Pagina 6 van 32

Geplaatst: 04 jun 2012 9:30
door Maik
Hij ging er in 1 keer uit ja, maar ik had wel twee boutjes eruit gehaald, om maar zeker te zijn (ik wist niet precies welk boutje je bedoelde, maar gokte dat het om 1 van deze twee zou gaan).
Voor de rest de linker motorsteun helemaal eraf, rechter motorsteun los van de bak gehaald en de achterste motorsteun ook los van de bak gehaald. En toen ging het vrij goed, geen gewrik en geschaaf in ieder geval, ik vraag mij zelfs af of die boutjes er wel uit hoefden :)

Nu iemand vinden die samen met mij dat blok uitelkaar wil trekken :wink:

Geplaatst: 04 jun 2012 16:05
door Arno
Maik schreef: Gapend gat in de motorruimte:
En dat lijkt dan enoooorm zo :)

Dan doe je de motor terug, en is het al wat 'drukker', maar nog best te doen.. En dan komen in- en uitlaatspruitstukken er weer op en 'oeps'.. Je kan weer nergens meer normaal bij ;)

Been there, done that :D

Bye, Arno.

Geplaatst: 04 jun 2012 16:39
door Maik
Ja, al een paar keer begreep ik :wink:

Geplaatst: 16 jun 2012 19:38
door Maik
Dat was een enerverend dagje! Er is een hoop gedaan aan de tor, vooral door anderen :wink: bedankt Frank en Rob!
De foto's!

Had ik al eerder gedaan:
Startmotor vies:
Afbeelding

En weer schoon, nou ja, schoner:
Afbeelding

Foto's van vandaag:
Oude vliegwiel (9.5kg) en nieuwe vliegwiel (4.2kg):
Afbeelding

Kopbouten los:
Afbeelding

Kop eraf, zag er mooi schoon uit, verbranding was zeker niet rijk:
Afbeelding

Het blok zonder kop, met lege cilinders:
Afbeelding

Want de zuigers waren er al uit:
Afbeelding

Nieuwe drijfstangen aan de zuigers gemonteerd:
Afbeelding

Klepveren zijn ook verwisseld voor stijvere zodat er veilig wat meer toeren gemaakt kunnen worden, hier een tool op de kop geschroefd om de klepveren te kunnen voorspannen:
Afbeelding

Borgbusjes eraf en de veren kunnen verwisseld worden:
Afbeelding

Nieuwe koppakking erop:
Afbeelding

Balansassen (2x) uit hemt blok gehaald:
Afbeelding

En dit kwam ervoor terug, alleen nog asstompjes om de kettingwielen weer te kunnen monteren, dus mooi weer 2kg bespaard, wat ook nog eens 14.000rpm draaide:
Afbeelding

En de stompjes weer gemonteerd en ketting weer gemonteerd, de echte distributieketting die de nokkenassen aandrijft komt hier straks weer voor te lopen:
Afbeelding

En toen was de dag wel weer voorbij en gingen de hulptroepen weer naar huis.
Eens kijken of ik nu zelf verder durf ;)
:roll:

Geplaatst: 16 jun 2012 20:37
door tibby
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Vind het wel jammer dat je je pistons niet geupgraded hebt. Is toch makkelijk voor in de toekomst????? (je wil toch altijd meer hoor :wink: )
Grtz

Geplaatst: 16 jun 2012 20:38
door Manta79
Hi,

Leuke foto's, krijg je sleutelzin van. Goede hulptroepen erbij :-)

Toch nieuwsgierige vraagjes..

Hoe doen jullie de zuigers terugzetten, gebruiken jullie een hulpstuk ?

Nu er stompjes inzitten ipv balansassen, dan kan je de ketting er toch gewoon opleggen, zonder rekening toe houden met markeringen ?

Bij de carterontluchting hoor ik steeds de catchtank voorbij komen, hoeveel olie van vette damp komt hier nou in terecht, zeg maar per flinke rit?

gr.

Rieske

Geplaatst: 16 jun 2012 20:48
door Smiley
Manta79 schreef:Bij de carterontluchting hoor ik steeds de catchtank voorbij komen, hoeveel olie van vette damp komt hier nou in terecht, zeg maar per flinke rit?
Best wel veel.
Toen ik na een driver training dagje voor het eerst in de catchtank keek, schat ik zo'n 100ml.

