Speedster op gas ?
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
gewicht heeft weinig invloed op topsnelheid, wel op acceleratie er naar toe.
Airodynamica en frontaal oppervlak daarentegen spelen wel een grote rol op de topsnelheid net als vermogen (in samenwerking met passende overbrengverhoudingen van de versnellingsbak).
285 km/h lijkt mij ook een beetje hoog voor 265 pk eerlijk gezegd.
LPG en CNG (aardgas) hebben een hoger octaan getal en daarom kan er meer vermogen worden gehaald uit hetzelfde slagvolume, mits de motor erop aangepast wordt. Of zoals bij het 1.4 turbo aardgas voorbeeld, met een hogere laaddruk worden gereden.
Bovendien is de verbranding schoner als op benzine.
Dus gas is zo gek nog niet ! Maar er zijn maar weinig mensen die er genoeg kennis van hebben om een auto goed om te bouwen / ermee te tunen.
Er is een tijdje een auto op LPG geweest in een cup raceklasse in NL, maar die reed niet voor de punten, omdat de andere teams dan een nadeel zouden hebben met hun benzine..........
Maar of de speedster zich ervoor leent is een persoonlijke vraag, hoeveel ruimte kan je missen?
Maarten
Airodynamica en frontaal oppervlak daarentegen spelen wel een grote rol op de topsnelheid net als vermogen (in samenwerking met passende overbrengverhoudingen van de versnellingsbak).
285 km/h lijkt mij ook een beetje hoog voor 265 pk eerlijk gezegd.
LPG en CNG (aardgas) hebben een hoger octaan getal en daarom kan er meer vermogen worden gehaald uit hetzelfde slagvolume, mits de motor erop aangepast wordt. Of zoals bij het 1.4 turbo aardgas voorbeeld, met een hogere laaddruk worden gereden.
Bovendien is de verbranding schoner als op benzine.
Dus gas is zo gek nog niet ! Maar er zijn maar weinig mensen die er genoeg kennis van hebben om een auto goed om te bouwen / ermee te tunen.
Er is een tijdje een auto op LPG geweest in een cup raceklasse in NL, maar die reed niet voor de punten, omdat de andere teams dan een nadeel zouden hebben met hun benzine..........
Maar of de speedster zich ervoor leent is een persoonlijke vraag, hoeveel ruimte kan je missen?
Maarten
- zoonvanlinne150
- Mega lid
ging het nou om de snelheid of omdat ie zuiniger gaat rijden?.......ik denk dat bij 285 km/ph het verbruik ook wat tegen valt(zelfs op gas)
dus geniet er lekker van......lekker rijden in lekker weer(of slecht, dat maakt niet uit)is het belangrijkste!!!!hoe je dat doet maakt niet uit!
dus geniet er lekker van......lekker rijden in lekker weer(of slecht, dat maakt niet uit)is het belangrijkste!!!!hoe je dat doet maakt niet uit!
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
''engels'' en ''meuk''
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Als ik de site van dit bedrijf bekijk, de link van LPG ( www.bragmbh.de ), dan lees ik dat het een project is dat al in 2005 tot records had moeten leiden ...
En 285 km/h rijden met 265 pk moet mogelijk zijn met de juiste aerodynamische aanpassingen, lange eindoverbrenging en banden met zeer lage rolweerstand. De ECOSpeedster reed immers ook 250 km/h met 112 pk uit dat dieselmotortje.
SteV6
Het bevreemdt mij dat ik daar dan nog niets over gehoord of gelezen heb, zelfs niet op het Duitse forum. Want daar werd ook zeer nauwlettend het VLN project van Kissling, een Speedster met Vectra V6 als aandrijving, gevolgd.Zeitplan für die Weltrekordfahrt 2005
Januar - März Aufbau des Weltrekordfahrzeuges
02.04. - 10.04. Ausstellung auf der AMI in Leipzig
Mai - Juli Vorbereitung für die Weltrekordfahrt
August Durchführung der Weltrekordfahrt
13.09. - 25.09. Ausstellung des Weltrekordfahrzeuges
auf der IAA in Frankfurt
En 285 km/h rijden met 265 pk moet mogelijk zijn met de juiste aerodynamische aanpassingen, lange eindoverbrenging en banden met zeer lage rolweerstand. De ECOSpeedster reed immers ook 250 km/h met 112 pk uit dat dieselmotortje.
SteV6
S4 Avant
SteV6, hierSteV6 schreef:Als ik de site van dit bedrijf bekijk, de link van LPG ( www.bragmbh.de ), dan lees ik dat het een project is dat al in 2005 tot records had moeten leiden ...
SteV6
( http://www.ngvglobal.com/technology/mor ... dster.html
) vond ik de link naar de CNG-speedster. In dit artikeltje daterend van juli 2006 wordt gezegd dat de race volgend jaar zal doorgaan, dat zou dus nu ergens moeten gaan gebeuren als ik me niet vergis.
