S/C versus trottlebodies

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Zoals je al een keertje terecht opmerkte rij over het algemeen op 80% en dat valt het geluid van de stofzuiger dan wel mee. Geluid is inderdaad wel voor verbetering vatbaar. Hopelijk is dat bij Gerard wel lekker dan ga ik nog eens een keer een andere einddemper halen en wie weet een ander spruitstuk.

Ik ben van vroeger gewend om met een aantal Subaru's te rijden en dan hoor je bij sommige niet eens je eigen motor cq uitlaat geluid.
Raphael
Actief lid

Bericht door Raphael »

piet schreef:Zoals je al een keertje terecht opmerkte rij over het algemeen op 80% en dat valt het geluid van de stofzuiger dan wel mee. Geluid is inderdaad wel voor verbetering vatbaar. Hopelijk is dat bij Gerard wel lekker dan ga ik nog eens een keer een andere einddemper halen en wie weet een ander spruitstuk.

Ik ben van vroeger gewend om met een aantal Subaru's te rijden en dan hoor je bij sommige niet eens je eigen motor cq uitlaat geluid.
welke versies reed je dan ? aangezien ik er nooit last van heb gehad :P
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

SuperSprint downpipe met de goedgekeurde Sebring einddemper (Super Sound).
In mijn andere Subaru een einddemper en downpipe van prodrive.
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Pipo »

Rotax schreef:Helaas, we hebben wel een limiet: de maximale geluidsemissie van een met een benzineverbrandingsmotor uitgeruste personenauto mag slechts 74 dB zijn (75 dB voor diesel). Lijkt me overigens nogal weinig, de Janspeed gaat hier zeker overheen :twisted:
Bij enkele Speedsters werd standaard al 78dB gemeten :roll: Ik denk dat je met zo'n compact uitlaatsysteem nooit aan die 74dB kunt geraken zonder behoorlijk PK-verlies.
A thing of beauty is a joy forever!
Rotax
Mega lid

Bericht door Rotax »

Ja, het zal ook wel loslopen met controles en eventuele boetes denk ik.

Mijn broer heeft met zijn Porsche ooit wel een stevige waarschuwing gehad, maar die had er dan ook een volkomen open uitlaat onder hangen en is vervolgens vóór een motormuis is gaan rijden in de Coentunnel :shock:

Heb ik ook niks kunnen vinden wat betreft boetes voor geluidsoverschrijding met auto's. Er wordt wel gesproken over een "ondeugdelijke uitlaat" (€ 75,- in eerste instantie of, bij ernstige overtreding wordt het bedrag door de OvJ vastgesteld).

Interessante link: http://www.uitlaten.com/home/nieuws.html. Het valt me op dat nergens specifieke getallen worden genoemd. Een boete "op het gehoor" kun je overigens (ná het schrijven van een bezwaarschrift) meteen in het ronde archief gooien, want die zijn niet rechtsgeldig.

Het blijft allemaal een beetje grijs gebied, heb ik het gevoel...
SteV6

Bericht door SteV6 »

Volgens Thorney hebben ze binnen 4 weken een TB-kit in de verkoop.

Gezien zijn verleden houd ik het op: "eerst zien, dan geloven".

O ja, de geschatte prijs 2500 - 2750 pond, grofweg E 3.700,- en E 4.100,-

Over het vermogen doet Thorney nog steeds geen uitspraken. Wel dat het om 2 verschillende producten gaat. Eentje voor een standaard auto en eentje voor een stage 3 (dus reeds voorzien van kopbewerking, andere nokkenassen en uitlaatsysteem). Prijs is gelijk, alleen software en wat kleine zaken zijn anders. En natuurlijk het vermogen, maar om je Speedster naar een goede stage 3 te brengen ben je ook al vele duizenden euri armer geworden.

SteV6
S4 Avant
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Kijk, nu komen we tenminste ergens!
Die prijs die je noemt is dus zonder beter uitlaatsysteem? Dus dan blijf je met je standaard rijden?
We wachten de verdere details nog wel af...