Met een open filtertje ergens in je clam laten slingeren is dus in ieder geval een slecht idee.
Naar onderen geleiden, en onder de auto uit laten komen is nog een optie.

Geplaatst: 16 jun 2012 20:57
door Manta79
Jeetjes, dat is best wel een hoop... is dat dan om te zien vuile olie ?
Dat laatste (lange slang) dacht ik ook aan, maar ik kan me voorstellen dat er nog wat na kan ijlen op je oprit...

De balansasstompies is dat ook te koop ? Of eigenbaksels ?

Geplaatst: 16 jun 2012 21:00
door Maik
Tibby, zuigers hoef je niet te upgraden als je niet boven de 270pk gaat. Meer gaat toch niet lukken denk ik zelf, tenminste, niet met de Eaton set-up en voor lange tijd, dus rondje na rondje op het circuit. Warmte wordt dan een probleem waarschijnlijk en zakt je vermogen weer in.
Dus ik had geen zin om daar weer honderden euro's extra aan uit te geven.
En met 260 pk kan ik mij wel weer heel wat jaren vermaken hoor, eerst de auto weer helemaal eigen maken en op de limiet durven rijden gaat weer genoeg tijd kosten 8)

Exmantaa, scherp! We wisten dat wel, maar wilden alvast oefenen voor de nokkenasketting :wink:
De zuigers zijn gemonteerd met een tooltje die de zuigerveren eerst samenknijpt, tooltje kost een paar euro...

Geplaatst: 16 jun 2012 21:04
door Maik
Manta79 schreef:.....

De balansasstompies is dat ook te koop ? Of eigenbaksels ?
Eigenbaksels van de hulptroepen :wink:
Niet moeilijk hoor, je neemt je balansassen en zaagt het overbodige deel eraf. Deze zijn dan nog even mooi afgedraaid maar dat kan je ook wel netjes afwerken met een vijl als je wilt.

Geplaatst: 16 jun 2012 21:12
door tibby
Ja, oem zuigers kunnen een goede 300 pk aan. Maar toch....... Bij jou werken had ik er nog een setje comp cams erin gestoken :twisted: en wie weet later een TVS charger erop (kwijl,kwijl,kwijl 8) )


leuk filmpje toch?????


300 pk set up met eaton charger en comp cams

http://youtu.be/gQ-9EPQ1rtI


En dan die andere lekkere set up

http://youtu.be/ZyZcz9sr22w


grtz

Geplaatst: 16 jun 2012 21:33
door Smiley
Manta79 schreef:Jeetjes, dat is best wel een hoop... is dat dan om te zien vuile olie ?
Dat laatste (lange slang) dacht ik ook aan, maar ik kan me voorstellen dat er nog wat na kan ijlen op je oprit...
Het is alleen zo erg op de SC speedsters. Op een getunede NA is het denk ik minder erg.
Olie is schoon. Kan je bij wijze zo terugkiepen.

Hier wat leerzaam spul over het PCV systeem, en wat kunt doen met de olie afvoer, en de impact.

http://www.youtube.com/watch?v=vabonLBYx9s

http://www.youtube.com/watch?v=Zo4SltHUGd4

Geplaatst: 16 jun 2012 21:40
door Smiley
Maik schreef:En met 260 pk kan ik mij wel weer heel wat jaren vermaken hoor, eerst de auto weer helemaal eigen maken en op de limiet durven rijden gaat weer genoeg tijd kosten 8)
Ik denk dat dat wel mee zal vallen met die leercurve. 8)

Maar met die balansassen eruit, een full tullett en peters remap ga te toch gevaarlijk dicht tegen die 270 aanzitten; zelfs met de standaard pully.
Ik deed 256 met een standaard motor en de standaard courtenay remap.

Geplaatst: 16 jun 2012 21:42
door Manta79
Maik schreef:
Manta79 schreef:.....

De balansasstompies is dat ook te koop ? Of eigenbaksels ?
Eigenbaksels van de hulptroepen :wink:
Niet moeilijk hoor, je neemt je balansassen en zaagt het overbodige deel eraf. Deze zijn dan nog even mooi afgedraaid maar dat kan je ook wel netjes afwerken met een vijl als je wilt.
Ahh, dat heb ik donderdagavond gezien op een SC informatieavond :P

Geplaatst: 16 jun 2012 21:46
door Smiley
Manta79 schreef:Ahh, dat heb ik donderdagavond gezien op een SC informatieavond :P
Ik voel een project aankomen......