ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Vandaag ben ik weer langs de Opeldealer geweest. Naar aanleiding van mijn eerdere bezoekje ben ik teruggebeld door de dealer met het verzoek om met de Speedster naar de werkplaats te komen, zodat ze konden bekijken of ik in aanmerking kom voor de omruil. Waarvan acte. Mijn ABS-unit blijkt nog van de eerste generatie te zijn :shock: . Terwijl mijn Speedster in 2002 is gefabriceerd (af te leiden uit het VIN-nummer) en in juli 2004 gekentekend is.

Er is nu een vervangende eenheid besteld. Binnenkort moet/mag ik dus weer naar de dealer, dan voor het vervangen van de ABS-unit :lol: .

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Beste SteV,

Is jou bekent waaraan ze kunnen zien of de ABS-unit vervangen mag/kan/moet worden. Staat er een bepaalt nummer op de unit oid?

Misschien kunnen ze je dit in de werkplaats wel vertellen.

Ik hoop dat jou problemen hiermee opgelost zijn. Zelf heb ik er na pas 250km Speedster evaring, (nog) geen nare ervaring mee.

Groeten

Bebear
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Stephan, jouw VIN nr is als het goed is 4388.
Mijn VIN nr is 4363, dus ik denk dat het een grote kans is dat ik ook in aanmerking kom voor een turbo-unit :) . Na mijn volgende reis ga ik snel informeren bij een opel dealer (ik weet alleen nog steeds niet welke :? ).

Groeten,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Bebear schreef:Beste SteV,

Is jou bekent waaraan ze kunnen zien of de ABS-unit vervangen mag/kan/moet worden. Staat er een bepaalt nummer op de unit oid?

Misschien kunnen ze je dit in de werkplaats wel vertellen.

Ik hoop dat jou problemen hiermee opgelost zijn. Zelf heb ik er na pas 250km Speedster evaring, (nog) geen nare ervaring mee.

Groeten

Bebear
Nee, ik weet niet precies welke auto's ervoor in aanmerking komen. Ik weet wel dat de Opeldealer dit zo kan navragen bij Opel Nederland. Er schijnt een lijst met VIN-nummers te zijn die ervoor in aanmerking komen. Ook moet er een uiterlijk kenmerk op je ABS-unit ontbreken! Anders is de modificatie waarschijnlijk al uitgevoerd. Ik weet niet hoe dat kenmerk eruit moet zien :roll: , want mijn unit is voor vervanging in aanmerking gekomen.

Dus als je niet tevreden bent over de remmerij van je Speedster 2.2i dan moet je gewoon even naar een goede Opeldealer.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

ABS en andere modificaties

Bericht door Bebear »

Hi all,

Vanmiddag ben ik bij een Opel-garage in Wormerveer geweest met de vraag welke modificaties door Opel-Nederland voor de Speedster bij hen bekent waren. Daar bleek mijn Speedster (VIN-1798 /nr1385) in aanmerking te komen voor ABS modificatie. Dit was nog niet uitgevoerd, gezien er nog geen (witte) stip op de ABS-unit was aangebracht. :idea:
Verder zal er een modificatie van op de airback worden uitgevoerd, zoals ik al eerder ergens op het forum gelezen heb. :idea:
Tot slot is er door Opel Nederland een bericht doorgegeven, dat er iets aan de remklauwen-voor gemodificeerd moet worden. :o
Voor deze drie punten wordt nu het benodigde materiaal besteld en alles wordt onder garantie geleverd en uitgevoerd. Ik zal proberen bij de uitvoering van het werk te zijn en deze extra informatie op het forum berichten.

De aanpassing op de remklauw-voor is volgens mij een nieuw punt (waar je bij de garage naar kunt informeren. )

Het verbaast mij wel, dat de Opel-dealer met een grote werkplaats in Tiel mij de auto twee weken geleden zo laat ophalen, terwijl ik nog gevraagd heb naar eventuele uit te voeren modificaties :x

Tot slot wil ik nog wel graag even kwijt, dat het open rijden met de Speedster mijn verwachtingen nog overtreft. GEWELDIG !!!

Bebear
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: ABS en andere modificaties

Bericht door Maik »

Bebear schreef: Tot slot wil ik nog wel graag even kwijt, dat het open rijden met de Speedster mijn verwachtingen nog overtreft. GEWELDIG !!!

