Pagina 1 van 3

nieuwe achterbanden

Geplaatst: 07 feb 2006 21:41
door Fabian
Mijn achterbanden zijn na 21k aan het einde van hun latijn. Of dat normaal is weet ik niet, ik ben niet de eerste eigenaar.

Wat kosten nieuwe achterbanden ongeveer, weet iemand nog een goed adres en een alternatief voor de huidige banden? Dat zijn een paar vragen die mij nu bezig houden.

Op dit moment rij ik overdreven veel snelweg kilometers, A28 op en neer elk weekend. Dus misschien dat een andere band dan de standaard ook een goed idee is. De voorbanden zijn nog erg goed dus die ga ik niet vervangen.

Geplaatst: 07 feb 2006 21:49
door stef666
www.pitbox.nl

Ik zou als ik jou was gewoon weer de RE-040 nemen als je daar tevreden over bent. Tevens ben ik persoonlijk geen voorstander van verschillende banden door elkaar gebruiken....

Re: nieuwe achterbanden

Geplaatst: 07 feb 2006 21:53
door SteV6
Fabian schreef:Mijn achterbanden zijn na 21k aan het einde van hun latijn. Of dat normaal is weet ik niet, ik ben niet de eerste eigenaar.
21K :shock:

Ik zal niet heel veel verder komen dan 9 of 10K met de achterbandjes :mrgreen: 21K voor een Speedster lijkt mij helemaal niet verkeerd. Met mijn Leon (=4x4) doe ik gemiddeld 25K met 4 banden, dan zijn ze wel aan vervanging toe. Ter vergelijk: huis tuin en keuken auto's die gebruikt worden voor vervoer van A naar B doen ergens tussen de 50 en 80K met een band denk ik :roll:

Als je originele voorbandjes hebt zou ik weer voor RE040 of RE050A banden van Bridgestone kiezen en voor het vergelijken van de prijs gebruik ik altijd www.autobandenmarkt.nl

SteV6

Geplaatst: 07 feb 2006 22:03
door Philip
de Goodyear Eagle F1 zou ik zeker kunnen aanraden qua grip ... en de heel mooie tekening op het loopoppervlak is meegenomen.
Prijs ken ik niet ...
:wink:

Geplaatst: 07 feb 2006 22:21
door Fabian
In juli he ik de speedster gekocht met 9k op de teller. Daarna heb ik er dus 12k bij gereden. De zomer was niet heel mooi dus echt veel leuke (banden kostende) ritten heb ik tot op heden niet gereden. Vanaf het eerste weekend van september ga ik 3 a 4 keer per maand naar Groningen vanuit Zeist. Dat is dus 370km snelweg per weekend.

Dat soort ritjes zijn goed voor de levensduur van de banden en de remmen, maar minder voor het benzineverbruik.

De prijs van de banden is best oke. Bedankt voor de tips en ik ben best tevreden over de RE-040. Ik denk dat een hardere rubbersoort geen goed plan is, want het kost wel erg veel grip vrees ik.

Banden.

Geplaatst: 07 feb 2006 22:27
door Pipo
De TOYO PROXES T1-R is een goede band qua grip. Hij biedt zeker meer grip dan de Bridgestone Potenza RE-050
(ga niet voor de T1-S! Die hebben een veel soepeler wang en loopt gemakkelijk te warm op circuit)

De YOKO A539 heeft wat minder grip dan de Toyo, maar is een zeer voorspelbare band en gaat lang mee.

De BF GOODRIDGE G-FORCE PROFILER is ook een goede straatband, vergelijkbaar met de Yoko
(niet te verwarren met de BF Goodridge G-Profiler: die is goedkoper maar niet geschikt voor de Speedster!)

Geplaatst: 08 feb 2006 9:46
door Maik
Hoe zijn je banden afgesleten Fabian, mooi gelijkmatig over de breedte van het loopvlak? Ik merk in je antwoorden dat je de levensduur toch een beetje kort vind voor jouw rijstijl en de aard van de gereden km's... misschien is er nog iets anders aan de hand: uitlijning van je speedy?

Geplaatst: 08 feb 2006 21:58
door Fabian
De duur valt redelijk mee. Ik ging al een beetje van 20k uit bij mijn gebruik en snelweg kilometers. De auto heeft vrij zacht rubber en de verleiding is groot om de stukken binnendoor ook lekker te rijden.

De banden zijn erg aan de binnenkant gesleten. Aan de buitenkant zien ze er nog goed uit. Hoe slecht ze zijn viel met pas op toen hij op de brug bij de dealer stond. De monteur zei dat het nog geen minimale diepte was, maar dat het wel tijd werd voor andere banden. Het markeerblokje had ik bijna te pakken.

