Pagina 7 van 10
Geplaatst: 17 okt 2005 5:51
door Arno
Kliks op nitrons altijd *alleen* vanaf volledig hard tellen. Niet vanaf 'zacht' werken, omdat per demper er nog wel eens een klikje meer of minder in de hele range kan zitten. Ze zijn gecalibreerd om geteld vanaf hard allemaal hetzelfde gedrag te vertonen.
Oh.. En controleer even hoveel kliks jullie dempers sowieso hebben. Er worden in de loop van de tijd door Nitron updates/wijzigingen van de dempers gedaan aan dehand van de feedback die ze ontvangen en er zijn ook series met 12 kliks van hard naar zacht.
Bye, Arno.
Geplaatst: 17 okt 2005 6:11
door jans
Die van mij hebben 26 klik's.
En achter staan ze op 13 vanaf hard en voor op 12.
Geplaatst: 17 okt 2005 7:07
door Maik
Ik ga het snel controleren Arno,
Jan controleerde er 1 en die stond op 9 kliks van hard, en nitron zou de dempers altijd op het midden van de stand leveren.
Maar hoeveel kliks zouden de voor en achter dempers
voor de 2.2 moeten hebben, daarmee bedoel ik, hoeveel heeft Mark er?

Geplaatst: 17 okt 2005 9:33
door SteV6
Zo, ik heb even zwarte vingers gehaald
Ik heb de Nitrons met de "standaard" veren. En net heb ik ze allemaal even gecontoleerd op het aantal klicks en meteen maar afgesteld.
Rondom heb ik 3x 23 klicks en 1x 24 klicks

van hardst naar zachtst. Nu heb ik achter op 12 vanaf hard gezet en voor 15 vanaf hard. Het verstellen leek makkelijker te gaan als je de Speedster even opkrikt. Na inbouw stonden ze rondom inderdaad allemaal op 9 vanaf hard. Dus er kan veel meer comfort te halen zijn denk ik ...
Nu weet ik ook zeker dat de hoogte voor en achter op 120 mm is afgesteld. Mijn krik is minimaal 125 mm laag en ik kwam 5 mm te kort. Dus even een klosje onder de voorband en hup de krik eronder.
Nu ben ik even een testritje maken
SteV6
Geplaatst: 17 okt 2005 10:16
door YvoTuk
Maik schreef:
Jan controleerde er 1 en die stond op 9 kliks van hard, en nitron zou de dempers altijd op het midden van de stand leveren.
Maar hoeveel kliks zouden de voor en achter dempers
voor de 2.2 moeten hebben, daarmee bedoel ik, hoeveel heeft Mark er?

Da's dus een onzin verhaal.. In principe is het aantal clicks wat je wil instellen een persoonlijke voorkeur. Nitron geeft helemaal niet aan op wat voor stand die dingen uitgeleverd worden, net zoals ze niet aangeven op wat voor hoogte de dempers uitgeleverd worden. (de uiteindelijke hoogte is afhankelijk van het gewicht per hoek van de auto waarbij het heel aannemelijk is dat de rechter achterdemper op een andere hoogte staat dan de linkerdemper.)
Ik ken voor de Speedster geen 'algemeen gemiddelde' voor de dempers, vaak is dat iets wat op basis van ervaring gebeurt waarbij een startwaarde vaak is ingegeven door het kopieeren van anderen. In het geval van de Elise heb ik een 'startsetting' die bepaald is door Andy Walsh op een Elise tijdens een North Weald dag. Datzelfde zal ongetwijfeld ook door VX220 eigenaren aan hem gevraagd zijn, dus ik zou zeggen vraag het eens na op het engelse forum, daar zullen ze je vast een goede startsetting kunnen geven.
Overigens, Nitrons monteren is uitermate simpel alleen moet je daarna wel de hoogte correct instellen. Optioneel, maar zeker de moeite waard is om vervolgens de ARB los te maken en de auto uit te wegen met een halve tank benzine en de bestuurder in de auto en last but not least moet ie uitgelijnd worden. Ook daar kan je een persoonlijke voorkeur kiezen.
Als je het dan helemaal toppie wil doen moet je na het uitlijnen nog een keer uitwegen om te kijken of er grote afwijkingen zijn ontstaan. Als dat het geval is moet je daarna weer uitlijnen etc. totdat ie helemaal goed staat. In de praktijk laten veel mensen het uitwegen zitten, maar let wel op dat je de auto op de juiste hoogte zet. Als je een hoek net iets te hoog zet zal dat een heel vervelend gedrag teweeg brengen en dat is precies wat je nou net wilde..
Geplaatst: 17 okt 2005 10:18
door SteV6
Weer terug.
Dat is al een stuk beter. Korte richels gaan nu met veel minder drama en het onderstuur is minder en het rijcomfort is prima.
Wel heb ik het idee dat de schokdempers, net als banden en motorolie enz., op temperatuur moeten komen. Mark, Arno, Stevenflappy is dat ook jullie ervaring?
Meteen ook de nieuwe blokken goed ingebed op/in de schijven. Remt nu anders, het ABS wil er weer lekker tegenaan werken, en toch hoor je tijdens (heel) stevig afremmen de bandjes piepen over het asfalt. Dus enige mate van slip treedt nog steeds op. Waarschijnlijk zal ik nog wat met de bandenspanning moeten experimenteren. Waar kan je een cursus race-engineer volgen