En nu maar hopen dat die TB kit van Thorney een beetje pk's gaat geven. De laatste keer dat wat UK speedstereigenaren met TMS tuning de rollenbank opgingen vielen de resultaten wat tegen, zie de tabel op deze pagina:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 8385&st=20
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dat schiet inderdaad niet op. Grappig dat die ene zonder pre-kat en diy-airbox minder vermogen levert dan standaard.
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

piet schreef:Dat schiet inderdaad niet op. Grappig dat die ene zonder pre-kat en diy-airbox minder vermogen levert dan standaard.
Zijn ook modificaties van lik mijn ......... natuurlijk, eigenlijk niet echt raar! :?
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Klopt, maar toch. Misschien begon hij voor de mod al met nog minder.
RCduck7
Actief lid

Bericht door RCduck7 »

Maik schreef:
En nu maar hopen dat die TB kit van Thorney een beetje pk's gaat geven. De laatste keer dat wat UK speedstereigenaren met TMS tuning de rollenbank opgingen vielen de resultaten wat tegen, zie de tabel op deze pagina:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 8385&st=20
Een full militek + ITG inductie + remap (weet niet of dit nu met extra chip is) zou 20 a 25pk meer leveren zoals ze beweren op hun verkooplijstjes maar in praktijk is dat maar 5 a 6!!
Voor de pk's moet je het dus niet echt doen veronderstel ik.
Als je een verschil voelt zal het zeker niet veel zijn.

Dan zijn er ook die beweren met een chip 17pk meer leveren.

http://www.autotechnics.be/index.php?op ... 48&lang=nl

Benieuwd hoe de throttlebodies evoluren. :)
Hopelijk blijft de wagen erdoor betrouwbaar en en stijgt het verbruik niet teveel.
Wie denkt wat het meest verbruiken zal, supercharger of throttlebodies? :?
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

SteV6 schreef:Volgens Thorney hebben ze binnen 4 weken een TB-kit in de verkoop.

Gezien zijn verleden houd ik het op: "eerst zien, dan geloven".
Ach, voordeel is dat het geen echt TMS product is, maar van een andere leverancier.

Mark
C30-94@0.55bar
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

RCduck7 schreef: Dan zijn er ook die beweren met een chip 17pk meer leveren.
Yup, zoals tijd terug gemeld: zelf gemeten aan mijn eigen speedster.. En dan gewoon met standaard motormangement, geen andere chip, alleen andere map. Probleem is alleen om die map goed in de ECU te houden.

Mark
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Waarom ben je eigenlijk niet verder met die mapping gegaan Mark? Het was een mooie vermogenswinst. Kon je geen tuner vinden die het interessant vond om met die mapping een goed produkt te maken?
Maakt nu allemaal niets meer uit, over een half jaar rijden we allemaal met een TB kit :wink:
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Waarom ben je eigenlijk niet verder met die mapping gegaan Mark? Het was een mooie vermogenswinst. Kon je geen tuner vinden die het interessant vond om met die mapping een goed produkt te maken?
Maakt nu allemaal niets meer uit, over een half jaar rijden we allemaal met een TB kit :wink:
Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al he? :)
De andere reden was dat de resultaten van Anders met zijn programmeerbaar motormanagement ook erg positief waren. Het gaf bij mij iig aan dat alleen een goede mapping er al voor zou zorgen dat de motor veel beter gaat passen bij de auto. Met het standaard motormanagement blijft het gewoon tobben, zeker aangezien er HEEL weinig mensen zijn die er echt mee overweg kunnen (zie de compressor conversies). Het ding is hartestikke mooi, maar gewoon veel te complex.

Ik heb trouwens nog wel een keer met Raymond gesproken om nog een keer een poging te doen. Hij heeft nog een andere tuner die veel meer ervaring heeft met het programmeren van deze ECU, maar ik ben er toen zelf ook niet meer verder mee gegaan. Centjes in ander spaarpotje gestopt :)

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie