nieuwe achterbanden

Alle overige technische zaken.
Fabian
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 15 jul 2005 18:43
Locatie: Zeist
Contacteer:

nieuwe achterbanden

Bericht door Fabian »

Mijn achterbanden zijn na 21k aan het einde van hun latijn. Of dat normaal is weet ik niet, ik ben niet de eerste eigenaar.

Wat kosten nieuwe achterbanden ongeveer, weet iemand nog een goed adres en een alternatief voor de huidige banden? Dat zijn een paar vragen die mij nu bezig houden.

Op dit moment rij ik overdreven veel snelweg kilometers, A28 op en neer elk weekend. Dus misschien dat een andere band dan de standaard ook een goed idee is. De voorbanden zijn nog erg goed dus die ga ik niet vervangen.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

www.pitbox.nl

Ik zou als ik jou was gewoon weer de RE-040 nemen als je daar tevreden over bent. Tevens ben ik persoonlijk geen voorstander van verschillende banden door elkaar gebruiken....
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: nieuwe achterbanden

Bericht door SteV6 »

Fabian schreef:Mijn achterbanden zijn na 21k aan het einde van hun latijn. Of dat normaal is weet ik niet, ik ben niet de eerste eigenaar.
21K :shock:

Ik zal niet heel veel verder komen dan 9 of 10K met de achterbandjes :mrgreen: 21K voor een Speedster lijkt mij helemaal niet verkeerd. Met mijn Leon (=4x4) doe ik gemiddeld 25K met 4 banden, dan zijn ze wel aan vervanging toe. Ter vergelijk: huis tuin en keuken auto's die gebruikt worden voor vervoer van A naar B doen ergens tussen de 50 en 80K met een band denk ik :roll:

Als je originele voorbandjes hebt zou ik weer voor RE040 of RE050A banden van Bridgestone kiezen en voor het vergelijken van de prijs gebruik ik altijd www.autobandenmarkt.nl

SteV6
S4 Avant
Philip
Actief lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 jul 2005 11:23
Locatie: brakel-belgie

Bericht door Philip »

de Goodyear Eagle F1 zou ik zeker kunnen aanraden qua grip ... en de heel mooie tekening op het loopoppervlak is meegenomen.
Prijs ken ik niet ...
:wink:
1 februari 2005 ... mijn echte kennismaking met de SPEEDSTER!!!!
Fabian
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 15 jul 2005 18:43
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Fabian »

In juli he ik de speedster gekocht met 9k op de teller. Daarna heb ik er dus 12k bij gereden. De zomer was niet heel mooi dus echt veel leuke (banden kostende) ritten heb ik tot op heden niet gereden. Vanaf het eerste weekend van september ga ik 3 a 4 keer per maand naar Groningen vanuit Zeist. Dat is dus 370km snelweg per weekend.

Dat soort ritjes zijn goed voor de levensduur van de banden en de remmen, maar minder voor het benzineverbruik.

De prijs van de banden is best oke. Bedankt voor de tips en ik ben best tevreden over de RE-040. Ik denk dat een hardere rubbersoort geen goed plan is, want het kost wel erg veel grip vrees ik.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Banden.

Bericht door Pipo »

De TOYO PROXES T1-R is een goede band qua grip. Hij biedt zeker meer grip dan de Bridgestone Potenza RE-050
(ga niet voor de T1-S! Die hebben een veel soepeler wang en loopt gemakkelijk te warm op circuit)

De YOKO A539 heeft wat minder grip dan de Toyo, maar is een zeer voorspelbare band en gaat lang mee.

De BF GOODRIDGE G-FORCE PROFILER is ook een goede straatband, vergelijkbaar met de Yoko
(niet te verwarren met de BF Goodridge G-Profiler: die is goedkoper maar niet geschikt voor de Speedster!)
Laatst gewijzigd door Pipo op 08 feb 2006 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoe zijn je banden afgesleten Fabian, mooi gelijkmatig over de breedte van het loopvlak? Ik merk in je antwoorden dat je de levensduur toch een beetje kort vind voor jouw rijstijl en de aard van de gereden km's... misschien is er nog iets anders aan de hand: uitlijning van je speedy?
Afbeelding
Fabian
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 15 jul 2005 18:43
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Fabian »

De duur valt redelijk mee. Ik ging al een beetje van 20k uit bij mijn gebruik en snelweg kilometers. De auto heeft vrij zacht rubber en de verleiding is groot om de stukken binnendoor ook lekker te rijden.

