ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Op mijn abs unit zit een witte stip wat betekend dat er veranderingen zijn aangebracht. Ik weet niet welke, omdat ik de Speedster niet nieuw gekocht heb. Hij is van de dealer eigenaar zelf geweest. Abs is geen verplichting, dus bij een aanrijding zonder abs keer de verzekering gewoon uit.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

Helaas voor jouw, maar jouw speedster is goedgekeurd voor de NL wegen met standaard een ABS systeem en er is geen speedster te koop zonder. De verzekering zal dat zeker gebruiken als een manier om onder het betalen uit te komen.

Op het circuit kan je ook gewoon de zekering eruit halen en daarna die weer terug zetten.

Hoe is de rembalans als de ABS uitgeschakkeld is ?
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maarten schreef:Helaas voor jouw, maar jouw speedster is goedgekeurd voor de NL wegen met standaard een ABS systeem en er is geen speedster te koop zonder. De verzekering zal dat zeker gebruiken als een manier om onder het betalen uit te komen.

Op het circuit kan je ook gewoon de zekering eruit halen en daarna die weer terug zetten.

Hoe is de rembalans als de ABS uitgeschakkeld is ?
Euh, nee, als het goed is kan je de zekering er niet uit halen. De ABS unit is namelijk de enige manier om de snelheid van de auto te weten. Ook het motormanagement krijgt dit signaal. Het schijnt (niet zelf geprobeerd) dat de motor slecht gaat lopen als je de zekering voor ABS eruit haalt. Wat je beter kunt doen is de stekker op het linker voorwiel loshalen, dat schijnt wel goed te werken.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Hi,
Ik heb vanavond wat zitten lezen op de site van onze oosterburen.
Daar klagen ze echt steen en been over het ABS op de 2.2 (100 reacties die er niet om liegen) en noemen het systeem levensgevaarlijk, vooral omdat het een incidenteel probleem lijkt te zijn. De Opeldealers aldaar kiezen nu eieren voor hun geld en gaan massaal over op het vervangen van het Steuergerät. Gratis en voor niets! Opel Nederland moet hiervan weten en dit kan toch niet van de bekwaamheid/bereidwilligheid van een monteur of dealer afhangen?
Het verontrust mij, nog voordat ik een meter met mijn nieuwe auto gereden heb, maar aan de andere kant telt een gewaarschuwd mens voor 2. Zijn er hier ook zoveel ervaringen met een "hard rempendaal?" Met mijn Mondeo leasebak kan ik lezen en schrijven met het ABS en weet zeer goed waar ik aan toe ben. Zowel op droog, als nat en glad wegdek.

Ik lees het wel weer

Ben
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bebear schreef:Hi,
Zijn er hier ook zoveel ervaringen met een "hard rempendaal?"
Ben
Ja, ik dus ook...
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Bebear schreef:Hi,
Ik heb vanavond wat zitten lezen op de site van onze oosterburen.
Daar klagen ze echt steen en been over het ABS op de 2.2 (100 reacties die er niet om liegen) en noemen het systeem levensgevaarlijk, vooral omdat het een incidenteel probleem lijkt te zijn. De Opeldealers aldaar kiezen nu eieren voor hun geld en gaan massaal over op het vervangen van het Steuergerät. Gratis en voor niets! Opel Nederland moet hiervan weten en dit kan toch niet van de bekwaamheid/bereidwilligheid van een monteur of dealer afhangen?
Het verontrust mij, nog voordat ik een meter met mijn nieuwe auto gereden heb, maar aan de andere kant telt een gewaarschuwd mens voor 2. Zijn er hier ook zoveel ervaringen met een "hard rempendaal?" Met mijn Mondeo leasebak kan ik lezen en schrijven met het ABS en weet zeer goed waar ik aan toe ben. Zowel op droog, als nat en glad wegdek.
Het beste wat je kunt doen (denk ik) is met de auto het probleem een paar keer opzoeken, zodat je weet hoe hij gaat reageren. Beste is een weggetje te vinden met wat hobbels en daar gaan remmen op het randje van ABS. Dit lost het weliswaar niet op, maar dan weet je in iedergeval wat je kunt verwachten.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Dirk666
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:27
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dirk666 »

