Rollenbank

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Rollenbank

Bericht door markv »

Ik wil graag een rollenbank run doen met mijn speedster om te zien hoe de vermogensgrafiek van dat ding er nou uitziet, voordat ik dingetjes ga wijzigen aan de auto.
Nou ik heb helemaal geen ervaring met rollenbanken en ik vroeg me af of iemand me er een aan kan bevelen, het liefst ergens in de buurt bij mij (zuid holland).

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Beek autoracing in het Forepark in Voorburg (of was het nou Leidschendam? :? ).

Een vriend van mij heeft zijn Sub GTT daar laten chippen en heeft ook een rollenbank meting laten doen.
Ik ben daarna ook nog even langsgeweest en het bedrijf geeft mij een goede indruk. Het is dus ook een AWD bank. Ze hebben er ook al enkele speedster turbo's getuned (gechipped).
Ik geloof alleen wel dat het een "dure" bank is.

Voor de rest weet ik er nog wel een paar, maar als ik die allemaal ga opnoemen dan zie je door de bomen het bos niet meer :wink:

gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Heb alleen ervaring met beek tuning.
Vorige maand nog geweest en 120 euro betaald.
Ik heb daar ook de auto laten tunen,en ik vind het een heel ,
goed bedrijf.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Beek autoracing in het Forepark in Voorburg (of was het nou Leidschendam? :? ).

Een vriend van mij heeft zijn Sub GTT daar laten chippen en heeft ook een rollenbank meting laten doen.
Ik ben daarna ook nog even langsgeweest en het bedrijf geeft mij een goede indruk. Het is dus ook een AWD bank. Ze hebben er ook al enkele speedster turbo's getuned (gechipped).
Ik geloof alleen wel dat het een "dure" bank is.

Voor de rest weet ik er nog wel een paar, maar als ik die allemaal ga opnoemen dan zie je door de bomen het bos niet meer :wink:
Hmm, wat is duur? Gaat mij dus alleen maar om een vermogensrun en verder geen chippen ofzo. Belangrijkste is dat het een betrouwbare is (en liefst niet te duur). Dan kan ik daar steeds terugkomen om te kijken wat nou de verschillen zijn met de verschillende wijzigingen die ik in de planning heb. Anders ga je weer vergelijken tussen verschillende banken en dat schiet ook niet op.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

jans schreef:Heb alleen ervaring met beek tuning.
Vorige maand nog geweest en 120 euro betaald.
Ik heb daar ook de auto laten tunen,en ik vind het een heel ,
goed bedrijf.
Hmm, is dat 120 euro alleen voor de rollenbank?? Of zit daar ook tuning bij?

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

markv schreef:
jans schreef:Heb alleen ervaring met beek tuning.
Vorige maand nog geweest en 120 euro betaald.
Ik heb daar ook de auto laten tunen,en ik vind het een heel ,
goed bedrijf.
Hmm, is dat 120 euro alleen voor de rollenbank?? Of zit daar ook tuning bij?

Mark
Heb 120 euro betaald ex btw , i.v.m. kantine geld hoefde ik de btw,
niet te bet.Normaal komt hier dus de btw nog bij!
Overgens betreft het hier alleen de rollen bank.
Hoeveel het kost om je auto te tunen weet ik niet.
Heb voor het chip tunen alleen rond de 900 eoro bet.( incl testbank)
Maar ik ga er vanuit dat een 2.2 goedkoper is.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bij Beek is het dus 120 euro ex BTW.... hmm, dat is dus ERG prijzig. Een redelijk bedrag voor een rollenbankmeting is ergens tussen de 50 en 80 euro.
In Zuid-Holland weet ik ook nog Rica Engineering in Wateringen. Daar is toen mijn Leon gechipt. Zij hebben een hele nauwkeurige bank, maar niet voor turbomotoren, die lopen te snel warm omdat een meting in hoogste of 1 na hoogste versnelling al gauw een minuut duurt. Daardoor kan deze bank zijn erg kleine tolerantie halen van ik dacht 1%. Maar turbomotoren hebben een erg goede koeling nodig voor de inlaatlucht en intercooler.

Rica heeft weleens wat gemeten voor de Seat club en toen was een meting iets van 50euro. Dat was toen niet echt een succes omdat er in korte tijd een heleboel auto's op moesten en werd er te weinig tijd per auto besteed om een goede run over het hele toerengebied te krijgen.
Maar een NA motor heeft zowiezo geen of veel minder last van "heat soak" (oververhitting van de inlaatlucht zodat de computer ingrijpt en de motor gaat knijpen....).

