Cursus Speedsters voor Dummy's?

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Cursus Speedsters voor Dummy's?

Bericht door Piet »

Een Speedster bezitter moet veel weten van zijn eigen auto, zelfs je eigen garage weet niet alles en je komt pas echt in de problemen als je gedwongen wordt om bij een ander bedrijf iets aan je auto te laten doen. Op dat moment moet jij hun gaan wijzen op de eigenaardigheden van de Speedster. Een heleboel van de berichten hier gaat dan ook over “Hoe iets zit”. Alleen al de meest simpele dingen zijn anders bij de Speedster. B.v. Opkrikken van de auto, De accu, sleepen van de auto, rijhoogte, velgen, uitlijnen, service modificaties etc. Daarnaast moet je wellicht letten op de normale dingen zoals olie peil, koelvloeistofvat (lekkage) en andere zaken waarvan ik nog niks gehoord heb.

Onderwerpen genoeg voor een cursus cq een meeting die deze onderwerpen zou kunnen behandelen. Nu hebben we in ons Speedsterclubje een heleboel slimme mensen die deze dingen allemaal weten en wellicht het ons niet zo slimme mensen een keer zouden willen uitleggen en aanwijzen.

Vraag 1 Zijn er meer niet zo slimme mensen zoals ik die dat graag zouden willen leren onder de naam “Speedsters voor Dummy’s”

Vraag 2 is dan ook als er genoeg animo voor is zou er dan 1 of meerdere personen zich geroepen voelen deze wijsheid aan ons dummy’s bij te brengen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ha Piet,

Goed plan!

Bedoel je eigenlijk dat we een soort vraagbaak op papier/online moeten maken zodat iedereen die een Speedster bezit dit eenvoudig kan raadplegen? Een soort aanvulling op de biblotheek dus ... en een show en tell bijeenkomst bij een dealer of bij iemand met een hefbrug :roll:

Lijkt mij veel levensvatbaarder dan die onderdelen pool waar een tijdje over gesproken is.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Mooiste is natuurlijk beide. Als er genoeg animo is wil ik wel Opel centrum Oosterhout wel vragen of wij hun werkplaats mogen lenen voor een Zondag. Daarnaast is het natuurlijk superhandig om documenatie online te hebben, in het kader van "Hoe zat dat".

Ik zelf heb op dit moment de meeste behoefte aan een "Show en Tell en misschien Do" maar dat laatste zal wat lastig zijn te organiseren in de praktijk. Een "Show en Tell" zal mij al een hoop helpen in iedergeval.
Gebruikersavatar
Ride-aholic
Actief lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 15 jul 2005 13:19
Locatie: Oosterhout (NB)

Bericht door Ride-aholic »

Hi,

lijkt me erg interessant. Ben wel een beetje thuis in motortechniek, haalde m'n Harley's regelmatig uit elkaar. Kleine zaken als remblokken, dynamo's etc. deed ik altijd zelf aan m'n auto's. Maar ik heb ook wel eens een motorblok en versnellingsbak van een auto vervangen.
Er zijn echter zoveel dingen apart aan de Speedy, dat ik er zelf vanaf blijf, tot ik zeker weet wat ik doe.
En sowieso leuk om met elkaar wat te prutsen.

Greetingz, Peter
The only vitamine you need, is speed! #0707
van dijk
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1072
Lid geworden op: 03 feb 2005 23:44

Bericht door van dijk »

Goed idee.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

:thumbup: Helemaal top!!
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Hallo Piet,

Alhoewel ik redelijk technisch aangelegd ben, heb ik weinig zelf aan mijn auto's gewerkt. Een beetje schrik om iets verkeerd te doen of iets kapot te maken. Omdat de speedster wat speciaal is heb ik nu toch ook wel wat schrik dat ik terecht kom in een garage waar ze er weinig van bakken en foute handelingen zouden uitvoeren. Daarom is zelf veel praktische zaken weten heel intressant, en je cursus een heel mooi initiatief. Hopelijk zijn Belgen ook welkom, en organiseer je zoiets niet te ver naar het noorden?

Nog een vraagje: Bij mijn garagist(kleine garage) blijf ik er gewoon bij terwijl hij er aan werkt. Met de speedster dacht ik naar een officieele verdeler van Opel te gaan, omdat daar dan waarschijnlijk meer mogelijkheden zijn (computer aansluiten e.d.), maar daar is het geloof ik de gewoonte dat je hem achterlaat of wacht in een leeshoekje. Dat is natuurlijk geen goede zaak met een speedster, hoe zit dat in Nederland?

