Als het kriebelt moet je sleutelen!
Geplaatst: 18 jan 2006 16:03
Ik erger me al een hele tijd aan het steriele geluid van de standaard turbo Speedster
. Alhoewel beperkt in mogelijkheden door de garantiebepalingen, ging ik dit weekeinde toch aan het sleutelen.
Geplande werkzaamheden (zie foto's):
a) inlaat- en uitlaattrompet van het luchtfilter verwijderen. De rest blijft voorlopig zoals het was.
b) OEM-demper vervangen door een Milltek VXR-demper.
c) Voorcatalysator verwijderen.
a) Het turbo luchtfilterhuis is nog lastiger te verwijderen dan bij de atmo. Zonder de zijluchthapper te demonteren lukt het niet. Daar de trompetstukken helemaal tot buiten in het huis schuiven, win je beduidend aan diameter eens ze verwijderd zijn (+ 2x wanddikte). De externe aanzuigbuis liet ik zitten om zoveel mogelijk koele buitenlucht binnen te krijgen.
b) Daar ik reeds 4 keer de hele uitlaat van mijn atmo gedemonteerd had, was het hier ook geen groot probleem. Enkel de ringklem die bovenaan de voorcat zit is zeer moeilijk te bereiken. Leg de pleisters maar al klaar voor je handen
.
Mijn Milltek-demper hangt al netjes op zijn plaats te blinken. Je moet wel een nieuwe opening maken in de warmteisolatie rond de demper voor de gebogen inlaatbuis komende van de catsectie. Deze zit namelijk meer naar achteren daar de demper kleiner is dan de originele. De rest kan pas terug gemonteerd worden als mijn ex-voorcat klaar is.
c) Ik kon natuurlijk de voorcat vervangen door een kant-en klare vervangbuis, maar daar is ook geen lol aan hé
. Dus besloot ik de ommanteling open te zagen en de metaalcat te verwijderen. Daarna het zaakje terug dichtlassen en terug monteren.
Nu is het verwijderen van de voorcat bij de atmo al een kl*tejob, maar dat was een lachertje vergeleken bij dit werkje
. De interne metaalcat is nog eens doorboord door 6 pennen welke elk aan ieder uiteinde aan de ommanteling zijn vastgelast. Deze pennen houden hem extra vast op zijn plaats. Voor de SM-ers onder jullie ... uren plezier verzekerd
!
Volgend weekeinde de ommanteling dichtlassen en dan alles terug monteren. Ik zit te popelen om het resultaat te horen
.

Geplande werkzaamheden (zie foto's):
a) inlaat- en uitlaattrompet van het luchtfilter verwijderen. De rest blijft voorlopig zoals het was.
b) OEM-demper vervangen door een Milltek VXR-demper.
c) Voorcatalysator verwijderen.
a) Het turbo luchtfilterhuis is nog lastiger te verwijderen dan bij de atmo. Zonder de zijluchthapper te demonteren lukt het niet. Daar de trompetstukken helemaal tot buiten in het huis schuiven, win je beduidend aan diameter eens ze verwijderd zijn (+ 2x wanddikte). De externe aanzuigbuis liet ik zitten om zoveel mogelijk koele buitenlucht binnen te krijgen.
b) Daar ik reeds 4 keer de hele uitlaat van mijn atmo gedemonteerd had, was het hier ook geen groot probleem. Enkel de ringklem die bovenaan de voorcat zit is zeer moeilijk te bereiken. Leg de pleisters maar al klaar voor je handen

Mijn Milltek-demper hangt al netjes op zijn plaats te blinken. Je moet wel een nieuwe opening maken in de warmteisolatie rond de demper voor de gebogen inlaatbuis komende van de catsectie. Deze zit namelijk meer naar achteren daar de demper kleiner is dan de originele. De rest kan pas terug gemonteerd worden als mijn ex-voorcat klaar is.
c) Ik kon natuurlijk de voorcat vervangen door een kant-en klare vervangbuis, maar daar is ook geen lol aan hé

Nu is het verwijderen van de voorcat bij de atmo al een kl*tejob, maar dat was een lachertje vergeleken bij dit werkje


Volgend weekeinde de ommanteling dichtlassen en dan alles terug monteren. Ik zit te popelen om het resultaat te horen
