Pagina 1 van 1

95/98/shell/bp

Geplaatst: 01 jan 2006 21:34
door stevenflappy
Een test:
fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=601&featureid=143&pageid=275

Vind de resultaten toch wel heavy, voor die paar cent meer.... Het is niet veel maar toch.. Had het trouwens ook niet verwacht dat het zoveel zou zijn :?

Geplaatst: 01 jan 2006 21:38
door Hendrik-Jan
Inderdaad een groot verschil. Ik stop er altijd 98 in.

Geplaatst: 02 jan 2006 8:47
door Piet
Het betreft hier een TURBO motor van een japans bedrijf die autosport hoog in vaandel heeft staan. Omdat benzine voor een Turbo motor heel belangrijk is voor o.a de koeling en zij graag willen dat de Motor heel blijft zit in de ECU in gebakken dat die kijkt naar het octaan getal van de benzine en het aantal pk daarmee samen laat hangen.

Dit heeft dus niks te maken met onze punny 2.2 motoren die zo weining vermogen leveren dat elke aanpassing overbodig is. Ga dus toch maar sparen voor een sc. 8)

Geplaatst: 02 jan 2006 12:55
door stevenflappy
Als je een pagina teug gaat in die test dan zie je ook andere auto's :wink:

Geplaatst: 02 jan 2006 13:12
door Piet
Dromen mag natuurlijk maar ik heb altijd het volgende begrepen van mensen (HiTec) die er verstand van zouden moeten hebben.
Ons motortje valt in dezelfde catergorie saaie motoren als de Clio. Alleen als het buiten erg heet is wordt bij ons de ontsteking een paar graden terug gedraaid bij 5500 toeren en meer en dat kun je voorkomen door super te tanken. In dat geval heb je geen/minder vermogen verlies. Voor de rest is het effect 0,0.

On ordinary unleaded the Clio produced 81 bhp.
On BP Ultimate, it produced 81 bhp.
And on Shell Optimax, it was, you guessed it, 81 bhp.

Geplaatst: 02 jan 2006 13:16
door Maik
Als ik dit koppie-peest:
http://www.fifthgear.five.tv/jsp/5gmain ... pageid=275

krijg ik dat de page niet gefound kan worden :)
Wie kan er een goede link geven?

Geplaatst: 02 jan 2006 13:19
door Piet
Maik, www weg laten.

Geplaatst: 02 jan 2006 13:52
door stevenflappy
Maar goed dan nog, het zijn dus geen verkoop praatjes.. Er is dus wel degelijk een verschil in de kwaliteit benzine... En best wel groot als je een turbo hebt... Zou wel eens willen weten wat voor verschil het uitmaakt op zo'n bom als Jans zijn Speedster... 8)

Geplaatst: 02 jan 2006 14:02
door jans
Ze praten niet over ,hoeveel ocktaan er in zit.
rij zelf altijd op 98 . Heb er in duitsland wel eens 100 ocktaan in gehad, maar dat is niet te merken.

Geplaatst: 02 jan 2006 15:32
door Piet
Het octaan getal geeft de klopvastheid aan van de benzine.

Als de ECU van jans er niet op geprogrammeerd is dan zal het effect niet/niks zijn.
Bij Jans is het wel heel belangrijk dat hij de goede benzine van minimaal octaal getal 98 tankt. Zoals bij ons (2.2) dat minimaal 95 is.

Het is niet goed voor de Motor als die gaat pingelen. Die gaat met een beetje pech dan ook stuk. Bij een getunde auto gaat die nog eerder stuk omdat de veiligheids marges over het algemeen al door de tuner zijn gebruikt.

Geplaatst: 02 jan 2006 15:40
door jans
Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:

Geplaatst: 02 jan 2006 15:56
door YvoTuk
kijk uit met vergelijkingen op basis van engelse produkten. Zoals wellicht bekend kan de samenstelling van de produkten per land verschillen!

Geplaatst: 02 jan 2006 16:10
door Piet
jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch :D

Geplaatst: 02 jan 2006 16:26
door stef666
piet schreef:
jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch :D
Hierin ga ik mee met Piet :wink:

Geplaatst: 03 jan 2006 11:04
door Maarten
De vermogenswinst is volledig afhankelijk van voor welke brandstof de fabrikant zijn motor heeft afgesteld, zoals al gezegd is de 2.2 afgesteld voor RON 95, waardoor er geen vermogenswinst te behalen valt (buiten de extremere omstandigheden (zoals hitte, langdurige vollast).
Als je daarentegen een motor neemt welke op 98 is afgesteld (zoals een WRX STI) en je tankt 95, dan verlies je wel veel. Dat wil lang niet altijd zeggen dat je niet op 95 mag rijden (bij Volvo mag je zelfs tot RON 91 tanken, al staat dan wel vermeld dat je vermogen en trekkracht verliest).

Bij drukvulling is een motor veel gevoeliger voor knock (pingelen), door hogere piekdrukken en hogere temperaturen in de verbrandingskamer. En vaak wordt brandstof gebruikt voor de koeling van de verbrandingskamer, dus om nog meer knock tegen tegaan.