Bebear
Goed he?! Ik heb tot nu toe 3x open gereden en elke keer als nu de zon dreigt te gaan schijnen zit ik zenuwachtig naar buiten te kijken of-het-nu-wel-kan :) :)

Ik heb gisteren trouwens bekeken of er bij mij een witte stip op de abs-regelunit staat, maar gelukkig niet :!: Nu nog even langs een dealer om te kijken of mijn VIN-nr nog in aanmerking komt... (ik hoop het wel wat mijn ABS zuigt grote tijden :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Vandaag heeft het groene monstertje z'n upgrade gekregen! Ik kreeg netjes een leenauto mee. In dit geval een nieuwe Astra 1.6 5-deurs.

Van die gelegenheid heb ik gebruik gemaakt om het ABS van deze auto ook even te testen. Wat mij opviel is dat ook hier het ABS erg snel tot actie overgaat, maar de remvertraging blijft ruim voldoende. Dus niet zo als bij een niet gemodificeerde Speedster, waar de remvertraging merkbaar afneemt. Vroeg ingrijpen zou dus kunnen horen bij de afstemming van het ABS waar Opel voor kiest.

Nadat ik in de loop van de middag mijn Speedy weer had opgehaald heb ik meteen maar even een uitgebreide testronde gereden. Toevallig waren de omstandigheden optimaal, droog wegdek, nat wegdek, asfalt, klinkers en snelweg.

Conclusies:
- Remwerking en dosering op droog wegdek is enorm verbeterd, wel laat het ABS nu een redelijke mate van slip toe.
- Remwerking op nat wegdek iets verbeterd, maar nog niet optimaal, ook hier voel je dat er nu relatief veel slip wordt toegelaten. Daardoor wordt de Speedster erg "zoekerig" tijdens zeer hard remmen.
- Remwerking en ingrijpen van ABS op oneffenheden is verbeterd. ABS grijpt nog wel vroeg in, maar de remvertraging neemt nauwelijks af. Loslaten en opnieuw trappen is niet meer nodig.
- Remgedrag bij hoge snelheid (+180km/h) resulteerde in zo'n momentje waarvan je hartslag iets te snel omhoog gaat. Door het toestaan van de eerder genoemde slip (=blokkeren) trok het stuur plotseling heftig naar links. Dusdanig hard en snel, dat het stuur bijna uit mijn handen schoot :shock:
Gelukkig had ik 2 handen aan het stuur. Ik weet dat het zo hoort, maar als je langere tijd hard rijdt ga je vanzelf met 1 handje rijden. En als je op zo'n moment een noodstop moet maken, dan ga je echt dwars omdat je niet verdacht bent op een flinke ruk vanuit het stuur. Bij de 2e en 3e remtest hield ik er rekening mee en dan kan je er goed op anticiperen, maar het blijft een erg zoekerige remweg.

Al met al is het voor mijn Speedster dus een nuttige verbetering, ondanks de minpuntjes die nog wel bestaan. Maar die horen waarschijnlijk bij het karakter van de Speedster :mrgreen:

Nu nog bredere en betere banden, stalen remleidingen en DS2500 of RS 14 remblokken ....

SteV6
Bijlagen
De witte stip op de nieuwe ABS-regelunit
De witte stip op de nieuwe ABS-regelunit
Dsc01227.jpg (51.95 KiB) 8663 keer bekeken
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nou, deze mod moet ik ook maar snel laten doen bij mijn tomaatje...
Toch wel een beetje raar dat je auto naar 1 kant trekt met die hoge snelheids remtest Stephan. Had je het idee dat 1 van de voorwielen blokkeerde en de ander niet? Of was het net voor het blokkeren? Als dat laatste het geval is lijkt het erop dat 1 voorrem harder remt dan de ander. Bij ca. 100kmh, heb je dan ook dat het stuur "uit je handen wilt slaan"? Of is het dan veel minder en noem je het daarom "zoekerig"?

Dat de ABS met nat wegdek het nog steeds niet lekker doet is wel jammer. Vooral als we naar bredere voorbanden willen gaan voorspelt dat niet veel goeds :(

gr.
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Had je het idee dat 1 van de voorwielen blokkeerde en de ander niet? Of was het net voor het blokkeren?
Da's vrij normaal op Elises als je er alleen in zit (geen ABS natuurlijk :D ). Het gewicht van de bestuurder zorgt ervoor dat de linkerkant over het algemeen effe meer grip houdt als de rechterkant.