De banden zijn erg aan de binnenkant gesleten. Aan de buitenkant zien ze er nog goed uit. Hoe slecht ze zijn viel met pas op toen hij op de brug bij de dealer stond. De monteur zei dat het nog geen minimale diepte was, maar dat het wel tijd werd voor andere banden. Het markeerblokje had ik bijna te pakken.

Bij aflevering is de auto opnieuw uitgelijnd door de dealer. Zij hadden er zelf een onbalans in gevonden, dus ik neem aan dat het wel snor zit. Ze verkopen nogal veel Speedsters.

Ik heb geen klachten over de banden en ik weet dat achterwielaandrijvers zwaar voor de banden kunnen zijn (opgegroeid met BMW's).

Maik,
heb jij dan nog afstelling / uitlijningssuggesties? Gezien het camber bij de standaardsetting lijkt mij een ongelijke slijtage vrij normaal. Maar meer kilometers met een band doen is altijd goed.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als je met wat minder grip tevreden bent (had je de laatste km's al omdat je effectieve camber door het slijten veel minder is geworden), dan kan je wat minder camber laten zetten op je achteras. Maar ik zou het zelf niet doen, hoeveel extra km's zou je daar dan mee kunnen rijden schat je zelf in? Wat eigenlijk interessant is om te weten is hoeveel mm profiel je aan de binnenkant nu hebt en hoeveel aan de buitenkant. Is het 1mm verschil dan zou ik het lekker zo laten, is het meer dan 2mm dan zou ik misschien toch nog eens erover na gaan denken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

snap er niets van...

Bericht door Dutch Boy »

Mijn 'T' heeft bijna 37m op de teller en we doen het nog steeds met de 1e Bridgestones...... :shock: (nb: ziet er ook niet naar uit dat ze voor 40m nog worden vervangen).

Toch 'schuw ik het gas niet' (zeker niet bij een stoplicht) en het rijden nog minder 8) . Volgens mij is doorslippen (wat slijtage tot gevolg heeft) niet eens nodig bij een Speedy :!:

Zware voeten misschien :?: :twisted:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: snap er niets van...

Bericht door Hendrik-Jan »

Dutch Boy schreef:Mijn 'T' heeft bijna 37m op de teller en we doen het nog steeds met de 1e Bridgestones...... :shock: (nb: ziet er ook niet naar uit dat ze voor 40m nog worden vervangen).
Dat is knap, bij mij waren na ruim 20.000km versleten (iets meer dan 2mm)...
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

Thanx

Bericht door Dutch Boy »

Maar toch HJ, het is niet dat ik op banden wil besparen maar mijn ervaring leert me (toch) dat je met grip sneller (en beter) kunt rijden dan met allerlei geslip, gepiep en in volle rook optrekken.
Misschien ben ik in mijn 'T' juist daarom voor veel andere weggebruikers een 'stille verrassing' .... :twisted:

(maar weer niet voor Oom Agent :? )
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Re: Thanx

Bericht door Hendrik-Jan »

Dutch Boy schreef:Maar toch HJ, het is niet dat ik op banden wil besparen maar mijn ervaring leert me (toch) dat je met grip sneller (en beter) kunt rijden dan met allerlei geslip, gepiep en in volle rook optrekken.
Misschien ben ik in mijn 'T' juist daarom voor veel andere weggebruikers een 'stille verrassing' .... :twisted:

(maar weer niet voor Oom Agent :? )
In een rustig bocht wil ik wel eens een beetje driften. Met piepende banden optrekken doe ik ook niet. 8)
Lotus Elise S2
Fabian
Actief lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 15 jul 2005 18:43
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Fabian »

Zodra de auto weer in Zeist is zal ik eens kijken wat het verschil is. De verminderde grip heb ik al een aantal keren gemerkt en echt blij werd ik er niet van.

De helft van de km's is gereden door iemand anders, dus ik weet niet wat ik aan schade heb aan gericht. Driften doe ik eigenlijk nooit, grenzen van de grip opzoeken wel regelmatig, maar het staat niet in verhouding tot het aantal gereden km's. Een stoplichtsprint heb ik twee keer gedaan, daar heb ik nog nooit wat aangevonden. Bandenslijtage is wel mijn minste zorg bij een stoplichtsprint.

De voorlopige conclusie is. Banden van Bridgestone met zelfde compount en verder niets veranderen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik denk dat dat een prima conclusie is Fabian :)
Wie weet ga je binnenkort weer minder snelwegkm's maken en als je dan eerst je camber veranderd zou hebben, dan moet je dat weer terug veranderen (niet dat het moeilijk is, als je het juiste gereedschap hebt).
Afbeelding
Plaats reactie