Project Saab
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Re: Project Saab
Een ecu kan natuurlijk niets berekenen met een analoog sinussugnaal, wat ook nog eens in amplitude varieert afhankelijk van toerental, dus die zal daar zo snel mogelijk een blokgolf van maken. Meet waarschijnlijk wanneer ie door de nullijn gaat en werkt dan ook prima met een digitaal blokgolf signaal. Die zal alleen zeer waarschijnlijk wel een pos en negsignaal moeten hebben....
-
- Actief lid
Een digitaal signaal van 0 t/m 5v met daarbij opgeteld een negatieve spanning van 2,5V geeft ook een wisselspanning van -2,5V en +2,5V.
Anders stuur je de blokgolf door een condensator heen, krijg je positieve en negatieve pulsen op de flanken van de blokgolf.
Een picaxe programmeerbaar IC bij elke 10de gemeten puls 1 puls laten afgeven. Als je daar bij ook de lengte van de puls meet (dat kan de picaxe) kan je ook de synchronisatie puls detecteren.
Dit werkt overigens alleen omdat het aantal pulsen van het saab triggerwiel een meervoud is van het triggerwiel van de Z22SE (deelbaar door heel getal)
@Exmantaa, nooit gerealiseerd dat het een meervoud was, hadden we het elektronisch op kunnen lossen..
Aan de andere kant ben je wel even bezig voordat het goed werkt.
Anders stuur je de blokgolf door een condensator heen, krijg je positieve en negatieve pulsen op de flanken van de blokgolf.
Een picaxe programmeerbaar IC bij elke 10de gemeten puls 1 puls laten afgeven. Als je daar bij ook de lengte van de puls meet (dat kan de picaxe) kan je ook de synchronisatie puls detecteren.
Dit werkt overigens alleen omdat het aantal pulsen van het saab triggerwiel een meervoud is van het triggerwiel van de Z22SE (deelbaar door heel getal)
@Exmantaa, nooit gerealiseerd dat het een meervoud was, hadden we het elektronisch op kunnen lossen..
Aan de andere kant ben je wel even bezig voordat het goed werkt.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Stefan's nieuwe Saab motor lijkt dan me een prima testmule voor deze black box, aangezien daar nu beide type triggerwiel incl. sensors opzitten.
Voorlopig toch nog maar even met het mechanische wieltje...

-
- Actief lid
jaja, ik zet hem op de projectenlijst..Exmantaa schreef:Stefan's nieuwe Saab motor lijkt dan me een prima testmule voor deze black box, aangezien daar nu beide type triggerwiel incl. sensors opzitten.![]()
Smiley schreef:Ja, dat is plan B.
(maar die combo alleen al voor de cat sectie schat ik rustig op 1000 euro, en als het dan nog stuk gaat....)
Tja, geen Hjs kat bij Dbilas

Hello,
It's also possible to make a 3 inch downpipe for a 2.2 speedster?
If so, which catalysator do you use?
Also price please.
Thanks, Andre
Hello,
yes, it is possible.
The price is € 790,-.
We do not have HJS, we use our own catalytic converters without obd errors.
Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.
Mit freundlichen Grüßen, / Best regards,
Hr. Zisis Bilas
dbilas dynamic
Maybachstr. 3
D-63322 Rödermark
Fon: +49 (0) 6074 91800-0
Fax: +49 (0) 6074 91800-16
USt-IdNr.: DE 113150128
mail@dbilas.com
www.dbilas-shop.com
captain slow
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Jezus, wat zou ik dit ook graag in mn speedster willen bouwen zeg....
Gezien de staat van mijn Z22SE (redelijk veel olieverbruik en erg olie zwetend blok, onderplaat steeds vol met olie zooi).
Al haal ik er wel opmerkelijk veel vermogen uit, dus geen idee, zal de compressie eens moeten laten nameten.
Toch vind ik dit echt een super project en zal het waarschijnlijk verkiezen boven een supercharger op de Z22SE omdat een nieuw blok mij wat aantrekkelijker lijkt dan een 152.000 km oud blok.
Dus Exmantaa, weet wat je te wachten staat!
Eerst maar eens de andere kosten (lees: full respray
) en andere kleine dingetjes, dan maar eens leuk sparen ervoor 

