Project Saab

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Een ecu kan natuurlijk niets berekenen met een analoog sinussugnaal, wat ook nog eens in amplitude varieert afhankelijk van toerental, dus die zal daar zo snel mogelijk een blokgolf van maken. Meet waarschijnlijk wanneer ie door de nullijn gaat en werkt dan ook prima met een digitaal blokgolf signaal. Die zal alleen zeer waarschijnlijk wel een pos en negsignaal moeten hebben....
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Speedster4Fun »

Een digitaal signaal van 0 t/m 5v met daarbij opgeteld een negatieve spanning van 2,5V geeft ook een wisselspanning van -2,5V en +2,5V.
Anders stuur je de blokgolf door een condensator heen, krijg je positieve en negatieve pulsen op de flanken van de blokgolf.

Een picaxe programmeerbaar IC bij elke 10de gemeten puls 1 puls laten afgeven. Als je daar bij ook de lengte van de puls meet (dat kan de picaxe) kan je ook de synchronisatie puls detecteren.

Dit werkt overigens alleen omdat het aantal pulsen van het saab triggerwiel een meervoud is van het triggerwiel van de Z22SE (deelbaar door heel getal)

@Exmantaa, nooit gerealiseerd dat het een meervoud was, hadden we het elektronisch op kunnen lossen..
Aan de andere kant ben je wel even bezig voordat het goed werkt.
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Re: Project Saab

Bericht door Manta79 »

Mee eens :-)
"A je to !" #0047
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Exmantaa »

Stefan's nieuwe Saab motor lijkt dan me een prima testmule voor deze black box, aangezien daar nu beide type triggerwiel incl. sensors opzitten. :bag:

Voorlopig toch nog maar even met het mechanische wieltje...
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Project Saab

Bericht door Speedster4Fun »

Exmantaa schreef:Stefan's nieuwe Saab motor lijkt dan me een prima testmule voor deze black box, aangezien daar nu beide type triggerwiel incl. sensors opzitten. :bag:

Voorlopig toch nog maar even met het mechanische wieltje...
jaja, ik zet hem op de projectenlijst..
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Project Saab

Bericht door tibby »

Smiley schreef:Ja, dat is plan B.
(maar die combo alleen al voor de cat sectie schat ik rustig op 1000 euro, en als het dan nog stuk gaat....)

Tja, geen Hjs kat bij Dbilas :|

Hello,
It's also possible to make a 3 inch downpipe for a 2.2 speedster?
If so, which catalysator do you use?
Also price please.
Thanks, Andre



Hello,
yes, it is possible.
The price is € 790,-.
We do not have HJS, we use our own catalytic converters without obd errors.






Für weitere Fragen stehen wir Ihnen gerne zur Verfügung.

Mit freundlichen Grüßen, / Best regards,

Hr. Zisis Bilas
dbilas dynamic

Maybachstr. 3
D-63322 Rödermark
Fon: +49 (0) 6074 91800-0
Fax: +49 (0) 6074 91800-16
USt-IdNr.: DE 113150128
mail@dbilas.com

www.dbilas-shop.com
captain slow
Gebruikersavatar
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1590
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
Locatie: Schoorl
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door timmyboy55 »

Jezus, wat zou ik dit ook graag in mn speedster willen bouwen zeg.... :shock:
Gezien de staat van mijn Z22SE (redelijk veel olieverbruik en erg olie zwetend blok, onderplaat steeds vol met olie zooi).
Al haal ik er wel opmerkelijk veel vermogen uit, dus geen idee, zal de compressie eens moeten laten nameten.
Toch vind ik dit echt een super project en zal het waarschijnlijk verkiezen boven een supercharger op de Z22SE omdat een nieuw blok mij wat aantrekkelijker lijkt dan een 152.000 km oud blok.
Dus Exmantaa, weet wat je te wachten staat! :lol:
Eerst maar eens de andere kosten (lees: full respray :bag: ) en andere kleine dingetjes, dan maar eens leuk sparen ervoor :D
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal :thumbup:

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Re: Project Saab

Bericht door Co'tje »

Smiley schreef:Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal :thumbup:
Netjes hoor!
Ik durf mijn luikje nog niet dicht te bouwen. Eerst wat meer vertrouwen in mijn AN6 brandstofleidingen opbouwen.
Gebruikersavatar
speedokus
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1576
Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
Locatie: noord brabant
Contacteer:

Re: Project Saab

Bericht door speedokus »

Smiley schreef:Vandaag het inspectiegat afgewerkt.
Speedokus hartelijk bedankt voor de speciale tang en materiaal :thumbup:

Afbeelding
En jij voor de drank en worstenbroodjes. :D :D :D
wrap your ass in fiberglass.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1076
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Updates? :beta:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7387
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Project Saab

Bericht door Smiley »

Ik ben nu bezig er tijdelijk een M62 met een 3.1 pully in te zetten (er zit nu een standaard stage II 3.35 op) en een tullett systeem zonder cat.
Afbeelding

Dit omdat de eindplanning (een verwisselbaar cat/minidemper systeem via vband clamps en de harrop) in de winter gaat lopen.

Dit zou je een stage 3 kunnen noemen. (net als frederique heeft) en dwarreld ergens rond de 280/290pk.
Laatst gewijzigd door Smiley op 29 jul 2014 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1076
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Project Saab

Bericht door Daan »

Nice 8)

Heb net Exmantaa een pm gestuurd na 3 dagen inlezen over de b207r :bangin:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Project Saab

Bericht door Dominique »

Sorry als ik het gemist heb, maar waarom ben je zo aan het harken met een M62 terwijl je een Harrop hebt liggen? :roll:

Als dat met inrijden te maken heeft, kun je dan niet beter de Harrop monteren en fluwelen pantoffels aandoen? Het lijkt mij anders zo veel dubbel werk.
Dacht in eerste instantie aan sleutelwerk, maar je hebt volgens mij ook 2 x inleren en afregelen etc?

Maar ja, jij rijdt tenminste al... :bag:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Re: Project Saab

Bericht door Dominique »

Exmantaa schreef:Z22SE crank sensor is hetzelfde als de Saab B207 sensor en geeft een sinus signaal. (Varable Reluctance type...)

Als je dit digitaal kunt gaan converteren, is natuurlijk de allermooiste oplossing "een stukje extra code" in de OBD ecu firmware integreren, met een keuze optie in het OBD menu... :bag:
(En als we dan toch bezig zijn; gelijk ook maar een crank trigger timing afstelling erbij, want dan kun je ook een 2.4 krukas erin plompen waarvan de 60-2 triggerhoek een paar graden anders is dan de Saab/LSJ krukas.)
Sorry voor de late reactie, maar euh...de stekkeraansluiting is anders. Dat is het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken tussen de twee typen. Maten etc. zijn helemaal identiek. Magneetkracht is op het gevoel ook hetzelfde.
Afbeelding
Plaats reactie