Hi,
Ik heb vanavond wat zitten lezen op de site van onze oosterburen.
Daar klagen ze echt steen en been over het ABS op de 2.2 (100 reacties die er niet om liegen) en noemen het systeem levensgevaarlijk, vooral omdat het een incidenteel probleem lijkt te zijn. De Opeldealers aldaar kiezen nu eieren voor hun geld en gaan massaal over op het vervangen van het Steuergerät. Gratis en voor niets! Opel Nederland moet hiervan weten en dit kan toch niet van de bekwaamheid/bereidwilligheid van een monteur of dealer afhangen?
Het verontrust mij, nog voordat ik een meter met mijn nieuwe auto gereden heb, maar aan de andere kant telt een gewaarschuwd mens voor 2. Zijn er hier ook zoveel ervaringen met een "hard rempendaal?" Met mijn Mondeo leasebak kan ik lezen en schrijven met het ABS en weet zeer goed waar ik aan toe ben. Zowel op droog, als nat en glad wegdek.
Bebear,

Ik heb in het verleden ook enkele keren het probleem met het harde rempedaal "mogen" ondervinden.
Ondertussen is bij mijn de ABS regelunit vervangen ( gratis en voor niets, en dat is toch wel zo normaal als je garantie hebt of het een produktiefout betreft ) en tot nu toe geen hard pedaal meer gehad.
Ik hoop btw dat al de ervaring op droog en nat wegdek met het ABS systeem van je Mondeo is opgedaan op een circuit / trainingsdag, lijkt mij niet echt verstandig om al deze grappen en grollen op de openbare weg uit te voeren.
En verder goed checken dat alle noodzakelijke modificaties zijn uitgevoerd op je nieuwe speedster en regelmatig de zwakke punten controleren en op tijd ( in de garantieperiode ) laten vervangen.
Ook is het mogelijk na afloop van de 2 jaar fabrieksgarantie een aanvullende garantie van 2 jaar te kopen a 389 euro.

Groeten,

Dirk
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Dirk,

Yep, en daar zit de kneep.
Welke modificaties behoren inmiddels standaard door Opel op de Speedster 2.2 uitgevoerd te worden/ zijn en hoe kan ik dit controleren.
Medio/eind deze maand kan ik mijn Speedster bij de dealer ophalen (met 350 km op de teller en productienr 1385). Dit is dus een jong nr, en ik verwacht niet dat er al modificaties zijn uitgevoerd. Ik heb nog Opel-garantie tot oktober 2005, en wil dus zoveel mogelijk van wat bekent is, binnen deze periode (desnoods preventief) onder garantie laten verhelpen. Zo heb ik ook de probemen met het stuurhuis op de site gevonden.
Maar ik waak er wel voor, dat dit alles het plezier aan mijn Speedster niet zal overschaduwen.

Ben
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bebear schreef:Dirk,
...
Welke modificaties behoren inmiddels standaard door Opel op de Speedster 2.2 uitgevoerd te worden/ zijn en hoe kan ik dit controleren.
En Ben is niet de enige die hier in is geïnteresseerd :wink:

Ik heb weleens wat "onbelangrijke" dingen opgevangen her en der, dingen zoiets als andere raamrubbers. Maar zijn er ook motorisch bv terugroepakties geweest?

Iemand?

groeten,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Mike,
Op de site van J. Donders heb ik een kleine opsomming gevonden van mogelijke zwakke punten van de Speedster.
http://home.wanadoo.nl/jdonders/OpelSpe ... frames.htm
Ik heb Jürgen al gevraagd of dit allemaal bij één exemplaar het geval was, maar heb hierover (nog) geen antwoord.
Wel heb ik dit lijstje op voorhand meegenomen naar de dealer waar ik mijn nieuwe (demo) Speedster heb gekocht en aangegeven, dat ik met name op deze punten moet kunnen reclameren. E.e.a. heb ik in een ondertekend contractje laten opnemen en nu maar hopen, dat dit alles verspilde moeite zal zijn :wink:

Groeten

Bebear
Gebruikersavatar
Dirk666
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:27
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dirk666 »

Ben,

De volgende zaken zijn vervangen aan mijn auto.