Gezien de staat van mijn Z22SE (redelijk veel olieverbruik en erg olie zwetend blok, onderplaat steeds vol met olie zooi).
Al haal ik er wel opmerkelijk veel vermogen uit, dus geen idee, zal de compressie eens moeten laten nameten.
Toch vind ik dit echt een super project en zal het waarschijnlijk verkiezen boven een supercharger op de Z22SE omdat een nieuw blok mij wat aantrekkelijker lijkt dan een 152.000 km oud blok.
Dus Exmantaa, weet wat je te wachten staat!

Eerst maar eens de andere kosten (lees: full respray

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal

Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Netjes hoor!Smiley schreef:Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal![]()
Ik durf mijn luikje nog niet dicht te bouwen. Eerst wat meer vertrouwen in mijn AN6 brandstofleidingen opbouwen.
- speedokus
- Contacteer:
En jij voor de drank en worstenbroodjes.Smiley schreef:Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal![]()

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Ik ben nu bezig er tijdelijk een M62 met een 3.1 pully in te zetten (er zit nu een standaard stage II 3.35 op) en een tullett systeem zonder cat.

Dit omdat de eindplanning (een verwisselbaar cat/minidemper systeem via vband clamps en de harrop) in de winter gaat lopen.
Dit zou je een stage 3 kunnen noemen. (net als frederique heeft) en dwarreld ergens rond de 280/290pk.

Dit omdat de eindplanning (een verwisselbaar cat/minidemper systeem via vband clamps en de harrop) in de winter gaat lopen.
Dit zou je een stage 3 kunnen noemen. (net als frederique heeft) en dwarreld ergens rond de 280/290pk.
Laatst gewijzigd door Smiley op 29 jul 2014 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
- Daan
Nice
Heb net Exmantaa een pm gestuurd na 3 dagen inlezen over de b207r

Heb net Exmantaa een pm gestuurd na 3 dagen inlezen over de b207r

Opel Speedster 2.2 Turbo
- Dominique
Sorry als ik het gemist heb, maar waarom ben je zo aan het harken met een M62 terwijl je een Harrop hebt liggen?
Als dat met inrijden te maken heeft, kun je dan niet beter de Harrop monteren en fluwelen pantoffels aandoen? Het lijkt mij anders zo veel dubbel werk.
Dacht in eerste instantie aan sleutelwerk, maar je hebt volgens mij ook 2 x inleren en afregelen etc?
Maar ja, jij rijdt tenminste al...

Als dat met inrijden te maken heeft, kun je dan niet beter de Harrop monteren en fluwelen pantoffels aandoen? Het lijkt mij anders zo veel dubbel werk.
Dacht in eerste instantie aan sleutelwerk, maar je hebt volgens mij ook 2 x inleren en afregelen etc?
Maar ja, jij rijdt tenminste al...

- Dominique
Sorry voor de late reactie, maar euh...de stekkeraansluiting is anders. Dat is het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken tussen de twee typen. Maten etc. zijn helemaal identiek. Magneetkracht is op het gevoel ook hetzelfde.Exmantaa schreef:Z22SE crank sensor is hetzelfde als de Saab B207 sensor en geeft een sinus signaal. (Varable Reluctance type...)
Als je dit digitaal kunt gaan converteren, is natuurlijk de allermooiste oplossing "een stukje extra code" in de OBD ecu firmware integreren, met een keuze optie in het OBD menu...![]()
(En als we dan toch bezig zijn; gelijk ook maar een crank trigger timing afstelling erbij, want dan kun je ook een 2.4 krukas erin plompen waarvan de 60-2 triggerhoek een paar graden anders is dan de Saab/LSJ krukas.)