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Heb je in Belgie geen Lotus dealer, die werkt er elke dag mee!! Geeft mij een veilig gevoel, die gaan m ook niet even "testen"... :cry: :idea:
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Bedankt voor de tip Steven, maar blijf ik tijdens de garantieperiode niet beter nog even bij Opel?
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zoefke schreef:Hallo Piet,

Alhoewel ik redelijk technisch aangelegd ben, heb ik weinig zelf aan mijn auto's gewerkt. Een beetje schrik om iets verkeerd te doen of iets kapot te maken. Omdat de speedster wat speciaal is heb ik nu toch ook wel wat schrik dat ik terecht kom in een garage waar ze er weinig van bakken en foute handelingen zouden uitvoeren. Daarom is zelf veel praktische zaken weten heel intressant, en je cursus een heel mooi initiatief. Hopelijk zijn Belgen ook welkom, en organiseer je zoiets niet te ver naar het noorden?

Nog een vraagje: Bij mijn garagist(kleine garage) blijf ik er gewoon bij terwijl hij er aan werkt. Met de speedster dacht ik naar een officieele verdeler van Opel te gaan, omdat daar dan waarschijnlijk meer mogelijkheden zijn (computer aansluiten e.d.), maar daar is het geloof ik de gewoonte dat je hem achterlaat of wacht in een leeshoekje. Dat is natuurlijk geen goede zaak met een speedster, hoe zit dat in Nederland?

Vriendelijke groeten,

Zoef, Uiteraard is de cursus/meeting voor alle Speedster personen waar ze ook vandaan komen als ze maar een Speedster hebben.

Volgens mij hebben we allemaal een beetje dezelfde angst om onze auto zomaar bij de eerste de beste garage achter te laten. Niet alleen omdat we niet willen dat ze een testritje gaan maken maar ook omdat ze niet allemaal even kundig zijn. De locatie ligt aan het feit waar we een werkplaats kunnen regelen. Als me dat lukt hier in Oosterhout dan moet dat voor jullie goed te doen zijn.

Of je erbij mag blijven zal wel verschillen per garage denk ik.
Ik kan me voorstellen dat de ene monteur het vervelend vind dat klanten er bij blijven en de andere niet. Maar ze kunnen ook moeilijk iedereen in de werkplaats dulden, zekere in de wat grotere, want dan wordt het een puinhoop. Ondertussen mag ik erbij blijven van de monteur als ik dat wil maar ik vertrouw de monteur en de garage en vindt het niet erg om de auto te laten staan. Het is vaak alleen makkelijker om voor een kleinigheid ff te kunnen wachten en het is leuk om dan met de monteur van gedachte te kunnen wisselen over de auto.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Yep Edwin is niet zo moeilijk.......en gelijk ene gezellige babbel :wink:
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Zoefke,
Ik denk dat het in NL erg verschild per dealer hoe proffesioneel ze met een Speedster omgaan. Beetje grote garage mag toch geen geheimen hebben? Ik zou ook achterdochtig worden wanneer ik niet een werkplaats in mag. Bij mij werd gevraagd of ik em liever zelf naar binnen reed, en werd ook gevraagd mee te kijken in t computerscherm... best wel gastvrij eigenlijk...
Afbeelding
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1092
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Bericht door paul »

Piet,

Goed idee. Ik wil ook nog wel (een hele boel) leren over de
Speedster en z'n techniek. :P

Dus ik zal er bij zijn, als het effe kan :wink:

Locatie maakt mij niet zoveel uit, maar Oosterhout zou
prima zijn, is nml. ook mijn dealer voor het onderhoud.

Groeten,

Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Van mjin monteur mag ik er altijd bij blijven, komt me ook altijd speciaal halen als iemand anders me nog niet door heeft gestuurd. Vaak genoeg help ik ook even mee of brainstormen we nog wat als we weer eens wat vreemds tegenkomen.
Maar dat ligt dus wel heel erg aan de garage en zeker aan de monteur. Wat dat betreft tref ik het denk ik :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Dus gewoon de service/mogelijkheden eens testen bij de eerste onderhoudsbeurt, in de garage waar ik hem kocht.
Voor de cursus mag je me noteren, Oosterhout is inderdaad niet zo ver. (En als het toch verder is kom ook!)
Plaats reactie