Precat leegmaken - betere flow!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Precat leegmaken - betere flow!

Bericht door Flaminiasupersport »

Heeft iemand ervaring met het leegmaken van de precat? Ziet er vrij eenvoudig uit en het zal wel een groot verschil maken niet?


http://www.vx220.org.uk/content/site/do ... precat.pdf

Zijn er nadelige effecten aan verbonden?
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Nee, Tenzij je het een nadeel vind als je vermogen iets stijgt en je iets meer uitlaatgeluid krijgt. :mrgreen:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ja, je kan het heel goed merken. Tijdens de toerrit van Zeist naar Geertruidenberg konden de andere Speedsters mij met optrekken niet bijhouden. Is wel minimaal, maar het scheel wel. En het geluid neem ook toe. Het is wel een klote werk om de precat te verwijderen. Het spul is kei hard.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

En let op dat je 2e cat niet verstopt raakt met het gruis van je verwijderde precat.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Hij rijd echt merkbaar makkelijker sinds mijn twee cat's eruit zijn en het uitlaat geluid is echt :

:P :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:
Gebruikersavatar
Rotax
Mega lid
Berichten: 960
Lid geworden op: 21 jun 2005 0:22
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rotax »

Hmm, dit klinkt wel interessant. Heb echter nog niet eerder aan de Speedster geknutseld en de inhoud van mijn gereedschapkist is nogal beperkt, dus als iemand mij hierbij zou willen helpen, hou ik mij van harte aanbevolen!

Ook de grootste reizen beginnen met 1 stap... :wink:
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Ik zou alvast een lading boren in huis halen :mrgreen:

Het is niet iets dat je "ff" doet, Ik denk dat je er wel 1 1/2 a 2 dagen voor uit kan trekken (incl. de en montage van het geheel)
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ja kan inderdaad een paar boren voor kopen, want als je je boor in het matriaal zet dan wordt hij gelijk rood gloeiend en breken ze zo af. Ik ben denk ik 2 uur meebezig geweest met boren en beitelen. Je moet het geheel natuurlijk ook nog (de)monteren, dus een uurtje of 4 ben je zeker bezig. SUC6
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

De uitlaat eraf halen gaat heel snel, dat heb ik zelf kunnen ondervinden met het plaatsen van mijn nieuwe Milltek. Hier ben ik ongeveer een goeie 2 uur mee bezig geweest, dus daar ben ik gerust in. :P

Om de die troep uit de Precat te boren dacht ik eerder aan een héél goede klok (zo'n rond ding om grote gaten te boren). Net zoals met boren betaal je voor wat je krijgt, het kan dus wel een dure grap worden... :? maar zonder goed gereedschap kan je niets doen! :D

Zal er eens aan beginnen... een dezer....
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

hE FLAMI, GOED idee kan je Miltek meteen van de andere kant af schoonmaken!!!!Goede Feestdagen.Wilbert
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Het leegboren van de pre-cat was ongeveer 50 minuten werk, maar wat een kutwerk, twee boortjes naar de klote... :shock:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

stevenflappy schreef:Het leegboren van de pre-cat was ongeveer 50 minuten werk, maar wat een kutwerk, twee boortjes naar de klote... :shock:
wat ene taalgebruik zeg :P :shock: 8)
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Maar het klopt wel! :lol:
Gebruikersavatar
rolf
Nieuw lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jul 2005 11:14
Locatie: Den Bosch

Bericht door rolf »

Wat is het nut van die dicte Precat, of te wel waar dient het allemaal voor?

Rolf :?
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Precat dient vooral voor Euro-4 emissienormen.

Wat ik begrepen heb is dat Euro-4 de emissiewaardes vanaf een 'koude start' ook specificeert. De eerdere normen waren altijd nog met warme motor, dus katalysator.

Om de uitlaatgas normen te halen zit de precat er in die direct tegen het uitlaatspruitstuk aan zit en dus onmiddelijk heet gestookt wordt (dus gaat werken) als de auto wordt gestart.

Alleen na een paar minuten is de hoofd-cat op temperatuur en gaat die goed werken.

Nog een paar minuten later is de precat zo heet geworden dat hij ook niet meer goed functioneert en de hoofd-cat alles doet.

Aangezien de Speedster toch op Euro-3 niveau is typegoedgekeurd is de precat dus nu nergens voor nodig. Voor APK en zo meten ze met een warme motor de uitlaatgassen.

Hij kan er dus zonder problemen uit.

Bye, Arno.
Plaats reactie