Pagina 10 van 13

Geplaatst: 26 mei 2007 21:48
door André R
Woensdag de auto weggebracht naar Opelcentrum Oosterhout voor beurt en 1e APK. Daar werd opgemerkt dat de ABS-unit ook vervangen moest worden. En dat is vreemd, want de vorige eigenaar heeft dit ook laten doen. Dus;

-Of het was niet gebeurd
-Of het was al wel gedaan maar niet goed gedocumenteerd
-Of het was al wel gedaan, maar moest alsnog door een andere unit vervangen worden.
-Of (en dat realiseer ik me nu) er is tijdens de procedure gebleken dat hij toch al vervangen was. Ik weet niet hoe dat door Opel wordt bijgehouden. De eerste vermeende vervanging was in ieder geval niet door het Opel centrum gedaan.
Toch nog maar eens bellen.

Als ie toch vervangen is ga ik toch nog wat hobbelweggetjes opzzoeken, want dan ben ik toch benieuwd. Of maakt dat met de nieuwe ook niet uit?

Geplaatst: 27 mei 2007 6:23
door Piet
Ik ga voor optie 2.

Geplaatst: 27 mei 2007 7:32
door Maik
Het verschil tussen de oude en de nieuwe is niet zo heel erg groot zoals ik mij kan herinneren dat je dat gaat merken als je nu op een hobbelweggetje gaat testen. Maar als je dan twijfelt, neem dan het zekere voor het onzekere en laat hem gewoon vervangen.

Zit er niet een witte stip op het kastje? Bij mijn opeldealer zijn ze daar heel erg scherp op, dat een vervangen onderdeel gemerkt wordt met gekleurde stippen. Maar het blijkt na verhalen van anderen ook dat dat niet overal gedaan wordt, vreemd vind ik dat...

Geplaatst: 27 mei 2007 16:54
door Dominique
Ik ga voor de optie: dat maakt met die nieuwe niet veel uit.

Ik heb een aantal recalls uit laten voeren bij verschillende dealers. Bij allen waren zij zeer "stipt". m.a.w. mocht ik niet eerder weg als dat de gekleurde stip aangebracht was.

Verschil met de oude is er wel, vooral het 'harde pedaal' is verbeterd.

Geplaatst: 27 mei 2007 18:30
door André R
Er zit idd. een witte stip op nu. Ik weet niet of dat al was.

Als er weinig tot geen verschil is tussen de oude en de nieuwe unit, wat is dan uiteindelijk de belangrijkste reden geweest voor een recall? Toch wel iets dat link kan zijn neem ik aan?

Geplaatst: 14 sep 2008 19:03
door the-duke
Nou..

In 2005 heeft Marcel het al nagevraagd en ik ook toen ik de mijne kocht én mijn ABS unit heeft een witte stip, maar... vandaag ben ik me rot geschrokken.

Ik kwam op een rotonde aanrijden met nogal haast en ik rem en niks...
Had daarvoor rustig gereden, dus kan absoluut geen fading zijn! Verder mooi weer, droge weg, geen ribbels in de weg, brede banden met goed grip.. Pedaal niet in te trappen en vertraagde niet veel meer als gaslos.

Na loslaten en nogmaals remmen deed ie het weer..
Dit is echt verschrikkelijk :evil: Ik had gelukkig ruim van te voren besloten te remmen, waardoor ik nogmaals kon proberen, maar dit is levensgevaarlijk. Ik heb het nog nooit gehad in al die kilometers en kon het daarna ook niet meer opwekken. Ik zal het in Oosterhout eens vragen, maar ik heb de rest van dag niet meer lekker gereden kan ik je zeggen.

gr,
The-Duke

Geplaatst: 14 sep 2008 19:13
door markv
Dat is inderdaad de beschrijving van het gevoel wat je in je pedaal krijgt als de ABS unit in "vage" mode gaat. De originele unit heeft hier HEEL veel last van. Bij de upgrade unit is het effect een stuk minder en bij de VXR versie bijna afwezig. Laatste is overigens ook geen 100% oplossing, ABS blijft nog altijd ingrijpen en je blijft het gevoel houden dat je zonder harder kunt remmen. En dat is natuurlijk ook zo (bij elk ABS systeem)..