Waar is mijn verhaal veranderd? Er is niet altijd benzine nodig om een LPG-auto te starten. Dat is alleen bij bi-fuel auto's, niet bij zgn. 'dedicated' LPG-wagens. Als je goed kijkt op de bovenste foto dan zie je dat de originele benzinetank van de speedster vervangen wordt door één van de twee gastanks.van dijk schreef:@LPG: je kan je verhaal wel gaan veranderen, maar zelfs met veel pk's heb je bezine nodig om een LPG auto te starten, dus zinloos!!!! En 265 pk op bezine is sneller dan 265 pk op gasGa maar weer even zoeken op Google
En het ging je om de kosten en niet om de pk's, toch?????
Waar heb je gevonden dat een gelijk aantal pk's op benzine sneller is dan op gas? Die link mag je even geven, ik ben geïnteresseerd.
Het gaat over het vastgeroeste concept dat gas inferieur zou zijn aan benzine voor toepassing in sportwagens. Omdat dit niet het geval meer is, spaar ik kosten en win hierbij een aantal pk's, maar als veelrijder primeert de besparing. Die paar pk's extra zijn mooi meegenomen, maar het is zeker geen tuning-ingreep.
Als je zelf even terug leest, dan zie je waar je verhaal veranderd.LPG schreef:Waar is mijn verhaal veranderd? Er is niet altijd benzine nodig om een LPG-auto te starten. Dat is alleen bij bi-fuel auto's, niet bij zgn. 'dedicated' LPG-wagens. Als je goed kijkt op de bovenste foto dan zie je dat de originele benzinetank van de speedster vervangen wordt door één van de twee gastanks.van dijk schreef:@LPG: je kan je verhaal wel gaan veranderen, maar zelfs met veel pk's heb je bezine nodig om een LPG auto te starten, dus zinloos!!!! En 265 pk op bezine is sneller dan 265 pk op gasGa maar weer even zoeken op Google
En het ging je om de kosten en niet om de pk's, toch?????
Waar heb je gevonden dat een gelijk aantal pk's op benzine sneller is dan op gas? Die link mag je even geven, ik ben geïnteresseerd.
Het gaat over het vastgeroeste concept dat gas inferieur zou zijn aan benzine voor toepassing in sportwagens. Omdat dit niet het geval meer is, spaar ik kosten en win hierbij een aantal pk's, maar als veelrijder primeert de besparing. Die paar pk's extra zijn mooi meegenomen, maar het is zeker geen tuning-ingreep.
Verder zal het mij een zorg zijn wat je doet! Maar je verhaal wordt te lang en vervelend.
Kijk even naar de foto en weet dat de Speedster hier voor gemaakt is en niet voor gassssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!

De groeten

Maik,
Binnen 5000 km ga ik opnieuw langs bij de installateur voor controle & afstellen. Een vermogensuitdraai volgt.
De plaatsing van de tanks zoals bij de CNG-speedster lijkt me een interessante volgende stap, ik ga eens overleggen met de mensen van LPG Van Meenen (Eeklo, België) wat er in de praktijk en volgens de wetgeving mogelijk is. Ze hebben enige ervaring met het vervangen van originele benzinetanks door kleinere exemplaren en het installeren van een gastank op de vrijgekomen plaats in bvb Volvo's. Bij de initiële plaatsing hadden we niet gedacht aan de plek tussen de zetels en de motor. Logisch geredeneerd zou de crashveiligheid hoger zijn met een gastank op die positie; ik zit idd liever met mijn rug tegen een sterke gastank dan tegen een dunwandige benzinetank als er gecrasht moet worden.
@van dijk: ik had een link verwacht naar het snelheidsverschil tussen lpg en gas bij evenveel pk's (je vernoemt dit in je vorige post), uit dat plaatje met bergwegeltjes en de authoriteitsargumenten die je geeft kan ik die stelling niet gestaafd zien. Dit verhaal wordt vooral lang en vervelend door reacties die enkel op vooroordelen gebaseerd zijn en vol dt-fouten zitten.
Binnen 5000 km ga ik opnieuw langs bij de installateur voor controle & afstellen. Een vermogensuitdraai volgt.
De plaatsing van de tanks zoals bij de CNG-speedster lijkt me een interessante volgende stap, ik ga eens overleggen met de mensen van LPG Van Meenen (Eeklo, België) wat er in de praktijk en volgens de wetgeving mogelijk is. Ze hebben enige ervaring met het vervangen van originele benzinetanks door kleinere exemplaren en het installeren van een gastank op de vrijgekomen plaats in bvb Volvo's. Bij de initiële plaatsing hadden we niet gedacht aan de plek tussen de zetels en de motor. Logisch geredeneerd zou de crashveiligheid hoger zijn met een gastank op die positie; ik zit idd liever met mijn rug tegen een sterke gastank dan tegen een dunwandige benzinetank als er gecrasht moet worden.
@van dijk: ik had een link verwacht naar het snelheidsverschil tussen lpg en gas bij evenveel pk's (je vernoemt dit in je vorige post), uit dat plaatje met bergwegeltjes en de authoriteitsargumenten die je geeft kan ik die stelling niet gestaafd zien. Dit verhaal wordt vooral lang en vervelend door reacties die enkel op vooroordelen gebaseerd zijn en vol dt-fouten zitten.
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon