Pagina 6 van 13
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 12 jul 2013 20:38
door vauxhall
patje schreef:Dit is wel degelijk bij zircotec gedaan.
greetz patje
had niet goed gelezen dat je prijs van zircotec was. Valt nog mee dan.
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 12 jul 2013 20:50
door vauxhall
ik heb een onbekende radiator gekocht van iemand die alleen weet dat het voor Lotus of speedster diende
Lengte en breedte zijn gelijk, dikte is 75 a 80mm dik! dus bijna 2x zo dik als normaal
Zijn hier voordelen aan? betere koeling? of staat die meer in verhouding met oppervlakte dan met dikte?
Heb zo een gelijkaardige radiator gezien op deze wagen en hoopte dus stiekem dat het zo een was.
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/e ... exige.html
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 12 jul 2013 20:52
door vauxhall
nog fotos
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 13 jul 2013 15:17
door Arno
Tja.. Dikker hoeft niet direct beter te zijn. Kan wel, maar hoeft niet..
Met een radiator moet je altijd een compromis vinden tussen het formaat/dikte en de luchtstroom er doorheen.
Een radiator-element is ook voor lucht gewoon een weerstand om doorheen te gaan en een dikkere zal (bij verder gelijke opbouw) meer weerstand geven. Er kan dus wellicht uiteindelijk minder lucht doorheen gaan waardoor de extra koel potentie wellicht niet bereikt wordt.
Dat zelfde geldt voor extra 'fijne' radiatoren die uiteindelijk gewoon een dikkere 'prop' vormen voor lucht om doorheen te komen.
Bij zo'n 'dikke' radiator zou je als compensatie wellicht dan wel weer een iets grovere structuur van het koel element kunnen gebruiken om de lucht-doorstroom gelijk te houden, waarbij de dikte evt. efficientie-verlies compenseert of evt. 'meer als' compenseert.
Een extra puntje bij zo'n radiator is dat ook duidelijk gedacht moeten worden aan de interne structuur van de tanks aan de randen en kanalen voor de koelvloeistof wegens de grote 'lege ruimte' die er ontstaat. Voor de beste werking zullen er schotjes en geleiders in moeten zodat de koelvloeistof zoveel mogelijk gespreid wordt vanaf de instroom-opening over de gehele breedte van de radiator. Vloeistof zal altijd proberen de weg van de minste weerstand te pakken en als er niks gedaan wordt kan het best dat de radiator anders uiteindelijk maar 1/3 gebruikt wordt of zo..
Oh.. En ontluchtings-nippels of schroeven op/in de radiator tanks ergens op een taktische plaats gaan ook wel nodig worden, want dit gaat natuurlijk geweldig luchtbellen 'vangen' omdat de tanks zoveel dikker zijn als de aansluit-diameter van de slangen (tenzij je een vacuum vul-systeem hebt.. meeste mensen niet

)
Op zich denk ik dat zo'n 'dikke' best wel OK kan werken. Hoeveel beter.. Geen idee.. . Alleen wel zorgen dat de afdichting van de behuizing er rondom ook goed is, zodat de lucht die de neus binnen komt ook echt door de radiator naar buiten MOET en niet stiekum er langs kan glippen..
Bye, Arno.
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 13 jul 2013 17:37
door vauxhall
rij 26juli op zolder met de pro alloy en temp in de gaten houden
daarna inbouw dikke rad. en opnieuw meten (rekening houdend met temp buiten)
De dikke radiator zou nooit passen met originele radiatorbehuizing.
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 13 jul 2013 19:32
door Arno
vauxhall schreef:
De dikke radiator zou nooit passen met originele radiatorbehuizing.
Valt toch wel mee? Als mensen een chargecooler radiator er onder hangen, dan zal die 'sandwich' in totaal ook niet veel dunner uitpakken omdat daar nog een lucht-spleet tussen zit..
Qua dikte heb je op zich wel redelijk wat speelruimte met de radiator. Evt. inderdaad met wat kleine aanpassingen hier en daar. Breedte en lengte is een ander verhaal.. Daar zit niet echt veel ruimte in.
Bye, Arno.
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 13 jul 2013 21:32
door vauxhall
wil zoiets als op de laatste foto
radiatorhouder heeft geen nut meer dan
frontclam moet ook snel er af te halen zijn
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 13 jul 2013 23:02
door Daan
Wat voor intercooler gebruik jij met deze turbo? Las dat veel gasten bij ca. 260 pk overgaan op de CC omdat de lucht intercoolers niet meer zo goed werken?
Ziet er verder gaaf uit, zal goed van zn plek komen gok ik.
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 14 jul 2013 13:25
door tibby
Lekkere pornofoto's !
26 juli proberen om naar zolder te komen voor een sprintje te trekken
grtz
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 18 jul 2013 20:58
door vauxhall
Voor de antenne van de video Vbox zou ik alu folie eronder moeten plakken
Doet iedereen dat of gaat het ook zonder?
op google afbeeldingen is dus niks te vinden

Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 19 jul 2013 7:50
door Herman
Deleted
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 19 jul 2013 8:02
door Herman
Deleted
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 19 jul 2013 18:37
door jaydee
Herman schreef:Weet niet of je zonder crashbox en aleen een starre alu structuur frontaal nog iets wilt tegenkomen....
...en of het wel legaal is?
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 19 jul 2013 18:55
door Herman
Deleted
Re: Mijn nieuw atelier en verzameling
Geplaatst: 19 jul 2013 22:06
door vauxhall
Daan schreef:Wat voor intercooler gebruik jij met deze turbo? Las dat veel gasten bij ca. 260 pk overgaan op de CC omdat de lucht intercoolers niet meer zo goed werken?
Ziet er verder gaaf uit, zal goed van zn plek komen gok ik.
de intercooler is van VX performance 600ex btw
welk type weet ik niet juist