Mark

Geplaatst: 14 sep 2008 19:16
door stevenflappy
Gebeurde bij mij altijd na een snelle links-rechts combinatie..... Echt ongelooflijk dat het zo afgeleverd is ooit. Gewoon uitschakelen die ABS, das echt veel veiliger!!! :idea:

Geplaatst: 14 sep 2008 19:34
door the-duke
Ter info: was na een vlotte rechtse 90 graden afslag, maar ik reed al ongeveer weer zo een 400 meter volle peut af op de aankomende rotonde. Gewoon een recht stuk.

hmm.. en wat kost zo een VXR versie en kan je de er zo inklikken ?
En kan ik dan met mijn normale voor v.s. achterbanden verhouding blijven rijden ?

Even advocaat van de duivel spelen: Ik had het ook nog nooit gehad, dus toch al zo een 9200 km niet, dus wat is dan een VXR versie die het ook bijna nooit heeft dan meer zekerheid...

gr,
The-Duke

Geplaatst: 14 sep 2008 19:43
door stevenflappy
Maar hoe vaak heb je de ABS nodig gehad......... Dus die kan gewoon uit! Geen problemen met banden, kost bijna niks en je hebt de keuze altijd nog.
Heb het trouwens ook een keer gehad bij een 90 graden rechtsaf, met een km-tje of 40 per uur (denk ik, gewoon lekker hard rechtsaf :twisted: ).
Stopte met een cm of twintig van degene voor me.... Echt wel spannend!!

Geplaatst: 15 sep 2008 6:33
door Maik
Ik denk dat ik ook maar eens aan de f#ck-you-ABS-schakelaar ga....

Wat dan extra frustrerend is, de wetenschap dat de laatste nieuwste auto's ZULKE goede ABS systemen hebben, dat je daar eigenlijk niet meer tegenop kan remmen met je zijdezachte rechtervoetje (of dat leuk is is een tweede :wink: ). Dus wat Mark zegt dat je zonder ABS harder kan remmen gaat met de beste ABS systemen van tegenwoordig eigenlijk (praktisch gezien) niet meer op. En dan zitten wij met zo'n armoedig apparaatje in de speedster :(

Geplaatst: 15 sep 2008 7:24
door Piet
Ik dacht dat ik 400 euro heb betaald voor zo'n vxr unit. Ik ben er zeer te spreken over.

Geplaatst: 15 sep 2008 16:45
door the-duke
nog even een vraagje..

Heeft iemand wel eens overwogen dat het remprobleem aan de hoofdremcilinder kan liggen ? Dat ie gewoon mechanisch blokkeerd bijvoorbeeld?

Mij is vandaag verteld dat deze al eens eerder is vervangen op mijn auto voor gelijke sympthomen en toen was probleem opgelost. Ik heb echter geen behoefte aan een berg geld uitgeven aan iets wat het probleem "misschien" oplost.

gr,
The-Duke

Geplaatst: 15 sep 2008 17:20
door the-duke
beetje off-topic misschien, maar ik denk dat ik weet wat het is..

Heb net in andere tread zitten lezen over die vacuumslang recall..
Ik reed met veel toeren en gas dicht toen ik remde.. Misschien trok die slang wel plat ergens, omdat de mijne de recall niet heeft gehad.. Dan is er geen vacuum en kan je ongeveer trappen wat je wilt, maar zal hij ongeveer niet remmen..

Ik zal het morgen eens navragen, maar zag in ieder geval al een paar scheurtjes bij de rembekrachtiger zitten (zie foto), dus zou best wel eens oude/originele slang kunnen zijn..

Ik weet niet of iemand weet hoe je dat kan zien, er staat in ieder geval geen Opel nummer op voor zover ik kan zien.

gr,
The-Duke

Geplaatst: 15 sep 2008 17:40
door stevenflappy
Maar dan zou ik het nu toch ook nog moeten hebben.....? Of niet? Nooit meer meegemaakt na het uitzetten van de abs.......