ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: abs

Bericht door speedster »

jans schreef:Sinds deze week andere wielen en banden 245 achter en 205 voor.
FOTO'S AUB. Zijn het de ATS-DTM velgen? Heb je nog aanpassingen moeten maken met de 205 banden voor en hoe ga het sturen? Zwaar en kan je de max stuuruitslag maken zonder aan te lopen in de wielkasten? Ben benieuwd, want ik wil ook andere velgen voor de zomer en de standaart velgen voor de winter met winter banden dan .

Groetjes Peter
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: abs

Bericht door jans »

speedster schreef:
jans schreef:Sinds deze week andere wielen en banden 245 achter en 205 voor.
FOTO'S AUB. Zijn het de ATS-DTM velgen? Heb je nog aanpassingen moeten maken met de 205 banden voor en hoe ga het sturen? Zwaar en kan je de max stuuruitslag maken zonder aan te lopen in de wielkasten? Ben benieuwd, want ik wil ook andere velgen voor de zomer en de standaart velgen voor de winter met winter banden dan .

Groetjes Peter
Hallo Peter
Foto's komen nog. Het zijn inderdaad de ats dtm wielen.
achter passen ze direkt, alleen voor dmv spoor verbreders ong 15 mm.
Deze worden er bijgeleverd.

kan inderdaad max stuur uitslag maken, zonder de wielkasten te raken.

heb om 2 redenen voor 205 banden gekozen,ten eerste om het kart eff
te houden, en als tweede raak je dus in geen geval de wielkasten.
De auto stuurde vrij zwaar met de 205 banden,dit probleem is nu,
nagenoeg verdwenen.En hij remt een stuk beter.

groetjes jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

SteV6 schreef:Iedereen kan weer rustig slapen. Ben net even met Jans aan het proberen geweest. En ook de Turbo van Jans heeft gewoon ABS :mrgreen: .

Zijn ABS grijpt echter veel later in dan in mijn Speedster. Ook is zijn remvertraging in het ABS-bereik beter dan bij mij. Ik ben er alleen niet uit of dat aan zijn 205 banden licht ten opzichte van mijn 175 op de vooras.

Jans, wat een indrukwekkend automobiel heb jij. Ik denk dat dit de snelst accelarerende auto is waar ik ooit in heb gezeten :shock: Keep up the good work.

Tot binnenkort.

SteV6
Dat zijn ABS een stuk beter werkt zal dus ook liggen aan het feit dat hij een turbo heeft met betere regelunit? Wanneer ga jij klagen bij je dealer Stephan? :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Dat zijn ABS een stuk beter werkt zal dus ook liggen aan het feit dat hij een turbo heeft met betere regelunit? Wanneer ga jij klagen bij je dealer Stephan? :wink:
Als ik het verschil bekijken met hoe mijn ABS nu reageerd tov de zomerbanden kan ik echt merken dat ie nu beter werkt. Kan nu echt met compleet gillende banden remmen zonder het ABS in te gaan. Met de zomerbanden was het even GIL en dan ABS. De "rand" waarop je kunt balanceren is nu veel breder, gok dat dat voor deel aan de iets bredere banden ligt.. Zal met 205 wel helemaal groot verschil zijn...

Maargoed, blijft nog steeds dat ik regelmatig ruzie heb mat dat kastje voorin :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Wanneer ga jij klagen bij je dealer Stephan? :wink:
Punt 1; Ik ga niet klagen, maar netjes in overleg.
Punt 2; Eerst maar eens een dealer/monteur vinden waar ik vertrouwen in heb.

Groeten SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Vanmiddag even de resultaten van het lichtere vliegwiel van Jans "ondergaan".

Daarbij heb ik nogmaals de remmen vergeleken. Ondanks de aanpassingen van Jans vind ik zijn Speedster ook niet echt goed remmen. Natuurlijk is het wel zo dat je absolute snelheden zo veel hoger liggen dan in een burgermans auto, en dat de remweg navenant meer ruimte vraagt. Maar het subjectieve gevoel in een Speedster vind ik gewoon slecht.

Bij mijn Speedster 2.2 voel je de grens van ABS niet aankomen. En als je eenmaal in het ABS-bereik zit is een groot deel van de remkracht weg. Bij de Turbo is de grens van het ABS wel voelbaar, en lukt het ook om weer uit het ABS-bereik te komen. Heel simpel door de voet op de zelfde plek en pedaaldruk te houden, maar gewoon even je tenen omhoog te krommen. Nu rijdt Jans op Conti Sportcontacts met de maat 205/50R17 en ik met 175/55R17, dus daar zit een deel van het verschil en de overeenkomst. Het verschil is natuurlijk het contactvlak en de overeenkomst is dat het beide uitgesproken zomerbanden zijn die bij vochtig wegdek en temperaturen van net +3 graden verre van optimaal presteren.

Voordat ik met mijn Speedster het circuit op durf moet er een echte verbeteting van het remsysteem hebben plaatsgevonden. Op dit moment het minpunt van de Speedster.

Wordt vervolgd .....

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Of je moet weer gaan vertrouwen op je eigen ABS, dus de ABS van de auto uitschakelen op het circuit.... Moet je je wel zeker genoeg voor voelen natuurlijk, maar dan weet je wel wat je aan je remsysteem hebt.

Ik weet zelf ook nog niet wat ik zou doen, maar in ieder geval eerst die regelunit van de turbo erin laten sleutelen.

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Martin schreef:Ze hebben net gebeld, binnen 14 dagen wordt er een nieuwe distributieketting gemonteerd.

Gr, 8) Martin


Ps, ik denk dat we hier in het noorden ook een redelijke dealer hebben

Puma Winschoten.


Ik ben vandaag net gebeld door de dealer waar de speedy blijft, alle onderdelen waren binnen ook een nieuwe airbag :?: ook een modificatie
van opel.

Wie weet hier meer van???

Volgende week gaat speedy naar de dealer (als het mooi weer is).
het is voor mij een zomer auto vandaar, zal dan zeker na vragen over de airbag.


Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

De lokale Opeldealer heeft voor mij het een en ander uitgezocht! Er is inderdaad een schrijven van Opel uit 2002 over een upgrade van het ABS-systeem. Systemen die ervoor in aanmerking komen vallen onder de garantie en zullen vervangen worden. Of mijn ABS daar ook bij hoort kan de dealer zo niet zeggen, dus werd ik vriendelijk verzocht om weer een keertje langs te komen. Dat zal ik dus ook gaan doen.

Wel heb ik na nog wat experimentjes gemerkt dat de bandenspanning ENORM veel invloed heeft op de remprestaties en op het afregelmoment van het ABS. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een spanning van 1.8 bar op de vooras en 1.9 bar op de achteras, dit met de standaard banden. Bij 2.0 bar voor en 2.1 bar achter was het sturen erg licht, maar was er totaal niet betrouwbaar meer af te remmen. Met minder dan 1.8 bar op de vooras werd het bochtengedrag onvoorspelbaar door te veel rol in de voorbanden.

Voor mij dus 1.8 en 1.9 bar en binnenkort weer even naar de dealer.
Wordt vervolgd ....

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Stev6

Ik heb het over de AIRBAG .



Gr, 8) Martin
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Martin schreef:Stev6

Ik heb het over de AIRBAG .



Gr, 8) Martin
er zit in beide lucht :lol:
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Martin schreef:Stev6

Ik heb het over de AIRBAG .

Gr, 8) Martin
Dat kan best zijn Martin,

Maar jij hebt gepost in de tijd die ik nodig had om mijn post te typen en even een kopje koffie te zetten en op te drinken. Ik kon dus niet weten dat jij over een airbag zou gaan schrijven.

En trouwens, dit is een topic over ABS niet over airbags. But no hard feelings :wink: Ben benieuwd wat er niet goed zou zijn aan de airbags.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

SteV6 schreef:
Martin schreef:Stev6

Ik heb het over de AIRBAG .

Gr, 8) Martin
Dat kan best zijn Martin,

Maar jij hebt gepost in de tijd die ik nodig had om mijn post te typen en even een kopje koffie te zetten en op te drinken. Ik kon dus niet weten dat jij over een airbag zou gaan schrijven.

En trouwens, dit is een topic over ABS niet over airbags. But no hard feelings :wink: Ben benieuwd wat er niet goed zou zijn aan de airbags.

SteV6






Sorry sorry :D :D :D :D

Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Vandaag speedy weer opgehaald, en nog even met de monteur gepraat hij heeft de distributie ketting vervangen plus olie smeersysteem en de airbag.

Hij kon mij niks vertellen van hoe en waarom, moest gewoon vervangen worden.
Helaas die gene die het normaal regeld dat soort zaken was er niet.
Dus ik weet nog steeds niet waarom. :(

Alles is in elk geval netjes opgelost, ik heb geen garantie meer maar hoefde ook niks te betalen :P .

Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Martin schreef:Vandaag speedy weer opgehaald, en nog even met de monteur gepraat hij heeft de distributie ketting vervangen plus olie smeersysteem en de airbag.
Van de distributieketting was er iets met de kwaliteit van de ketting en de oliedruppelaar.
Van het oliefilter is er blijkbaar een probleem geweest met bepaalde typen filterelementen voor zover ik kan terugvinden.
Martin schreef: Hij kon mij niks vertellen van hoe en waarom, moest gewoon vervangen worden.
Helaas die gene die het normaal regeld dat soort zaken was er niet.
Dus ik weet nog steeds niet waarom. :(

Alles is in elk geval netjes opgelost, ik heb geen garantie meer maar hoefde ook niks te betalen :P .
Zoals je het zou mogen verwachten, maarja, het blijft natuurlijk altijd afwachten of het ook zo gebeurd...

Mark
C30-94@0.55bar
Plaats reactie