Pagina 1 van 1
Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 13 dec 2005 9:05
door Flaminiasupersport
Even een vraag aan de Belgische Speedster-rijders...
Ik zit met (of vrees) het volgende...

Iedereen op dit forum is terecht bijna maniakaal bezig met hoe ze de wagen moeten opkrikken, waar ze steunen kunnen plaatsen en dergelijke daar je bij de Speedster, met die alu platen onderaan, niet makkelijk kan zien wààr er steunpunten zijn. Voor je't weet is er iets geplooid of geraakt en dan sta je daar...
Ondertussen weten wij wel hoe het moet... maar wat bij de technische controle? Daar rij je met voor- en of achterwielen op 2 "trilplaten" en heffen ze de wagen op met een hydraulisch ding dat ergens in het midden moet raken... Als je daar de "Jan m'n kl..." gaat uithangen van zo mag het wèl en zo mag het niet, heb je zeker miserie!
Zij er die hier al ervaringen mee hebben gehad?
En dan hen ik het nog niet over het in- en uitstappen waarbij je niet op de dorpel mag steunen, waarbij je niet aan de vooruit mag trekken... Ik baal er nu al van...
Vorige keer was ik daar met m'n Cadillac Eldorado uit 1976...
"Cadillac??? Is dat een Engels merk?"... En dat was geen grap... de man was serieus! Zo zie je maar waar je terecht komt. Er zijn hier en daar zeker bekwame mensen bij, maar dat is dan altijd daar en nooit hier...

autokeuring België
Geplaatst: 13 dec 2005 11:26
door Philip
een goede raad wees heel aandachtig bij de autokeuring, kijk maar goed hoe ze bvb. je speedster opkrikken.
bij mij liep het mis in het voorjaar 2005 toen ik mijn speedster kocht van een particulier; naar aanleiding van de schouwing voor verkoop werd schade toegebracht aan de onderkant van de deurdrempels ... schade is door opel dealer perfect hersteld geworden ... AUTOKEURING HEEFT SCHADE ERKEND en heeft de kosten via haar verzekeraar op zich genomen!
by the way ... alle autokeurders verzamelen rond je wagen alsof ze het zoveelste wereldwonder te zien krijgen ... grappig wel!
minder grappig wordt het als je er met schade buitenkomt!
Geplaatst: 13 dec 2005 16:04
door Flaminiasupersport
Dacht het wel dat je daar op je hoede moet zijn...
Alleen, hoe zeg je aan die "professionelen" dat ze'r niks van bakken...
Ze zullen wel snel iets vinden...

Geplaatst: 09 mar 2011 13:45
door Blitz
is mss wel een heeeeel late reactie

maar ik heb op de keuring gewoon gezegd dat ze hem niet mochten oppakken en ze hebben naar mij geluisterd

Geplaatst: 09 mar 2011 17:05
door Jelle
Die van mij hebben ze nog nooit opgepakt, ik vraag dat altijd zeer vriendelijk aan de meneer van de keuring

Tot nu toe hebben ze de auto altijd zeer voorzichtig behandeld.
keuringsstation in Heers
Geplaatst: 09 mar 2011 17:46
door Sir_Bongiovi
vorig jaar hebben ze hem bij mij ook op de trilplaten gezet. (geen mooi zicht al dat gerammel

) maar volgens mij hebben ze hem hiervoor niet moeten optillen? dit jaar opnieuw maar mn vader is moeten gaan omdat ik er niet tijdig geraakte door mn werk anders.
Geplaatst: 09 mar 2011 18:30
door Zoefke
Bij de eerste keuring hebben ze bij mij ook de tril-test gedaan zonder hem op te krikken.

Maar nu hebben ze een balkje klaarliggen dat onder beide steunpunten gaat en in het midden met de piston omhoog geduwd wordt.
Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 21 dec 2015 22:58
door Zoefke
Vandaag op de keuring, met de tekening van de krikpunten onder hun neus en het balkje even verder tegen de muur, werd de speedster achteraan opgekrikt met een stalen plaat van ongeveer 60cm x 15cm en 1cm dik onder de dwarsbalk die 60 cm voor de achterwielen zit. Dit is ter hoogte van de achterste krikpunten, maar deze plaat van 60 cm steunt enkel een deel in het midden en reikt niet zoals het balkje tot aan de steunpunten. Tegenpruttelen hielp niet, de man had het zo al meermaals gedaan, die dwarsbalk moet daar tegen kunnen en de krachten zijn verdeeld waren zijn argumenten.
Wat denken jullie hierover?
Edit: Het moet 60 cm voor de achterwielen zijn, en de dwarsbalk ziet er nog kaarsrecht uit. Boven deze dwarsbalk zou de tank zitten? Ik neem aan dat het hele aluminium chassis zeer stevig is en dat het misschien geen kwaad kon, maar volgende keer ga ik toch aandringen op het balkje of anders niets.
Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 23 dec 2015 16:06
door Pipo
Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 26 dec 2015 6:05
door Blitz
Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 05 mei 2016 8:56
door DuDe
Blitz schreef:Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Das goed om te weten. Zei je het dan nog of deden ze het automatisch zo?
Re: Technische controle Belgie - Trilplaten wielophanging...
Geplaatst: 05 mei 2016 19:30
door Pipo
DuDe schreef:Blitz schreef:Pipo schreef:Ik ga in Sint-Niklaas naar de technische keuring. Bij mijn Speedster gebruiken ze daar de krik niet, maar doen de ophangtest terwijl hij gewoon op de wielen rust.
Doen ze in Malle ook op die manier
Das goed om te weten. Zei je het dan nog of deden ze het automatisch zo?
Ik wees de keurder er op dat hij enkel op de 4 aangeduide punten mocht opkrikken, maar hij zei zelf dat ze bij dit soort wagens daar van afzien vanwege het gevaar op schade.