Gr.
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Bij Beek is het dus 120 euro ex BTW.... hmm, dat is dus ERG prijzig. Een redelijk bedrag voor een rollenbankmeting is ergens tussen de 50 en 80 euro.
In Zuid-Holland weet ik ook nog Rica Engineering in Wateringen. Daar is toen mijn Leon gechipt. Zij hebben een hele nauwkeurige bank, maar niet voor turbomotoren, die lopen te snel warm omdat een meting in hoogste of 1 na hoogste versnelling al gauw een minuut duurt. Daardoor kan deze bank zijn erg kleine tolerantie halen van ik dacht 1%. Maar turbomotoren hebben een erg goede koeling nodig voor de inlaatlucht en intercooler.

Rica heeft weleens wat gemeten voor de Seat club en toen was een meting iets van 50euro. Dat was toen niet echt een succes omdat er in korte tijd een heleboel auto's op moesten en werd er te weinig tijd per auto besteed om een goede run over het hele toerengebied te krijgen.
Maar een NA motor heeft zowiezo geen of veel minder last van "heat soak" (oververhitting van de inlaatlucht zodat de computer ingrijpt en de motor gaat knijpen....).

Gr.
Maikel
Bij de test op de rollenbank was ik bij, en de test was in een versnelling,
vast niet langer dan ong 10 sec.
koeling is geen probleem voor een turbo,ze plaatsen er gewoon een fan voor.
ik denk zelf dat een turbo ietsje meer last heeft van hete lucht ,maar last
heeft ook zeker een NA.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het principe van de Rica bank is anders dan de "gewone" banken die inderdaad veel sneller een meting doen. Bij die banken wordt gemeten hoe snel de auto een aantal zware rollen op een bepaalde snelheid krijgen. De bank van Rica is geremd, zodatie veel langer op 1 toerental kan meten. Op deze manier kan deze bank ook dus meer echt het BHP (=BREAK horse power) meten, dus het "geremde" vermogen. Bij de meer dynamische (snellere) banken gaat het effect van lichtere wielen, vliegwielen (dus draaiende onderdelen) meer een rol spelen in de uitkomsten.

Voor turbomotoren (en dus vooral getunede) is een snellere bank zoals Beek die heeft eigenlijk meer geschikt, in die 10seconden vol vermogen warmt de motor (en vooral intercooler) veel minder op.

gr,
Maikel
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Het principe van de Rica bank is anders dan de "gewone" banken die inderdaad veel sneller een meting doen. Bij die banken wordt gemeten hoe snel de auto een aantal zware rollen op een bepaalde snelheid krijgen. De bank van Rica is geremd, zodatie veel langer op 1 toerental kan meten. Op deze manier kan deze bank ook dus meer echt het BHP (=BREAK horse power) meten, dus het "geremde" vermogen. Bij de meer dynamische (snellere) banken gaat het effect van lichtere wielen, vliegwielen (dus draaiende onderdelen) meer een rol spelen in de uitkomsten.

Voor turbomotoren (en dus vooral getunede) is een snellere bank zoals Beek die heeft eigenlijk meer geschikt, in die 10seconden vol vermogen warmt de motor (en vooral intercooler) veel minder op.

gr,
Maikel
Wat is het effekt van een bijv lichter vliegwiel op de rollen bank? maik
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Jans,

Ik weet niet of het verhaal over de vliegwielen, zoals beschreven in het vliegwieltuning-draadje opgaat voor rollenbankmetingen. Zo'n meting wordt meestal in de 4e versnelling uitgevoerd. En volgens de aangehaalde verhandeling is het effect van het vliegwiel in hogere versnellingen niet meer merkbaar i.t.t. in de 1e en 2e versnelling.

Lees even hier over de voorbereidingen voor een rollenbanktest:

http://www.pumaracing.co.uk/rrvisit1.htm

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Stephan, Jans zegt dat een meeting maar een seconde of 10 in beslag nam. Als dan het toerengebied van 2000 tot 6500 gemeten wordt, dan is de motor net zo snel op gang gekomen als dat hij in de 2de versnelling op de weg zou doen. Dus dan hebben lichte draaiende onderdelen wel degelijk invloed.

