gewicht besparing

Alle overige technische zaken.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

gewicht besparing

Bericht door jans »

a.t.s. wielen 7.7 kg
vliegwiel 4.9 kg
uitlaat 6.6 kg
accu 6.1 kg = toch mooi 25 kg

verdere tips zijn:
bijrijderstoel eruit
geen ruitensproeier vloeistof
geen carter olie
dak thuis laten
radio en boxen eruit
ha ha ha :lol:
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

- bekleding kofferbak
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)

En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

[quote="Maarten"]- bekleding kofferbak
- plastic dorpelbeschermkappen
- binnenafscherming van de deuren
- kunstof kap van versnellingspook
- pookknop vervangen door kunstof (ipv alu)
- matten
- rechter buitenspiegel of binnenspiegel (een van de twee mag eruit van de wet)
- carbon kuipstoel
- perspex zij en achterruiten
- holle nokkenassen
- gesmede drijfstangen
- gesmede zuigers
- alu poelies
- onnodige uitsteeksels van het blok verwijderen
- kop en spruitstukken flowen
- mistlampjes
- balk in de grill (bij 2.2)

En zo kan ik nog wel even doorgaan met gewichtbesparingen.....[/quot

:lol: niet geweten dat al die dingen er nog uit konden. :lol:
Laatst gewijzigd door jans op 06 jan 2005 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Stoppen met eten, benen en armen inkorten, hoofd kaalscheren, enz.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

- waterstofgas in de banden
- verwarming eruit
- koolstof body

wie volgt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
blue speedster
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
Locatie: gelderland

Bericht door blue speedster »

aluminium ventieldopjes, verzwaarde turbo vervangen door
het standaard exemplaar, niet meer dan 10 liter in de benzine
tank enz. enz.

Verder zou ik het niet weten
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Alleen lekker toeren op de rollen testbank ivm lucht weerstand. :lol:
Gebruikersavatar
bAAx
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jan 2005 9:10
Locatie: Gent, België

Bericht door bAAx »

alu chassis vervangen door carbon :)
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Of karton.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

dan rijden alle zwervers straks in een speedster ivm kartonnen doos :lol:
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Je zou ook nog echt naar wat serieuze dingen kunnen kijken om gewicht te besparen. Het schot achter de voorstoelen is helemaal opgevuld met geluidsdempend materiaal. Daar zal nog redelijk wat gewicht inzitten wat er zonder problemen uit zou moeten kunnen (bij de Elise zit dit er ook niet).

Die mat onder de bekleding van de "kofferbak" schiet trouwens niet echt op qua gewicht, maar is wel interessant om weg te halen om de hoogte van je kofferbak te vergroten. Ik heb hem er een tijd terug uitgehaald, en scheelt toch weer 1 a 2 cm.

Verder zit er bij de speedster waarschijnlijk in het chassis nog geluidsdempend materiaal (zit er bij de elise ook niet). Maarja, dat zal er niet echt uit te krijgen zijn...

Toen we de deur uit elkaar hadden gehaald zag je ook goed hoeveel demping Opel erin heeft gedaan. Als je nieuwe binnenpanelen zou maken zonder al die rommel erin ga je echt wel wat besparen.

Maarja, of je het allemaal ook echt gaat merken, ik betwijfel het. Dan zul je toch wel minimaal 50kg ofzo weg moeten halen..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

De gewichtsbesparingen gevonden op het Duitse forum (Clicky):

pax seat 8,7 kg
pax belt 1,3
insulation behind seats 3,5
side mirrors+foglights 2,7
speakers+stock airbox 3,5
rims+tires (replaced by OZ+yoko) 12
backbox (komo-tec) 6,0
exhaust manifold 1,7
kat-removed 4,1
soft-top 4,7
metal+plastic headrests 2,2
two undertrays 6,0
tank-cover tray 2,0
footrest+carpet 1,4
race battery 6,0
heater unit 3,5
rear plate holder 0,3
front logo 0,3
water resevoir bracket 0,3
engine lifting supports 0,4
footwell divider 0,7
braided brake lines 0,3
drilled discs (front only)0,4
engine/cockpit insulator 1,1
fuel vapours canisters 1,9
ali tank 6,0
trunk lid 6,7


TOTAL: 88KG

added parts:
cooling brake ducts 1,2
fake-carbon mirrors 0.2
kat-bypass hose: 1,2
CDA 1,0
harness bar 3,0
4-points OMP harnesses 1,0
lexan trunk 1,1
front splitters 0,2
ADDED TOTAL: 9 kg

CURRENT SAVING: 79KG

En deze lijst is weer afkomstig van Ricky op www.vx220.org.uk

Verder heb ik in het verhaal van Dude gelezen dat je de achterklep kan vervangen door perspex. Scheelt ook weer enkele kilo's.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

daar staan een paar intressante dingen bij, maar ook een paar die ik toch niet zou doen.
2 undertrays, zijn volgens mij de platen die onder de auto geschroeft zijn om een vlakke bodem te krijgen welke goed is voor de luchtweerstand en voor neerwaartse druk, dus stabieliteit op hogere snelheden.

Het schot in de voetenruimte is er zodat er niet snel iets, of de voeten van de bijrijder onder de pedalen komt.

Maar delen vervangen door carbon of Lexan is wel een mooie oplossing maar helaas erg prijzig....
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Laatst gewijzigd door Herman op 30 okt 2007 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2481
Lid geworden op: 02 okt 2006 19:28
Locatie: Zeeland

Bericht door Herman »

Deleted
Plaats reactie