Hoeveel liter olie?

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Akeem
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jan 2005 14:09
Locatie: België Antwerpen

Hoeveel liter olie?

Bericht door Akeem »

Weet iemand hoeveel liter olie je exact moet inkappen voor een onderhoud en welke is de beste.
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: Hoeveel liter olie?

Bericht door Marcel »

Akeem schreef:Weet iemand hoeveel liter olie je exact moet inkappen voor een onderhoud en welke is de beste.
3 bomen :!: (flauw grapje)

Maar als je de functie "zoeken" gebruikt bovenin kom je al een eind denk ik.

Op olie had ik deze al :!:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Als het goed is ongeveer 5.5 liter.

Oh, en je mag idd 10w50 gebruiken.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Exact 5.5 liter MET oliefilter. 8)

Je kan ook 10W30 gebruiken. Dat is OK voor zowel zomer als winter.

Sommige gebruiken liever een "dunnere" olie in de winter, zodat je makkelijker kan starten en een "dikkere" in de zomer. Een dikke olie blijft overal goed aanplakken (zoals een synthetische) en smeert zodra de motor loopt, terwijl een dunne olie sneller naar het carter loopt en even moet opgepompt worden om weer overal te geraken (héél eenvoudig uitgelegd maar zo is het wel). Door het warm worden wordt de viscositeit hoger, maar als je "dikke" olie in de winter gebruikt, zou deze wel eens te hard kunnen worden en dat geeft smeerproblemen bij het starten en het starten zelf gaat ook moeilijker.

10W30 is altijd goed (het is en blijft uiteindelijk een compromis) En als j'er alles van wilt weten dan staat er in de handleiding van je wagen een zeer handige schema! :P

En straks begint hier straks de eeuwige discussie over "Synthetisch" versus "mineraal"... Ik gebruik nooit synthetisch zolang het niet door OPEL wordt voorgeschreven, daar ik van mening ben dat die gasten bij OPEL wel weten wat ze doen... :!:
Laatst gewijzigd door Flaminiasupersport op 13 dec 2005 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

en bij voorkeur een vol synthetische oil of olaz...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Akeem
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 jan 2005 14:09
Locatie: België Antwerpen

Bericht door Akeem »

Het ding is dat ik net mijn Speedster terug heb maar dat die bijna 6 maanden in de garage heeft stilgestaan. dus vrees ik er voor dat de olie zijn smeereigenschappen heeft verloren. Met de laatste onderhoud bij de GMAN Opel heb ik sindsdien maar 3000km gebold met mijn Speedster.
Opel Speedster 2.2 "0044"
One of the first.
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

Normaal is die olie nog zeker goed hoor. Ik vervang de olie en het filter om de 5.000 kms of 1 keer op het jaar. Met de Speedster rij ik wat minder dus ververs ik de olie 1 keer per jaar.

Kijk juist even na of er genoeg olie inzit en zo ja kan je gerust gaan bollen!
Plaats reactie