Bij aflevering is de auto opnieuw uitgelijnd door de dealer. Zij hadden er zelf een onbalans in gevonden, dus ik neem aan dat het wel snor zit. Ze verkopen nogal veel Speedsters.

Ik heb geen klachten over de banden en ik weet dat achterwielaandrijvers zwaar voor de banden kunnen zijn (opgegroeid met BMW's).

Maik,
heb jij dan nog afstelling / uitlijningssuggesties? Gezien het camber bij de standaardsetting lijkt mij een ongelijke slijtage vrij normaal. Maar meer kilometers met een band doen is altijd goed.

Geplaatst: 09 feb 2006 12:11
door Maik
Als je met wat minder grip tevreden bent (had je de laatste km's al omdat je effectieve camber door het slijten veel minder is geworden), dan kan je wat minder camber laten zetten op je achteras. Maar ik zou het zelf niet doen, hoeveel extra km's zou je daar dan mee kunnen rijden schat je zelf in? Wat eigenlijk interessant is om te weten is hoeveel mm profiel je aan de binnenkant nu hebt en hoeveel aan de buitenkant. Is het 1mm verschil dan zou ik het lekker zo laten, is het meer dan 2mm dan zou ik misschien toch nog eens erover na gaan denken.

snap er niets van...

Geplaatst: 09 feb 2006 16:19
door Dutch Boy
Mijn 'T' heeft bijna 37m op de teller en we doen het nog steeds met de 1e Bridgestones...... :shock: (nb: ziet er ook niet naar uit dat ze voor 40m nog worden vervangen).

Toch 'schuw ik het gas niet' (zeker niet bij een stoplicht) en het rijden nog minder 8) . Volgens mij is doorslippen (wat slijtage tot gevolg heeft) niet eens nodig bij een Speedy :!:

Zware voeten misschien :?: :twisted:

Re: snap er niets van...

Geplaatst: 09 feb 2006 16:25
door Hendrik-Jan
Dutch Boy schreef:Mijn 'T' heeft bijna 37m op de teller en we doen het nog steeds met de 1e Bridgestones...... :shock: (nb: ziet er ook niet naar uit dat ze voor 40m nog worden vervangen).
Dat is knap, bij mij waren na ruim 20.000km versleten (iets meer dan 2mm)...

Thanx

Geplaatst: 09 feb 2006 16:30
door Dutch Boy
Maar toch HJ, het is niet dat ik op banden wil besparen maar mijn ervaring leert me (toch) dat je met grip sneller (en beter) kunt rijden dan met allerlei geslip, gepiep en in volle rook optrekken.
Misschien ben ik in mijn 'T' juist daarom voor veel andere weggebruikers een 'stille verrassing' .... :twisted:

(maar weer niet voor Oom Agent :? )

Re: Thanx

Geplaatst: 09 feb 2006 16:52
door Hendrik-Jan
Dutch Boy schreef:Maar toch HJ, het is niet dat ik op banden wil besparen maar mijn ervaring leert me (toch) dat je met grip sneller (en beter) kunt rijden dan met allerlei geslip, gepiep en in volle rook optrekken.
Misschien ben ik in mijn 'T' juist daarom voor veel andere weggebruikers een 'stille verrassing' .... :twisted:

(maar weer niet voor Oom Agent :? )
In een rustig bocht wil ik wel eens een beetje driften. Met piepende banden optrekken doe ik ook niet. 8)

Geplaatst: 09 feb 2006 23:26
door Fabian
Zodra de auto weer in Zeist is zal ik eens kijken wat het verschil is. De verminderde grip heb ik al een aantal keren gemerkt en echt blij werd ik er niet van.

De helft van de km's is gereden door iemand anders, dus ik weet niet wat ik aan schade heb aan gericht. Driften doe ik eigenlijk nooit, grenzen van de grip opzoeken wel regelmatig, maar het staat niet in verhouding tot het aantal gereden km's. Een stoplichtsprint heb ik twee keer gedaan, daar heb ik nog nooit wat aangevonden. Bandenslijtage is wel mijn minste zorg bij een stoplichtsprint.

De voorlopige conclusie is. Banden van Bridgestone met zelfde compount en verder niets veranderen.

Geplaatst: 10 feb 2006 8:27
door Maik
Ik denk dat dat een prima conclusie is Fabian :)
Wie weet ga je binnenkort weer minder snelwegkm's maken en als je dan eerst je camber veranderd zou hebben, dan moet je dat weer terug veranderen (niet dat het moeilijk is, als je het juiste gereedschap hebt).