Haha, leuk filmpje!Rikster schreef:280... ech welKLIK
2.2 ECU gekraakt
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
0.15s en 0.6sSpeerke schreef:Gasklep staat zeker op mijn lijstje. Heb hier op dit moment nog geen aandacht aan besteed, dus kan op dit moment nog niks beloven maar ben wel wat zaken in die richting tegen gekomen.Maik schreef:Nog een vraagje van mijn kant: gaat het ooit mogelijk worden om de gasklep te "tunen" denk je Peter? De gasrespons kan gewoon beter. Staat het nu al vast dat de standaard ECU de gaskleprespons expres langzamer maakt?
Uit de logging blijkt overigens dat de gasklep tussen de 150 en 600ms achterloopt op het gaspedaal. Deze tijd hangt af van de snelheid waarmee je het gaspedaal bedient.

-
ohjeetje..
- Actief lid
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
- Locatie: Huizen
Snelheid van de klep zelf lijkt geen probleem, er zit een pittig motortje op de gasklep. Bij het referentie zoeken (inschakelen contact) gaat de klep dicht en daarna weer open, dit gaat erg snel. De klep lijkt bewust in de software vertraagd te zijn.Maik schreef: 0.15s en 0.6s Zou mooi zijn als daar nog wat aan te versleutelen was.... Maar ook de snelheidvan de klep opzich zou misschien ook nog te verbeteren kunnen zijn?
Ik heb geen idee, maar ik denk dat er niet heel veel te winnen zal zijn zonder aanpassingen zoals een 2.4 inlaat spruitstuk.ohjeetje schreef: Hoeveel pk's extra brengen de mogelijkheden tot nu op een standaardmotor? En meer koppel onderin?
Less Is More
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik doelde ook niet echt op de snelheid van het motortje van de gasklep, maar meer of de ECU de snelheid van de gasklep terugschroeft, en aan je antwoord te zien lijkt dat er wel op
En Mark had ooit een halve doe-het-zelf-chip in zijn speedster geprobeert, en die gaf op een hele standaard motor toch best een heel mooi resultaat, ik dacht 14pk op de wielen extra?
En Mark had ooit een halve doe-het-zelf-chip in zijn speedster geprobeert, en die gaf op een hele standaard motor toch best een heel mooi resultaat, ik dacht 14pk op de wielen extra?

Zoals beloofd, een kleine update:
De PC applicatie waarmee de ECU geprogrammeerd kan worden is bijna af. De ECU kan hiermee geprogrammeerd worden door middel van een PC en een simpele OBD interface gebaseerd op de ELM327 chip. (Op Ebay al te koop vanaf zo’n 35 euro) De uitdaging hierbij is de PC applicatie ‘foolproof’ en simpel in het gebruik te maken.
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
De PC applicatie waarmee de ECU geprogrammeerd kan worden is bijna af. De ECU kan hiermee geprogrammeerd worden door middel van een PC en een simpele OBD interface gebaseerd op de ELM327 chip. (Op Ebay al te koop vanaf zo’n 35 euro) De uitdaging hierbij is de PC applicatie ‘foolproof’ en simpel in het gebruik te maken.
De ECU software is uitgebreid met de volgende zaken:
- Het is nu mogelijk om metingen te doen en te bewaren in de ECU zelf. Omdat dit nu niet meer via de OBD interface gaat, kunnen er veel meer metingen gedaan worden in dezelfde tijd. Ook is het nu niet meer nodig om een laptop in de auto mee te zeulen tijdens het meten.
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
Less Is More
- Dennizz
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
- Locatie: Nieuwe Wetering
SuperSpeerke schreef:Zoals beloofd, een kleine update:
- Zelflerende modus voor het deellast gebied toegevoegd. Deze maakt gebruik van bovenstaande manier van meten. Indien geactiveerd, zal de ECU voor alle deellast brandstof cellen de benodigde brandstof correcties bepalen door simpelweg een uurtje met de auto te gaan rijden.
Een ecu die zich ook optimaal afstelt bij niet volgas
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