Als hij blokkeert, dan is het in dit geval vrijwel altijd rechts. En ja.. Goed vasthouden het stuur, want evt. spoorvorming in de weg geeft ook extreme feedback in dit geval. Door de grote gewichtsverplaatsing naar voren gaat ook iedere kleine stuurbeweging onmiddelijk 'effect' hebben op de auto. Ik zou iedereen aanraden om op een rustig stukkie weg een stuk of 10 'noodstoppen' te oefenen en te voelen hoe snel hij o het stuur gaat reageren als je hard remt. Da's gewoon de karakteristiek van de auto.

Met een instelbaar onderstel kan je dat eenzijdig blokkeren wel een beetje compenseren door een corner-weighting uit te voeren met de bestuurder in de auto en 'm zoveel mogelijk 50/50 links-rechts aan de voorkant proberen op te zetten.

Voor de beste remvertraging wil je trouwens wel graag zeker een 10% of zo wiel-slip hebben voordat ABS 'aan' gaat. Voor een straat-band haal je dan zo'n beetje je maximale grip er uit. Hierbij zullen de banden wel al enthousiast gaan 'gillen' en roken, maar ze zijn nog niet geheel geblokkeerd.

Wat er wel kan gebeuren is dat wanneer ABS in dit geval dan uiteindelijk toch gaat ingrijpen (als die 10% grens wordt overschreden) het veel 'geweldadiger' lijkt als voorheen, omdat je dan plotseling van 'heel veel grip' naar het ABS 'wel-niet-wel-niet' grip systeem schakelt.

De ABS unit in de VXR en de Elise 111R laat nog veeeeeel meer slip toe. Daar komt ABS pas extreem laat 'er in' als het wiel echt zo'n beetje geblokkeerd is en je het punt van maximale vertraging al ver gepasseerd bent.

IMHO is dat eigenlijk de unit die alle Speedsters moeten hebben.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Dat momentje had ik bij de eerste test met ongeveer 190 km/h op de teller op de linkerbaan van de snelweg. Wat voelt is dat het rechter voorwiel van de auto mag blokkeren van de ABS, waardoor links relatief veel meer grip heeft. Gevolg die ruk vanuit het stuur. En vanaf het moment dat je dat corrigeerd voel je afwissend links en rechts trekken. De redenen heeft Arno hierboven al netjes beschreven.

Op het Duitse of Engelse forum heb ik gelezen dat de gemodificeerde ABS-unit ongeveer 15% slip zou toestaan. Dat verklaart waarom mijn Speedster "zoekerig" is geworden. Door het verschil in remkracht van de banden op het wegdek zal de auto trekken naar de kant met de meeste grip. Daarom houd ik het gewoon op karaktertrekjes van de Speedster.

Mijn Leon wordt op de Duitse Autobahn ook zoekerig als je bij snelheden van 220-240 km/h stevig moet remmen. Bij lagere snelheden merk je dat veel minder. En omdat de Leon veel beter (geluids)geisoleerd is hoor je de ABS-werking veel minder. Je voelt het rempedaal wel pulseren, maar het echte ratelen zoals in de Speedster hoor je niet. Ik denk dat een echte test op een afgelegen stukje weg, een paar pilonnen of lege frisdrankflessen en een meetlint nodig is voor een goed vergelijk van de remprestaties. Wie heeft er zin en tijd?

En laat duidelijk zijn dat dit alleen optreedt bij extreem laat en hard remmen. Bij een rustiger ritje en normaal afremmen merk je helemaal niets bijzonders tijdens het remmen. Dat was voor de upgrade wel anders.

SteV6
S4 Avant
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

SteV6 schreef:Dat momentje had ik bij de eerste test met ongeveer 190 km/h op de teller op de linkerbaan van de snelweg. Wat voelt is dat het rechter voorwiel van de auto mag blokkeren van de ABS, waardoor links relatief veel meer grip heeft. Gevolg die ruk vanuit het stuur. En vanaf het moment dat je dat corrigeerd voel je afwissend links en rechts trekken. De redenen heeft Arno hierboven al netjes beschreven.

Op het Duitse of Engelse forum heb ik gelezen dat de gemodificeerde ABS-unit ongeveer 15% slip zou toestaan. Dat verklaart waarom mijn Speedster "zoekerig" is geworden. Door het verschil in remkracht van de banden op het wegdek zal de auto trekken naar de kant met de meeste grip. Daarom houd ik het gewoon op karaktertrekjes van de Speedster.

