tibby schreef:aKra schreef:Gewoon een nieuwe kopen, geen probleem lijkt me toch?
"Gebruiksvoorwerp".
Deze heeft maar een 3 000 km meegegaan.
Als hij nu nog eens stuk gaat , uit programmeren die handel...

Allez, de volgende dan ...
Manier om je Maf te testen met een multimeter.....(stekker van de maf aftappen kabel door je dekselrooster steken naar je venster en rijden!!!)
pin 3 (bruin)
pin 5 (blauw/wit)
Bereik moet tussen 0.3V en 4.8v (vollast liggen)
Vanaf 4.5v vollast is er een vermogenvermindering...
Een Maf kan ook stuk zijn ZONDER dat de motorlamp aangaat!!!!!!
Bij deze ga je bij vollast je pistonnen langzaam laten smelten!
Ikzelf had ervoor opgemerkt aan m'n uitlaattuutjes dat deze nogal 'proper' bleven. (GEEN motorlamp)
M'n toerental STATIONAIR is LANGZAAM in loop der tijd omhoog gegaan. (GEEN motorlamp) Dit staionair toerental is van 750 a 800 tr/min stilletjes naar de 900/1000 tr/min stationair gegaan. Je denkt dan in je eigen, ach ja, het zal zo zijn zeker want je ondervind niets qua vermogen....
Op een gegeven moment begin je vermogenverlies te merken......MINIEM! Dan denk je.....mmmm m'n BUTTdyno doet het niet zo goed!!
Het wordt erger en erger.......En je begint alles na te gaan,lekken zoeken,bougies vervangen, NOG STEEDS GEEN MOTORLAMPJE!!!!!!!!!!
ER IS NOG ALTIJD VOL VERMOGEN AANWEZIG MAAR DE HALFGASSITUATIES LOOPT NIET MEER LEKKER.....Ook je dumpvalve begint te vroeg af te blazen bij halfgasstiuaties....
Iemand die z'n speedster kent en er mee rijdt merkt dit op.....Laat je bvb een 'andere' turborijder in je speedster rijden, merkt hiervan niets op!!!!!!
Het verschil is daarom dan ook KLEIN allemaal wat ik aanhaal!!!!
Op een gegeven moment gaat je motorlampje dan toch aan......En heb je de MAF sensor foutmelding!
Maf losgekoppelt en de hafgassituatie is weer normaal! Dan merk je dat er WEL een GROOT verschil is. (voor diegene die z'n speedster kent he,wat voor mij groot is is voor iemand anders klein)
Een Maf is een vuiligheid dat langzaam zonder dat je het ECHT opmerkt je de das omdoet
Hier een voorbeeld van turbo tuutjes
Voorstel: wrijf je tuutjes eens af en kijk ernaar eens na een ritje.....Voor dat je het weet ben je ook met een semi stukke maf aan het rijden
grtzzzzzzzzzzzzzz
Mijn tuutjes na een 100km met de nieuwe MAF sensor....(ervoor bleven ze gewoon proper...)
Vele beter
