Verhelpen condens in de lampunits

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joel do desert
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 jul 2005 20:25
Locatie: Neerijnen

Verhelpen condens in de lampunits

Bericht door joel do desert »

Rond de kerstdagen weer flink aan het klussen geweest. Wilde een grote ergernis verhelpen en wel de aanwezige condens in de lampunits. Aanvankelijk zag ik hiervoor de oplossing in het kopen van goede 2e hands exemplaren. Diverse veilingen op Ebay gevolgd maar voor twee achter- en twee voorlamp units moet je al gauw rond de 250 respectievelijk 400 Euro betalen, toch de moeite waard om het zelf proberen op te lossen.

Begonnen met de voorlampunits. Bij het plaatsen van mijn xenon zag ik al meerdere openingen in de lijmverbinding tussen het glas en lamphuis. Was gelijk duidelijk wat de hoofdoorzaak is van de condens. Doordat de hoeveelheid condens (druppels) te groot was om het eruit te föhnen besloten om het glas van het huis te halen. Met een hete lucht föhn en een plamuurmes met afgeronde hoeken is eea. goed te doen. Het mes en de plek waar je bezig bent met het losmaken, verwarmen en dan voorzichtig ahw. door de lijm heen snijden en absoluut 'niet wrikken'. Na het losmaken van het glas deze schoongemaakt en opnieuw op het huis geplakt met zwarte Berner montagekit. Ik heb hier de fout gemaakt om de kit niet met een lijmkam te verdelen hierdoor is op een enkel puntje de kit uit gelopen in de lampunit. De verbinding een nacht laten drogen en volgende dag op de Speedy geplaatst.

Omdat het loshalen van het glas vrij gemakkelijk ging besloten om de volgende dag de achterlicht units uit elkaar te halen. Bij mijn Speedy was naast het probleem van de condensatie, de opvallende lakblaasjes (vrijwel iedereen die naar mijn auto keek wees daarnaar) en aldus kon ik dat gelijk meenemen. Bij het demonteren van de units van de Speedster stuitte ik op een probleem. De achter-/ remlamp kreeg ik niet uit het lamphuis, wat bleek: de hitte van de lampjes hadden het plastic doen smelten waardoor het gat waar de lamp doorgestoken moet worden verkleind was. Met één kapot en één lampje dat nog in het lamphuis zat naar binnen gegaan voor de demontage.

Net als bij de voorlampunits ging het glas er vrij gemakkelijk af, vervolgens de kitresten eraf waarna gestart kon worden met het afplakken voor het spuiten. Dit is een precies werkje als je de lampen zilverkleurig wil houden, wanneer je ze zwart zou willen spuiten kan je daarmee veel werk besparen. Hierna het eea. gespoten met Motip hittebestendige lak(650 °C). De volgende dag een paar randjes met terpentine verwijderd echter tot mijn grote schrik, de lak is daartegen niet bestand! Moest wederom met de spuitbus aan de gang, uurtje laten drogen, voorzichtig schoongemaakt en vervolgens het glas op het lamphuis gelijmd. Vooraf overigens het glas met Holts anticondens ingewreven. Denk dat de oorzaak van de terpentine onbestendigheid ermee te maken heeft omdat de lak niet uitgehard was, volgens het etiket moet de lak nl. een half uur tot een uur op 160 °C uitgehard worden. Maar ja, kunststof icm. die temperatuur is niet echt aan te raden.

Eerste indruk is dat het condens probleem voor de achterlichtunits is opgelost, nu maar hopen dat de lak blijft zitten. Bij de voorlamp units zie ik nog een minimale vochtaanslag, denk hiervoor wel een oplossing te hebben maar dat wordt een klusje voor volgend jaar.

Groetjes Hans (#751)
Bijlagen
glas van de voorlampunit
glas van de voorlampunit
PHTO0082.JPG (21.68 KiB) 2930 keer bekeken
glas van de achterlampunit
glas van de achterlampunit
PHTO0085.JPG (24.25 KiB) 2927 keer bekeken
condens in de achterlampunit
condens in de achterlampunit
PHTO0084.JPG (21.8 KiB) 2927 keer bekeken
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Goed bezig geweest. Dat wil ik ook gaan doen bij mijn achterlichten, want die zijn namelijk ook niet meer waterdicht en gelijk zwart spuiten.
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Condens, de oplossing van Opel zelf !

Bericht door damnedt »

Condens in de kunststof lampen van Opel is een bekend probleem bij meerdere typen. Ook de voorlaatste Astra had hier last van.
Eenn van de door dealers vaak toegepaste oplossingen is een rubberslangetje aan de binnenzijde van het koplamphuis maken en dir bijvoorbeeld aansluiten op het luchtfilterhuis. Door de vacuum werking is het vocht zo verdwenen. Een nadeel bij de Speedster is echter dat het luchtfilterhuis nogal ver van de koplampen vandaan zit.
De vacuumslangetjes net onder de bodem van de auto uit laten komen kan mogelijk ook werken door de luchtstroom/vacuumwerking onder de auto.
Heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga dit waarschijnlijk van het voorjaar eens bekijken.
Gebruikersavatar
Flaminiasupersport
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door Flaminiasupersport »

En waarom niet alle dichtingen controlleren, zonodig dichten door er kit op te doen, en dan een nachtje laten drogen met sillicagel droogkorrels?

Heel simpel en dan moet je niet heel die lampen uit elkaar halen want daarmee kan j'al heel snel iets verkeerd doen en dan kost het héél veel geld... :idea:

Daar deze units niet 100 % vacuum zijn, zal er altijd vochtige lucht in komen en zal je altijd wat condens hebben bij kouder weer :?

Achteraan openmaken en lichten laten branden zal zeker ook helpen. Het lastigste is als je gedroogde druppeltjes ziet, want je kan er niet aan.
Plaats reactie