Als het kriebelt moet je sleutelen!

Alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Als het kriebelt moet je sleutelen!

Bericht door Pipo »

Ik erger me al een hele tijd aan het steriele geluid van de standaard turbo Speedster :x . Alhoewel beperkt in mogelijkheden door de garantiebepalingen, ging ik dit weekeinde toch aan het sleutelen.

Geplande werkzaamheden (zie foto's):
a) inlaat- en uitlaattrompet van het luchtfilter verwijderen. De rest blijft voorlopig zoals het was.
b) OEM-demper vervangen door een Milltek VXR-demper.
c) Voorcatalysator verwijderen.

a) Het turbo luchtfilterhuis is nog lastiger te verwijderen dan bij de atmo. Zonder de zijluchthapper te demonteren lukt het niet. Daar de trompetstukken helemaal tot buiten in het huis schuiven, win je beduidend aan diameter eens ze verwijderd zijn (+ 2x wanddikte). De externe aanzuigbuis liet ik zitten om zoveel mogelijk koele buitenlucht binnen te krijgen.

b) Daar ik reeds 4 keer de hele uitlaat van mijn atmo gedemonteerd had, was het hier ook geen groot probleem. Enkel de ringklem die bovenaan de voorcat zit is zeer moeilijk te bereiken. Leg de pleisters maar al klaar voor je handen :? .
Mijn Milltek-demper hangt al netjes op zijn plaats te blinken. Je moet wel een nieuwe opening maken in de warmteisolatie rond de demper voor de gebogen inlaatbuis komende van de catsectie. Deze zit namelijk meer naar achteren daar de demper kleiner is dan de originele. De rest kan pas terug gemonteerd worden als mijn ex-voorcat klaar is.

c) Ik kon natuurlijk de voorcat vervangen door een kant-en klare vervangbuis, maar daar is ook geen lol aan hé :P . Dus besloot ik de ommanteling open te zagen en de metaalcat te verwijderen. Daarna het zaakje terug dichtlassen en terug monteren.
Nu is het verwijderen van de voorcat bij de atmo al een kl*tejob, maar dat was een lachertje vergeleken bij dit werkje :evil: . De interne metaalcat is nog eens doorboord door 6 pennen welke elk aan ieder uiteinde aan de ommanteling zijn vastgelast. Deze pennen houden hem extra vast op zijn plaats. Voor de SM-ers onder jullie ... uren plezier verzekerd :roll: !
Volgend weekeinde de ommanteling dichtlassen en dan alles terug monteren. Ik zit te popelen om het resultaat te horen :twisted:.
Bijlagen
luchtfilter.jpg
luchtfilter.jpg (8.84 KiB) 3975 keer bekeken
Milltek.jpg
Milltek.jpg (14.89 KiB) 3978 keer bekeken
voorcat.jpg
voorcat.jpg (10.69 KiB) 3980 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Pipo op 21 jan 2006 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Heb je dus ook de interne trompet van het luchtfilterhuis verwijderd? Zou ik niet zomaar doen, die trompetvorm zit er niet voor niets.... Merk je er iets van onder het rijden?
De trompet zorgt ervoor dat de instromende lucht naar je inlaatspruitstuk laminair blijft en dus niet turbulent wordt... Het kan in het ergste geval nu de meting van je luchtmassameter beinvloeden waardoor hij te arm gaat lopen (maar dan moet je wel heel veel pech hebben, maar technisch niet onmogelijk....).

mijn 0,02euro :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: De trompet zorgt ervoor dat de instromende lucht naar je inlaatspruitstuk laminair blijft en dus niet turbulent wordt...
Is dat echt een issue bij een turbo?

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Ja dacht het wel.

Het zogenaamde 'Turbo gat' wordt dan groter en je kunt ook hogere stromingsverliezen hebben. Voor het geluid doet die trompet overigens niet zo veel, dat is meer de ingaande kant van het filterhuis. Bij de NA een geluiddempende 'slang'.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik laat mijn jan-boeren-verstand even zijn gang gaan en ik zou het risico niet nemen. Je kan misschien wel een ander trompetje monteren die een wat grotere doorlaat heeft, want de originele loopt een beetje taps zo te zien ("knijpt" dus...). Koop dan een trompet basreflex pijpje van een goede diameter bij een speaker zelfbouwzaak en knutsel die er dan in.

Wat zou trouwens het verschil in deze moeten zijn tussen een turbo en NA? De lucht wordt in dat gedeelte nog gewoon aangezogen...

Edit: 2 seconden na mijn post zag ik het licht: het verschil is natuurlijk duidelijk :? de luchtstroom wordt later natuurlijk sowieso helemaal opgefukt door de turbo.... :)
Maar dan nog.... de LMM zit toch weer gewoon VOOR de turbo? Die kan dus beinvloed worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

bij mijn 2.2 heb ik de trompet ook verwijderd (omdat ik geen grotere had op dat moment en er daarna eerlijk gezegd niet meer aan gedacht had een grotere te maken en plaatsen).
Maar als ik me goed herinner was die veel langer en de diameter ongeveer de helft op het dunste uiteinde. Dat was een beetje te weinig voor de compressor vond ik.
Nu is een 2.0T gevoeliger als de 2.2 vanwege de LMM, maar heel erg zal het niet zijn, want open filters hebben ook bijna nooit een trompet maar ook een haakse hoek.


Maarten
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

mods

Bericht door Pipo »

De trompet aan de aanzuigkant vernauwt niet, maar daar ze helemaal tot buiten doorloopt vergroot je de diameter wel met ca 5mm als je ze verwijderd. (dat geldt trouwens ook voor de andere trompet).
De aanzuigbuis tot aan de zij-luchthapper zit over een uitstekende flens en is al zeer ruim. Die heb ik dan ook laten zitten daar het heel belangrijk is zo koel mogelijke lucht aan te zuigen.

Het trompetje aan de AMM-kant verkleint de diameter met ca 50%. Dat is behoorlijk wat. Nu zit erachter, nog voor de AMM, ook nog eens een dubbel rooster om hem te beschermen tegen vreemde voorwerpen. (hoe die daar zouden moeten geraken met het papierfilter op zijn plaats is mij een raadsel). Die roosters zorgen sowieso al voor een menging van de luchtstroom. Ik heb al testbank-printouts gezien van turbo's met dezelfde aanpassingen, waar zelfs ook de roostertjes verwijderd waren, en er was geen negatief effect op de koppelcurve waarneembaar; integendeel. Wel aantoonbaar bleek dat bij 200pk het al dan niet aanwezig zijn van de roostertjes in de aanzuiging geen verschil maakte.

Ik vond dat bij mijn atmo het verwijderen van het trompetje duidelijk hoorbaar was. Natuurlijk is de atmo daar in het voordeel omdat er geen turboschoepen zijn die het geluid vermalen.

Momenteel kan ik weinig zeggen over het totaaleffect van de mods, daar de uitlaat-catsectie nog niet gemonteerd is. Eerst moet ik de voorcatkamer nog dichtlassen. Ik zal proberen een geluidsopname te maken bij de eerste proefrit. Voor een rollenbanktest zul je moeten wachten tot de inrijperiode voorbij is.

Ivo
A thing of beauty is a joy forever!
Plaats reactie