouwing zit erop..

Ik heb mijn Speedster maandagochtend om 9 uur afgeleverd en kon hem donderdag tussen de middag weeral meenemen.
Ik zat vlakbij in een hotelletje, dus kon een paar keer gaan kijken, waar ze gelukkig helemaal geen problemen mee hadden.
Wat me als eerste opviel was de professionele uitstraling, kantoor en werkplek zien er piekfijn uit. Ze maken ook alles zelf (hebben draai- en freesbanken, watersnijders etc.), behalve het gietwerk, waarvoor zij samenwerken met 2 aluminiumgieterijen en 1 ijzergieterij, die alles in hun mallen gieten.
Ik heb trouwens ook ontdekt waar de naam Dbilas vandaan komt, de familienaam is Bilas en de vader/grondlegger heet Dimitri.. Deze is dus ook nog gewoon mooi bezig in de werkplaats met het lasapparaat, bescheiden/normale/hardwerkende mensen, absoluut geen patsers is de indruk die ik heb gekregen. Ze werken ook gewoon rustig en beheerst.
Ik heb op het laatste moment nog 2 extra dingen gedaan, een extra (lucht)oliekoeler naast de bestaande warmtewisselaar zodat ook bij eventueel zwaar circuitgebruik de olie voldoende koel blijft en een uitlaat van Dbilas zelf (zij gebruikten ook wel eens Bastuck vroeger), omdat deze nog makkelijker de turbo laat opspinnen en ten opzichte van de Opel Cup uitlaat een pk of 8 extra zou geven met deze combi. Ook zit er een pop-off valve op en hebben ze de motor mount inserts voor me gemonteerd, maar dat was ik al van plan.
Het resultaat is 259 pk bij 6195 RPM en 320 nm koppel bij 5140 RPM (gemeten met 32 graden buitentemperatuur, gecorrigeerd naar DIN 70020) en max. RPM is op 7300 RPM gezet. Als ik mijn grafiek gescand heb, zal ik hem nog wel eens plaatsen.
Volgens mij is alles netjes gedaan, ik zie er niks geks aan in ieder geval, maar het ligt wel vol allemaal ;)
Dan... het rijden.. Ik heb het naar huis nog een beetje rustig aan gedaan, want het was heel warm, druk, later regen en ik had er een lange dag opzitten en wilde er nog wat langer van genieten dan 1 dag van ca 500 km..
Als je gas geeft en loslaat, blaast ie bij een handjevol toeren al af, dus de turbo doet al mooi snel wat mee, maar ik heb nog geen turbodrukmeter, dus weet nog niet zeker vanaf welk toerental ie volle boost geeft.
De laatste paar km even echt aan de tand gevoeld, eerst in de 5-de versnelling en later ook 4 en 3. Nou, ik kan je zeggen, daar wordt je blij van! Het is echt een geweld achterin, pakt op als een gek en maakt oergeluiden, van het grommend fluiten als je vol op het gas zit, tot een soort "blaffen" als je je gas weer een stukje dichtdoet, tot volaan sissen als je van het gas gaat. Ik heb geen radio meer nodig. De neus gaat voor mijn gevoel ook wel een centimeter of 10 omhoog tijdens het accelereren, prachtig! Dit is echt dezelfde auto niet meer..

The-Duke..

en nog een paar fotootjes voor de liefhebbers volgen later..
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

8) :jump:
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Ook mooi rondgeleid dus? Heerlijk om hun hele productielijn te zien. 8)
Imho absoluut niet te vergelijken met de gemiddelde tuner. Hoe bevalt je t-shirt nu?
:twisted:

Wil het overigens wel een keertje zien bij jou.
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

een paar fotootjes
Bijlagen
3.jpg
3.jpg (298.26 KiB) 5432 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (326.55 KiB) 5432 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (316.13 KiB) 5439 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en nog een paar
Bijlagen
6.jpg
6.jpg (274.04 KiB) 5433 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (283.57 KiB) 5435 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (304.3 KiB) 5428 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en nog een paar
Bijlagen
9.jpg
9.jpg (328.2 KiB) 5431 keer bekeken
8.jpg
8.jpg (321.75 KiB) 5431 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (307.85 KiB) 5425 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
the-duke
Mega lid
Berichten: 966
Lid geworden op: 30 aug 2007 12:52
Locatie: Provincie Zeeland

Bericht door the-duke »

en de laatste
Bijlagen
11.jpg
11.jpg (268.45 KiB) 5425 keer bekeken
10.jpg
10.jpg (282.71 KiB) 5434 keer bekeken
The bullshit stops when the light drops
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik weet in ieder geval wat jij gaat doen dit weekend. :thumbup:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat zijn mooie waardes zeg. Het max. koppel wel wat hoog in toeren voor een turbo, maar dat zegt niet zoveel, hij zal nog best wat koppel bij lagere toeren hebben? Hoeveel Nm heeft hij bv bij 2000tpm?
Ziet er netjes uit allemaal, veel plezier met je nieuwe bom :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1542
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ziet er netjes uit! Tijdje terug ook de installatie bij Peter bekeken, vind het erg netjes gedaan. Enige puntje wat ik zelf had is dat ze een beter hitteschild hadden kunnen zetten bij de wand naar de kofferbak. Ik gok dat die wel HEEEL erg heet gaat worden.

Hoe is het gevoel met het on-boost komen van de turbo? Is het heel erg merkbaar of gaat dat subtiel? Ben erg benieuwd hoeveel boost ze draaien met deze setup.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

Ziet er zeer fraai uit en de specs klinken fantastisch.

Mag ik vragen wat je hiervoor ongeveer kwijt was?
(evt per PB?)

Heb je ook nog Klasen overwogen en zo ja wat was het beslissende argument voor Dbilas?

Ik moet toch ergens dat vakantiegeld aan uitgeven :P

(ohnee, net terug van vakantie)
Speedster T #5002
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Edjeraketje, dit is wel een 2.2 NA die is omgebouwd naar een 2.2turbo... dat wist je wel toch? 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Edjes
Mega lid
Berichten: 605
Lid geworden op: 19 aug 2006 12:20
Locatie: Arnhem

Bericht door Edjes »

Maik schreef:Edjeraketje, dit is wel een 2.2 NA die is omgebouwd naar een 2.2turbo... dat wist je wel toch? 8)
Er zijn er maar weinig die edjeraketje mogen zeggen hoor.

*kruipt onder een steen en gaat zich schamen* :oops:
Speedster T #5002
Plaats reactie