Mijn Leon wordt op de Duitse Autobahn ook zoekerig als je bij snelheden van 220-240 km/h stevig moet remmen. Bij lagere snelheden merk je dat veel minder. En omdat de Leon veel beter (geluids)geisoleerd is hoor je de ABS-werking veel minder. Je voelt het rempedaal wel pulseren, maar het echte ratelen zoals in de Speedster hoor je niet. Ik denk dat een echte test op een afgelegen stukje weg, een paar pilonnen of lege frisdrankflessen en een meetlint nodig is voor een goed vergelijk van de remprestaties. Wie heeft er zin en tijd?

En laat duidelijk zijn dat dit alleen optreedt bij extreem laat en hard remmen. Bij een rustiger ritje en normaal afremmen merk je helemaal niets bijzonders tijdens het remmen. Dat was voor de upgrade wel anders.

SteV6
Hi
Lege flessen zat,en dit wil ik ook wel eens weten, want hou me er te weinig mee bezig.Gewoon bij div snelheden remmen,en daar heb je geen meetlint voor nodig,gewoon een vast rempunt!

jans
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

Bericht door Dutch Boy »

Arno schreef:Daar komt ABS pas extreem laat 'er in' als het wiel echt zo'n beetje geblokkeerd is en je het punt van maximale vertraging al ver gepasseerd bent.
Dit herken ik bij de 'T' helemaal. Anticiperen dus en bij de les blijven (en voor wie het nog niets wist: alcohol is sowieso geen combinatie bij autorijden maar in een Speedy 'op snelheid' ivm noodzakelijk reactievermogen helemaal 'not done'...... maar ja dat merk je wel als het zo ver is :mrgreen: )
Bij de 2.2 deel ik de ervaringen die hier al 'ruimschoots' voorbij kwamen, met dat verschil dat mijn 2.2 één van de eerste was en dus redelijk snel die, op initiatief van de dealer (het mag gezegd :!: ), 'gemodificeerd' was en dat merkte je :lol:
Rudolf
Nieuw lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 31 jan 2005 20:02

mod's

Bericht door Rudolf »

Heren,

Gezien het feit dat een paprika mij qua technische kennis mij nog overtreft :oops: , hierbij een vriendelijk verzoek:

Zou één van jullie 17 april te Lelystad eens naar mijnSpeedy willen kijken of alle mod's zijn uitgevoerd? Ik heb eigenlijk zelf geen idee waar ik een ABS unit moet zoeken, wat ik aan een remklauw zou moeten zien en ga zo maar door. Ik heb mijn auto pas sinds een paar weken, hij is van 2001 (nr. 1224) en heb 'm gekocht bij een Opel-dealer met een 1/2 jaar garantie. Zou wel graag alle nodige mod's uit willen laten voeren...

Of is dit bezwaarlijk?

Groet, Rudolf
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: mod's

Bericht door markv »

Hi Rudolf,
Rudolf schreef:Heren,

Gezien het feit dat een paprika mij qua technische kennis mij nog overtreft :oops: , hierbij een vriendelijk verzoek:

Zou één van jullie 17 april te Lelystad eens naar mijnSpeedy willen kijken of alle mod's zijn uitgevoerd? Ik heb eigenlijk zelf geen idee waar ik een ABS unit moet zoeken, wat ik aan een remklauw zou moeten zien en ga zo maar door. Ik heb mijn auto pas sinds een paar weken, hij is van 2001 (nr. 1224) en heb 'm gekocht bij een Opel-dealer met een 1/2 jaar garantie. Zou wel graag alle nodige mod's uit willen laten voeren...

Of is dit bezwaarlijk?
Tuurlijk niet! Durf niet te zeggen of het te zien is dat de ABS unit vervangen is, maar we kunnen op dat moment prima vergelijken met andere speedsters :)

Misschien nog wel aardig om er een paar naast elkaar te zetten en remweg te vergelijken met "normale" en gemodificeerde ABS.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Opel dealer aangeschreven of alle op mijn speedster noodzakelijke modificaties zijn uitgevoerd, dit hebben ze voor mij nagekeken, hier het antwoord:

Dag Marcel,

Autogegevens: Opel Speedster Z22SE
VIN + Kenteken stonden hier.

Mijn naam is Jason Loonen van OpelCentrum Oosterhout. Ik heb op verzoek enkele zaken voor je uitgezocht.
Het betreft een modificatie van de ABS-unit, Airbag en de voorste remklauwen.

Enfin, de modificaties op de Airbag en de voorste remklauwen zijn op uw Speedster niet van toepassing.
De modificatie van de ABS-unit is wel van toepassing en is reeds uitgevoerd.

Hopende je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Jason Loonen
Plaats reactie