gewicht besparing
gewicht besparing
a.t.s. wielen 7.7 kg
vliegwiel 4.9 kg
uitlaat 6.6 kg
accu 6.1 kg = toch mooi 25 kg
verdere tips zijn:
bijrijderstoel eruit
geen ruitensproeier vloeistof
geen carter olie
dak thuis laten
radio en boxen eruit
ha ha ha
vliegwiel 4.9 kg
uitlaat 6.6 kg
accu 6.1 kg = toch mooi 25 kg
verdere tips zijn:
bijrijderstoel eruit
geen ruitensproeier vloeistof
geen carter olie
dak thuis laten
radio en boxen eruit
ha ha ha
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
- bekleding kofferbak
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)
En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)
En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....
[quote="Maarten"]- bekleding kofferbak
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)
En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....[/quot
niet geweten dat al die dingen er nog uit konden.
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)
En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....[/quot
niet geweten dat al die dingen er nog uit konden.
Laatst gewijzigd door jans op 06 jan 2005 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- blue speedster
- Lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
- Locatie: gelderland
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
Je zou ook nog echt naar wat serieuze dingen kunnen kijken om gewicht te besparen. Het schot achter de voorstoelen is helemaal opgevuld met geluidsdempend materiaal. Daar zal nog redelijk wat gewicht inzitten wat er zonder problemen uit zou moeten kunnen (bij de Elise zit dit er ook niet).
Die mat onder de bekleding van de "kofferbak" schiet trouwens niet echt op qua gewicht, maar is wel interessant om weg te halen om de hoogte van je kofferbak te vergroten. Ik heb hem er een tijd terug uitgehaald, en scheelt toch weer 1 a 2 cm.
Verder zit er bij de speedster waarschijnlijk in het chassis nog geluidsdempend materiaal (zit er bij de elise ook niet). Maarja, dat zal er niet echt uit te krijgen zijn...
Toen we de deur uit elkaar hadden gehaald zag je ook goed hoeveel demping Opel erin heeft gedaan. Als je nieuwe binnenpanelen zou maken zonder al die rommel erin ga je echt wel wat besparen.
Maarja, of je het allemaal ook echt gaat merken, ik betwijfel het. Dan zul je toch wel minimaal 50kg ofzo weg moeten halen..
Mark
Die mat onder de bekleding van de "kofferbak" schiet trouwens niet echt op qua gewicht, maar is wel interessant om weg te halen om de hoogte van je kofferbak te vergroten. Ik heb hem er een tijd terug uitgehaald, en scheelt toch weer 1 a 2 cm.
Verder zit er bij de speedster waarschijnlijk in het chassis nog geluidsdempend materiaal (zit er bij de elise ook niet). Maarja, dat zal er niet echt uit te krijgen zijn...
Toen we de deur uit elkaar hadden gehaald zag je ook goed hoeveel demping Opel erin heeft gedaan. Als je nieuwe binnenpanelen zou maken zonder al die rommel erin ga je echt wel wat besparen.
Maarja, of je het allemaal ook echt gaat merken, ik betwijfel het. Dan zul je toch wel minimaal 50kg ofzo weg moeten halen..
Mark
C30-94@0.55bar
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
De gewichtsbesparingen gevonden op het Duitse forum (Clicky):
pax seat 8,7 kg
pax belt 1,3
insulation behind seats 3,5
side mirrors+foglights 2,7
speakers+stock airbox 3,5
rims+tires (replaced by OZ+yoko) 12
backbox (komo-tec) 6,0
exhaust manifold 1,7
kat-removed 4,1
soft-top 4,7
metal+plastic headrests 2,2
two undertrays 6,0
tank-cover tray 2,0
footrest+carpet 1,4
race battery 6,0
heater unit 3,5
rear plate holder 0,3
front logo 0,3
water resevoir bracket 0,3
engine lifting supports 0,4
footwell divider 0,7
braided brake lines 0,3
drilled discs (front only)0,4
engine/cockpit insulator 1,1
fuel vapours canisters 1,9
ali tank 6,0
trunk lid 6,7
TOTAL: 88KG
added parts:
cooling brake ducts 1,2
fake-carbon mirrors 0.2
kat-bypass hose: 1,2
CDA 1,0
harness bar 3,0
4-points OMP harnesses 1,0
lexan trunk 1,1
front splitters 0,2
ADDED TOTAL: 9 kg
CURRENT SAVING: 79KG
En deze lijst is weer afkomstig van Ricky op www.vx220.org.uk
Verder heb ik in het verhaal van Dude gelezen dat je de achterklep kan vervangen door perspex. Scheelt ook weer enkele kilo's.
SteV6
pax seat 8,7 kg
pax belt 1,3
insulation behind seats 3,5
side mirrors+foglights 2,7
speakers+stock airbox 3,5
rims+tires (replaced by OZ+yoko) 12
backbox (komo-tec) 6,0
exhaust manifold 1,7
kat-removed 4,1
soft-top 4,7
metal+plastic headrests 2,2
two undertrays 6,0
tank-cover tray 2,0
footrest+carpet 1,4
race battery 6,0
heater unit 3,5
rear plate holder 0,3
front logo 0,3
water resevoir bracket 0,3
engine lifting supports 0,4
footwell divider 0,7
braided brake lines 0,3
drilled discs (front only)0,4
engine/cockpit insulator 1,1
fuel vapours canisters 1,9
ali tank 6,0
trunk lid 6,7
TOTAL: 88KG
added parts:
cooling brake ducts 1,2
fake-carbon mirrors 0.2
kat-bypass hose: 1,2
CDA 1,0
harness bar 3,0
4-points OMP harnesses 1,0
lexan trunk 1,1
front splitters 0,2
ADDED TOTAL: 9 kg
CURRENT SAVING: 79KG
En deze lijst is weer afkomstig van Ricky op www.vx220.org.uk
Verder heb ik in het verhaal van Dude gelezen dat je de achterklep kan vervangen door perspex. Scheelt ook weer enkele kilo's.
SteV6
S4 Avant
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
daar staan een paar intressante dingen bij, maar ook een paar die ik toch niet zou doen.
2 undertrays, zijn volgens mij de platen die onder de auto geschroeft zijn om een vlakke bodem te krijgen welke goed is voor de luchtweerstand en voor neerwaartse druk, dus stabieliteit op hogere snelheden.
Het schot in de voetenruimte is er zodat er niet snel iets, of de voeten van de bijrijder onder de pedalen komt.
Maar delen vervangen door carbon of Lexan is wel een mooie oplossing maar helaas erg prijzig....
2 undertrays, zijn volgens mij de platen die onder de auto geschroeft zijn om een vlakke bodem te krijgen welke goed is voor de luchtweerstand en voor neerwaartse druk, dus stabieliteit op hogere snelheden.
Het schot in de voetenruimte is er zodat er niet snel iets, of de voeten van de bijrijder onder de pedalen komt.
Maar delen vervangen door carbon of Lexan is wel een mooie oplossing maar helaas erg prijzig....