1) Koplamp links + Rechts ( inwendig spikkels op de zilver gelakte delen door de warmte )
2) Achterlicht links ( inwendige spikkels door warmte of slecht gespoten )
3) Airbag vervangen ( is een terugroepactie, wel even vragen of het is gebeurd )
4) Distributieketting ( afhankelijk van je motornummer moet deze vervangen worden )
5) ABS regelaar ( ivm hard rempedaal )
6) Bovenplaat dashboard ( ivm licht kromtrekken linkerkant )
7) Voorplaat waar de radio zit ( was losgeraakt en iets krom getrokken )
8)Terughaalveer van koppelingspedaal vervangen ( is bij 80 tot 90% van de speedsters al gebroken tussen 0 - 20.000 km )

Je ziet een redelijk lijstje zo bij elkaar, vandaar dat ik ook na afloop van de garantieperiode de aanvullende 2 jaar garantie erbij heb gekocht.
Waar je zeker ook op moet letten is lakkwaliteit, veel speedsters hebben hier problemen mee ( gelukkig op de mijne geen probleem ) rond de koplampen en andere naden hebben deze last van afbladderende lak.
Dit lijkt te zijn veroorzaakt door een nog niet geheel uitgdroogde vullaag op de body voordat de auto is gespoten, afdichtingsproblemen mbt het dak heb ik gelukkig ook niet meegemaakt
Voor verdere aandachtspunten zul je een beroep moeten doen op de andere forumleden, er zijn zeker nog een paar punten die extra aandacht verdienen.
En je ziet met een paar aanpassingen en bezoekjes aan de dealer bouw je de speedster echt wel perfect naar je zin af :lol:

Groeten,

Dirk
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Zal ook nog even lijstje geven van wat er bij die van mij is gedaan (gekocht nieuw op 06/2004, t/m 17000km)

- stuurkoppeling vervangen
- neuskap afgesteld
- stuurhuisvervangen
- ABS software geupgrade
- ABS unit vervangen
- linker achterlicht unit vervangen
- rails bestuurderstoel vervangen
- losse onderdelen in bestuurdersdeur verwijderd
- nieuw scharnier bestuurderdeur
- raam bestuurderdeur afgesteld ivm lekkage

even uit m'n hoofd wat dat het wel..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dirk666 schreef: ...
3) Airbag vervangen ( is een terugroepactie, wel even vragen of het is gebeurd )
4) Distributieketting ( afhankelijk van je motornummer moet deze vervangen worden )
5) ABS regelaar ( ivm hard rempedaal )
Kijk, dit zijn nou hele interessante punten :? (die van de ABS wist ik al van de andere topics natuurlijk). Ik moet toch maar even snel deze dingen laten controleren....

bedankt!

Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hi,

Ik ga er van uit dat de dealer alle nummers heeft van de motoren waarvan
de distributieketting moet worden vervangen :(
Mijn speedy is van 2001 en gekocht toen die 1 jaar oud was, ik weet dat ze nog iets aan de ABS hebben gedaan maar over distributieketting heb
ik ze niet over gehoord.
Waarom moet deze vervangen worden????, ga me nu toch wel zorgen maken :cry: .
Maandag gelijk maar even bellen naar een dealer.


Gr, 8) Martin.

Ps lampen achter 2 keer vervangen, ....alleen goudvissen ontbraken nog. :(
lak achterkant blaasjes,... overgespoten :(
instap bij deuren ingescheurd,.... gerepareerd. :(

Alles onder garantie gerepareerd :D :D
Gebruikersavatar
Dirk666
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:27
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Dirk666 »

Martin,

Het vervangen van de distributieketting is een hot item ( geweest ) op het duitse en engelse forum.
Ook is het niet geheel duidelijk bij welke speedster het wel en niet moet gebeuren, sommige dealers vervangen wel en andere weten van niets ( of doen alsof ze van niets weten ) en weer andere dealers zeggen dat het niet nodig is.
Het was in ieder geval een fout in de produktie van de 2,2 motor ( speedster, astra, zafira enz. ) waarbij de oliebedruppelaar van de ketting verstopt kon raken.
Deze moet vervangen worden waarbij een compleet nieuwe set inclusief ketting enz. gemonteerd wordt.
Bij de speedster schijnt het om modellen te gaan met de volgende VIN nummers 1N000145 - 1N001492 waarbij de 1 voor de N voor BJ 2001 staat.
Maar er zoals hierboven geschreven het hele gebeuren is vrij ondoorzichtig ( je kunt op het duitse forum alles nog eens nalezen ) wanneer er wel en niet vervangen moet worden.
Mijn dealer heeft na het checken van het VIN nummer besloten om wel te vervangen.

Groeten,

Dirk
Plaats reactie