Pagina 1 van 2

Precat leegmaken - betere flow!

Geplaatst: 20 dec 2005 13:30
door Flaminiasupersport
Heeft iemand ervaring met het leegmaken van de precat? Ziet er vrij eenvoudig uit en het zal wel een groot verschil maken niet?


http://www.vx220.org.uk/content/site/do ... precat.pdf

Zijn er nadelige effecten aan verbonden?

Geplaatst: 20 dec 2005 15:27
door stef666
Nee, Tenzij je het een nadeel vind als je vermogen iets stijgt en je iets meer uitlaatgeluid krijgt. :mrgreen:

Geplaatst: 20 dec 2005 15:51
door speedster
Ja, je kan het heel goed merken. Tijdens de toerrit van Zeist naar Geertruidenberg konden de andere Speedsters mij met optrekken niet bijhouden. Is wel minimaal, maar het scheel wel. En het geluid neem ook toe. Het is wel een klote werk om de precat te verwijderen. Het spul is kei hard.

Geplaatst: 20 dec 2005 15:58
door Maarten
En let op dat je 2e cat niet verstopt raakt met het gruis van je verwijderde precat.

Geplaatst: 20 dec 2005 20:25
door stevenflappy
Hij rijd echt merkbaar makkelijker sinds mijn twee cat's eruit zijn en het uitlaat geluid is echt :

:P :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Geplaatst: 21 dec 2005 0:34
door Rotax
Hmm, dit klinkt wel interessant. Heb echter nog niet eerder aan de Speedster geknutseld en de inhoud van mijn gereedschapkist is nogal beperkt, dus als iemand mij hierbij zou willen helpen, hou ik mij van harte aanbevolen!

Ook de grootste reizen beginnen met 1 stap... :wink:

Geplaatst: 21 dec 2005 13:15
door stef666
Ik zou alvast een lading boren in huis halen :mrgreen:

Het is niet iets dat je "ff" doet, Ik denk dat je er wel 1 1/2 a 2 dagen voor uit kan trekken (incl. de en montage van het geheel)

Geplaatst: 21 dec 2005 13:34
door speedster
Ja kan inderdaad een paar boren voor kopen, want als je je boor in het matriaal zet dan wordt hij gelijk rood gloeiend en breken ze zo af. Ik ben denk ik 2 uur meebezig geweest met boren en beitelen. Je moet het geheel natuurlijk ook nog (de)monteren, dus een uurtje of 4 ben je zeker bezig. SUC6

Geplaatst: 21 dec 2005 13:36
door Flaminiasupersport
De uitlaat eraf halen gaat heel snel, dat heb ik zelf kunnen ondervinden met het plaatsen van mijn nieuwe Milltek. Hier ben ik ongeveer een goeie 2 uur mee bezig geweest, dus daar ben ik gerust in. :P

Om de die troep uit de Precat te boren dacht ik eerder aan een héél goede klok (zo'n rond ding om grote gaten te boren). Net zoals met boren betaal je voor wat je krijgt, het kan dus wel een dure grap worden... :? maar zonder goed gereedschap kan je niets doen! :D

Zal er eens aan beginnen... een dezer....

Geplaatst: 21 dec 2005 18:02
door linne150
hE FLAMI, GOED idee kan je Miltek meteen van de andere kant af schoonmaken!!!!Goede Feestdagen.Wilbert

Geplaatst: 21 dec 2005 23:17
door stevenflappy
Het leegboren van de pre-cat was ongeveer 50 minuten werk, maar wat een kutwerk, twee boortjes naar de klote... :shock:

Geplaatst: 22 dec 2005 8:55
door Marcel
stevenflappy schreef:Het leegboren van de pre-cat was ongeveer 50 minuten werk, maar wat een kutwerk, twee boortjes naar de klote... :shock:
wat ene taalgebruik zeg :P :shock: 8)

Geplaatst: 22 dec 2005 12:09
door stevenflappy
Maar het klopt wel! :lol:

Geplaatst: 23 dec 2005 8:01
door rolf
Wat is het nut van die dicte Precat, of te wel waar dient het allemaal voor?

Rolf :?

Geplaatst: 23 dec 2005 11:43
door Arno
Precat dient vooral voor Euro-4 emissienormen.

Wat ik begrepen heb is dat Euro-4 de emissiewaardes vanaf een 'koude start' ook specificeert. De eerdere normen waren altijd nog met warme motor, dus katalysator.

Om de uitlaatgas normen te halen zit de precat er in die direct tegen het uitlaatspruitstuk aan zit en dus onmiddelijk heet gestookt wordt (dus gaat werken) als de auto wordt gestart.

Alleen na een paar minuten is de hoofd-cat op temperatuur en gaat die goed werken.

Nog een paar minuten later is de precat zo heet geworden dat hij ook niet meer goed functioneert en de hoofd-cat alles doet.

Aangezien de Speedster toch op Euro-3 niveau is typegoedgekeurd is de precat dus nu nergens voor nodig. Voor APK en zo meten ze met een warme motor de uitlaatgassen.

Hij kan er dus zonder problemen uit.

Bye, Arno.