?
SteV6
Geplaatst: 17 okt 2005 10:32
door YvoTuk
SteV6 schreef:
Wel heb ik het idee dat de schokdempers, net als banden en motorolie enz., op temperatuur moeten komen. Mark, Arno, Stevenflappy is dat ook jullie ervaring?
Goed dat je het voelt

De meeste mensen voelen het echt niet, maar je hebt gelijk, ook dempers moeten opwarmen. (de meeste mensen realiseren zich sowieso niet wat voor kinetische krachten verwerkt worden door dempers en hoe extreem heet die dingen kunnen worden als ze echt aan de slag moeten)
Het 'aanpiepen' van de banden hoeft niet persé met bandenspanning te maken te hebben. In feite betekent het dat je
a) in staat bent tegen blokkeren aan te remmen
b) dat de ABS niet over-reageert op de veranderingen in het onderstel.
Als je bandenspanning wil onderzoeken moet je dat in een 'controlled environment' doen. Over het algemeen wil dat zeggen.. op het circuit. Het idee is dan dat je start met een bandenspanning die je normaal gebruikt, een aantal ronden (vijf bijvoorbeeld) in een zoveel mogelijk gelijk tempo rijd en de bandenspanning per band meet, vervolgens met een thermometer de temperatuur meet aan de rechterzijde, de middenzijde en de linkerzijde van de band. Als de setup helemaal goed staat is het de bodoeling dat de band een homogene temperatuur aanneemt (links, midden en rechts gelijk). Ook de spanning en temp links en rechts zouden dan min of meer gelijk moeten zijn..
Geplaatst: 17 okt 2005 14:49
door Marcel
Zo rond kijkende voor een paar velgjes voor de speedy vraag ik met toch wat af, er wordt veel geld gestoken in een onderstel (Nitrons) en sommigen zoeken echt ligte velgen.
Wat merk ik er nou van tijdens het rijden of velgen zwaarder of lichter zijn

doe je bv de goede eigenschappen van de nitrons teniet met zwaardere wielen of juist niet
Ook hier heb je weer dat je moet kiezen voor sjow of go volgens mij, de lichtere wielen vindt ik persoonlijk niet altijd de mooiste wielen

Geplaatst: 17 okt 2005 16:34
door Arno
SteV6 schreef:Nu weet ik ook zeker dat de hoogte voor en achter op 120 mm is afgesteld. Mijn krik is minimaal 125 mm laag en ik kwam 5 mm te kort. Dus even een klosje onder de voorband en hup de krik eronder.
Euuh.. Dan staat hij dus lager als 120mm ingesteld, want de rij-hoogte wordt normaal gesproken met ballast (bestuurder+passagier en 1/2 tank brandstof) ingesteld.
Evt. als je nog gaat corner-weighten met alleen de bestuurder.
Ik gok dat die van jou nu dus met de standaard ballast van 70 a 75kg per stoel ergens rond de 115 a 110mm zit.
Bye, Arno.
Geplaatst: 17 okt 2005 16:44
door Maik
Ik heb die van mij nu voor op 15 klicks en achter op 13 klicks van hard gezet, morgen weer even voelen wat dat gedaan heeft
Bij mij stonden ze ook op 9 klicks van hard rondom.
Sinterklaas
Geplaatst: 17 okt 2005 17:02
door linne150
Ik hoop met Sinterklaas op een krik in mijn schoen

want dat de Nitrons een andere afstelling dan 9 rondom nodig hebben is duidelijk,op de beton platen in Belgie bijna een nek hernia opgelopen.

Maar ik weet intussen wel dat het VEEEEEEl beter moet kunnen.Gaan we uitzoeken ,let wel ik ben nog steeds positief

Wilbert
Geplaatst: 17 okt 2005 17:35
door Maik
Wilbert, om de dempers te verstellen heb je geen krik nodig hoor. Ik heb het daarnet in 5minuten tijd voor de deur bij mij gedaan. Gewoon even op de knieen

. De voorwielen even helemaal wegsturen, dan kan je via de voorkant er prima bij. Je kan de wielen gewoon met de hand wegdraaien, ipv het stuurwiel gebruiken.
Achterwielen door de spaken heen, maar dan moet je niet te dikke amren hebben

.
Eerst de knop helemaal naar + draaien (tel alvast even de klikjes, als het goed is 9). Daarna naar bv de waardes van Mark verdraaien (naar - dus).
Mark had 19 van hard voor en 17 achter.
Het zal je verbazen, maar ook weer niet omdat je met Mark al eens meegereden had

Geplaatst: 17 okt 2005 17:41
door Piet
Gelukkig dat het ook zo ook kan Maik, ga het woensdag denk ik proberen.
Wilbert en ik hebben over zelfde stuk weg gereden in Belgie en ik dacht nog "Dit moet niet veel langer meer duren"
Geplaatst: 17 okt 2005 18:35
door stevenflappy
@Marcel, lichte wielen zijn beter in accelereren en afremmen omdat het gewicht lager is, komen sneller op gang en remmen sneller af...
Geplaatst: 17 okt 2005 18:36
door markv
Marcel schreef:[
Okee de 4 nieuwe nitron rijders rijden dus 9 klikken van hard en jij 18/16.
Het rijden over platen en andere ribbels wordt dan een stuk comfortabeler.
Maakt het hele verhaal toch weer wat positiever voor mij

Yup, maar het blijft natuurijk een kwestie van smaak. Als je graag met meer demping wilt rijden is dat natuurlijk geen probleem. Ik vind het alleen niet zo nuttig
Mark