Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door Flaminiasupersport »

Even een vraag aan de Belgische Speedster-rijders...

Ik zit met (of vrees) het volgende... :? Iedereen op dit forum is terecht bijna maniakaal bezig met hoe ze de wagen moeten opkrikken, waar ze steunen kunnen plaatsen en dergelijke daar je bij de Speedster, met die alu platen onderaan, niet makkelijk kan zien wààr er steunpunten zijn. Voor je't weet is er iets geplooid of geraakt en dan sta je daar...

Ondertussen weten wij wel hoe het moet... maar wat bij de technische controle? Daar rij je met voor- en of achterwielen op 2 "trilplaten" en heffen ze de wagen op met een hydraulisch ding dat ergens in het midden moet raken... Als je daar de "Jan m'n kl..." gaat uithangen van zo mag het wèl en zo mag het niet, heb je zeker miserie!

Zij er die hier al ervaringen mee hebben gehad?

En dan hen ik het nog niet over het in- en uitstappen waarbij je niet op de dorpel mag steunen, waarbij je niet aan de vooruit mag trekken... Ik baal er nu al van... :evil:


Vorige keer was ik daar met m'n Cadillac Eldorado uit 1976...
"Cadillac??? Is dat een Engels merk?"... En dat was geen grap... de man was serieus! Zo zie je maar waar je terecht komt. Er zijn hier en daar zeker bekwame mensen bij, maar dat is dan altijd daar en nooit hier... :lol:
Philip
Actief lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 jul 2005 11:23
Locatie: brakel-belgie

autokeuring België

Bericht door Philip »

een goede raad wees heel aandachtig bij de autokeuring, kijk maar goed hoe ze bvb. je speedster opkrikken.
bij mij liep het mis in het voorjaar 2005 toen ik mijn speedster kocht van een particulier; naar aanleiding van de schouwing voor verkoop werd schade toegebracht aan de onderkant van de deurdrempels ... schade is door opel dealer perfect hersteld geworden ... AUTOKEURING HEEFT SCHADE ERKEND en heeft de kosten via haar verzekeraar op zich genomen!
by the way ... alle autokeurders verzamelen rond je wagen alsof ze het zoveelste wereldwonder te zien krijgen ... grappig wel!
minder grappig wordt het als je er met schade buitenkomt!
1 februari 2005 ... mijn echte kennismaking met de SPEEDSTER!!!!
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Dacht het wel dat je daar op je hoede moet zijn... :twisted: :twisted: :twisted:


Alleen, hoe zeg je aan die "professionelen" dat ze'r niks van bakken...
Ze zullen wel snel iets vinden... :evil:
Blitz

Bericht door Blitz »

is mss wel een heeeeel late reactie :lol: maar ik heb op de keuring gewoon gezegd dat ze hem niet mochten oppakken en ze hebben naar mij geluisterd ;)
Gebruikersavatar
Jelle
Nieuw lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2005 10:25
Locatie: Sint-Truiden

Bericht door Jelle »

Die van mij hebben ze nog nooit opgepakt, ik vraag dat altijd zeer vriendelijk aan de meneer van de keuring :-)
Tot nu toe hebben ze de auto altijd zeer voorzichtig behandeld.
keuringsstation in Heers
Don't drive faster than you're guardian angel can fly!
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

vorig jaar hebben ze hem bij mij ook op de trilplaten gezet. (geen mooi zicht al dat gerammel :? ) maar volgens mij hebben ze hem hiervoor niet moeten optillen? dit jaar opnieuw maar mn vader is moeten gaan omdat ik er niet tijdig geraakte door mn werk anders.
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Bij de eerste keuring hebben ze bij mij ook de tril-test gedaan zonder hem op te krikken.
:arrow: Maar nu hebben ze een balkje klaarliggen dat onder beide steunpunten gaat en in het midden met de piston omhoog geduwd wordt.
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door Zoefke »

Vandaag op de keuring, met de tekening van de krikpunten onder hun neus en het balkje even verder tegen de muur, werd de speedster achteraan opgekrikt met een stalen plaat van ongeveer 60cm x 15cm en 1cm dik onder de dwarsbalk die 60 cm voor de achterwielen zit. Dit is ter hoogte van de achterste krikpunten, maar deze plaat van 60 cm steunt enkel een deel in het midden en reikt niet zoals het balkje tot aan de steunpunten. Tegenpruttelen hielp niet, de man had het zo al meermaals gedaan, die dwarsbalk moet daar tegen kunnen en de krachten zijn verdeeld waren zijn argumenten.

Wat denken jullie hierover?

Edit: Het moet 60 cm voor de achterwielen zijn, en de dwarsbalk ziet er nog kaarsrecht uit. Boven deze dwarsbalk zou de tank zitten? Ik neem aan dat het hele aluminium chassis zeer stevig is en dat het misschien geen kwaad kon, maar volgende keer ga ik toch aandringen op het balkje of anders niets.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door Pipo »

Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
A thing of beauty is a joy forever!
Blitz

Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door Blitz »

Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Gebruikersavatar
DuDe
Lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 18 mei 2015 9:36

Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door DuDe »

Blitz schreef:
Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Das goed om te weten. Zei je het dan nog of deden ze het automatisch zo?
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...

Bericht door Pipo »

DuDe schreef:
Blitz schreef:
Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Das goed om te weten. Zei je het dan nog of deden ze het automatisch zo?
Ik wees de keurder er op dat hij enkel op de 4 aangeduide punten mocht opkrikken, maar hij zei zelf dat ze bij dit soort wagens daar van afzien vanwege het gevaar op schade.
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie