ABS systeem verbetering voor Speedster 2.2
Als je over korte hobbels rijdt (zoiets als wat je vaak voor verkeerslichten tegenkomt) en je bent aan het remmen wil het vaak gebeuren dat de abs unit aan gaat en maar lastig weer uit gaat. De originele unit is hier helemaal beroerd in, die wil gewoon zo'n beetje niet meer uit, maar de vxr unit heeft dit ook nog steeds, maar wel een stuk minder.
Dat is dus een effect waar veel echt sportieve auto's met abs last van hebben.
Mark
Dat is dus een effect waar veel echt sportieve auto's met abs last van hebben.
Mark
C30-94@0.55bar
Moest vandaag een redelijke noodstop maken op een hobbelige weg en tot mijn grote verbazing (en opluchting) greep de ABS deze keer niet in.
Geloof niet dat ik ooit zo snel tot stilstand ben gekomen! Natuurlijk erg blij mee, maar wel vervelend dat dit mankement schijnbaar ook nog met willekeur optreedt....
Geloof niet dat ik ooit zo snel tot stilstand ben gekomen! Natuurlijk erg blij mee, maar wel vervelend dat dit mankement schijnbaar ook nog met willekeur optreedt....
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het zal niet met willekeur optreden, het is alleen lastig in te schatten. Je hebt het tenslotte over een computer, en die zijn niet zo goed in willekeur
Als je nagaat hoe complex het is om zo'n ABS systeem goed te laten werken in een auto met een dergelijk onderstel, dan vind ik nog dat ze het best redelijk hebben gedaan.
Ik vind zelf het belangrijkste dat je er op bedacht bent dat het kan gebeuren dat de unit ingrijpt. En ondertussen hebben ik wel redelijk door in welke situatie het computertje gaat doen wat ik niet wil. Het is zeker niet ideaal, maar ik wil geen gezeik met de verzekering. Ga nog wel een keertje navragen hoe die er nu precies over denken...
Mark
Als je nagaat hoe complex het is om zo'n ABS systeem goed te laten werken in een auto met een dergelijk onderstel, dan vind ik nog dat ze het best redelijk hebben gedaan.
Ik vind zelf het belangrijkste dat je er op bedacht bent dat het kan gebeuren dat de unit ingrijpt. En ondertussen hebben ik wel redelijk door in welke situatie het computertje gaat doen wat ik niet wil. Het is zeker niet ideaal, maar ik wil geen gezeik met de verzekering. Ga nog wel een keertje navragen hoe die er nu precies over denken...
Mark
C30-94@0.55bar
Dit draadje liet me koud tot op vandaag!
Ik heb mijn speedster nog zo lang niet en heb er nog niet écht sportief mee gereden om dit hopeloze ABS te ontdekken.
Maar toen het deze morgen een beetje vochtig lag (maar niet echt nat) besloot ik toch maar net voor de oranje lichten te stoppen omdat ze op die plaats daar flitsen.
Op die moment dat ik moest stoppen en de rem intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden en stopte ik op het zebrapad.
Nog nooit had ik met een wagen zo een lange remafstand!
Ik was er echt van geschrokken en wil er zo snel mogelijk iets aan doen.
De vxr of elise 111r unit blijkt het best erin te stoppen maar dit is blijkbaar niet de unit die ze geven als ik op de garantie mag rekenen.
De turbo unit zal het dan waarschijnlijk worden als ik hem gratis kan los krijgen.
Klopt het als ik betere remblokjes en/of bredere wielen+banden vooraan steek het abs niet zo vroeg ingrijpt
Het zijn nu drukke dagen op dit moment voor me maar daarna komt dit als eerste op mijn lijstje.
Ik heb mijn speedster nog zo lang niet en heb er nog niet écht sportief mee gereden om dit hopeloze ABS te ontdekken.
Maar toen het deze morgen een beetje vochtig lag (maar niet echt nat) besloot ik toch maar net voor de oranje lichten te stoppen omdat ze op die plaats daar flitsen.
Op die moment dat ik moest stoppen en de rem intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden en stopte ik op het zebrapad.
Nog nooit had ik met een wagen zo een lange remafstand!
Ik was er echt van geschrokken en wil er zo snel mogelijk iets aan doen.
De vxr of elise 111r unit blijkt het best erin te stoppen maar dit is blijkbaar niet de unit die ze geven als ik op de garantie mag rekenen.
De turbo unit zal het dan waarschijnlijk worden als ik hem gratis kan los krijgen.
Klopt het als ik betere remblokjes en/of bredere wielen+banden vooraan steek het abs niet zo vroeg ingrijpt
Het zijn nu drukke dagen op dit moment voor me maar daarna komt dit als eerste op mijn lijstje.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Ja, dat is ff schrikken. Ik weet hoe dat voelt.
Als het goed heb je die. Er is een recall geweest voor het ABS. Anders ff na vragen moeten ze zo kunnen zien.De turbo unit zal het dan waarschijnlijk worden als ik hem gratis kan los krijgen.
Bedoel je dat het asfalt niet glad was?intrapte bleek hij wat stuiterend vooruit te rijden
Bredere banden en dat geld vooral voor de voorbanden is meer grip dus ABS zal minder snel ingrijpen. Wat voor invloed de blokjes hebben weet ik niet, ik denk niet veel anders had ik dat nu wel geweten.Klopt het als ik betere remblokjes en/of bredere wielen+banden vooraan steek het abs niet zo vroeg ingrijpt
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Het asfalt bij stoplichten is meestal net een wasbord door het remmen van zwaar verkeer daar, dus daar heb je inderdaad altijd snel kans om het fantastische speedster ABS te testen
Bredere banden lost het probleem op als het droog is, maar bij nat zou ik daar niet mijn hand voor in het vuur te willen steken.
Wat sowieso helpt is progressief remmen, zodat je eerst wat druk op de voorwielen genereert wat meer grip oplevert. Maar in dit soort situaties of echte noodsituaties lukt je dat precieze doseren natuurlijk ook niet al te best en zal je een ram op je rempedaal geven wat snel blokkeren (want geen tijd om gewicht op je vooras te krijgen) en dus een ABS ingreep zal veroorzaken
Bredere banden lost het probleem op als het droog is, maar bij nat zou ik daar niet mijn hand voor in het vuur te willen steken.
Wat sowieso helpt is progressief remmen, zodat je eerst wat druk op de voorwielen genereert wat meer grip oplevert. Maar in dit soort situaties of echte noodsituaties lukt je dat precieze doseren natuurlijk ook niet al te best en zal je een ram op je rempedaal geven wat snel blokkeren (want geen tijd om gewicht op je vooras te krijgen) en dus een ABS ingreep zal veroorzaken
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoelde dat zoals Maik dat zei.
Als dat niet het geval was (Dus geen bobbels, onevenheden of verkanting van de weg) dan zou de auto gewoon goed moeten remmen ook met ABS.
Zoals Maik al aangaf wordt het ABS erg enthousiast bij dit soort situaties.Het asfalt bij stoplichten is meestal net een wasbord door het remmen van zwaar verkeer
Als dat niet het geval was (Dus geen bobbels, onevenheden of verkanting van de weg) dan zou de auto gewoon goed moeten remmen ook met ABS.
Ok, kbegrijp je.
Zal zeker eens de wagen uittesten op een lege parking hoe hij reageert.
Maar één ding staat vast, dat ABS moet vervangen worden.
Als dit geen veel betere oplossing zou bieden moet het uitgeschakeld worden.
Ik las iets van een stekkertje dat men kan lostrekken aan het wiel vanvoor links ofzo.
Zal zeker eens de wagen uittesten op een lege parking hoe hij reageert.
Maar één ding staat vast, dat ABS moet vervangen worden.
Als dit geen veel betere oplossing zou bieden moet het uitgeschakeld worden.
Ik las iets van een stekkertje dat men kan lostrekken aan het wiel vanvoor links ofzo.