Jans, het "officiele" vermogen wordt altijd weergeven als geremd vermogen (BHP, Break Horse Power). Het wordt gemeten als een statisch vermogen, bij 1 toerental. Het toerental van een motor wordt op 1 constant nivo gehouden, bv 6000 tpm, en daar wordt het koppel van gemeten. Stel dat dat dan 200Nm zou zijn. Met dat koppel wordt het vermogen berekend (toerental x koppel x een factor).

Stel nu dat je de 2liter turbo motor hebt die 200pk levert, en een lekker ouderwetse amerikaanse 5liter V8 die dat ook levert. Dit zijn dus statische vermogens. Echter, het draaiende gedeelte van de V8 motor zal misschien wel 2x zo zwaar zijn als die van de 2liter. Dat betekent dat de beschikbare 200pk niet alleen de auto moet versnellen, maar ook de motor zelf die in het geval van de V8 dus een stuk zwaarder zou zijn! Als je dus de V8 in de speedster zou sleutelen en deze naast een originele speedster zou zetten (en deze verzwaard zodat de massa's van auto's hetzelfde zijn), dat de 2liter turbo sneller zal accelereren :idea: Al hebben ze beide 200pk. Een "officieel" vermogenswaarde (en koppelwaarde) zal dus nooit het gehele karakter van de motor kunnen weergeven.

Ga je nu meten met een "snelle" bank a la Beek, dan ga je dit soort verschillen wel meten, je zal verschillen in pk's gaan zien. Ga je dus bijvoorbeeld een lichter vliegwiel laten monteren, dan zal de bank een vermogenstoename laten zien, terwijl die er "officieel" niet is, hij laat alleen maar zien dat de motor sneller op toeren is. Er blijft dus meer energie (=soort van pk) voor de wielen over. Hoe sneller de bank zal zijn, des te meer verschil zie je. Maar onhoud dan wel, dat je in het echt op hogere snelheden (in versnellingen 3, 4 en 5) je minder effect of extra pk's zogezegd zal hebben dan je meeting zal laten geloven.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :lol:

groeten,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Er loopt trouwens een draadje op S-O van iemand die precies dezelfde vraag heeft als jij Mark (wie weet er een goede vermogensbank?).

Er zijn al aardig wat antwoorden op gekomen daar, maar pas voor dat bomen en bos verhaal :wink:

http://www.seat-online.nl/viewtopic.php?t=15164&start=0

gr.
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Eigenlijk gaat het mij dus helemaal niet om het getal wat eruit komt, maar om het feit dat het te reproduceren is. Als je een rollenbank gaat geloven op het vermogen wat de motor af zou geven aan de krukas ben je verkeerd bezig, dat klopt toch nooit. Zijn meer cijfers om de bestuurder een goed gevoel te geven :P

Ik ben geinteresseerd in het vermogen aan de wielen. Maar dat zal al een probleem worden, aangezien dingen zoals het type banden en de bandenspanning daar erg veel invloed op gaan hebben. Als ik hem nu zou meten met winterbanden en in de zomer met zomerbanden kan je alweer redelijk wat verschil verwachten.

Maar ik verwacht wel dat de vorm van de curve redelijk hetzelfde is. Eigenlijk is dat nog het belangrijkste. Top vermogen gebruik je eigenlijk veel te weinig, of je moet continue op het circuit zitten. Koppel bij lage en midden toeren is veel nuttiger. Dan dan eigenlijk nog niet eens de hoogte ervan maar hoe het geleverd wordt door het toeren gebied. Ik verwacht dat daar wel een hoop te halen is bij de 2.2, zeker als je de standaard grafiek ziet die Opel zelf opgeeft. Dit is echt slecht..

Ik zal es even gaan informeren voor prijzen.

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Maik schreef:Stephan, Jans zegt dat een meeting maar een seconde of 10 in beslag nam. Als dan het toerengebied van 2000 tot 6500 gemeten wordt, dan is de motor net zo snel op gang gekomen als dat hij in de 2de versnelling op de weg zou doen. Dus dan hebben lichte draaiende onderdelen wel degelijk invloed.

Jans, het "officiele" vermogen wordt altijd weergeven als geremd vermogen (BHP, Break Horse Power). Het wordt gemeten als een statisch vermogen, bij 1 toerental. Het toerental van een motor wordt op 1 constant nivo gehouden, bv 6000 tpm, en daar wordt het koppel van gemeten. Stel dat dat dan 200Nm zou zijn. Met dat koppel wordt het vermogen berekend (toerental x koppel x een factor).

Stel nu dat je de 2liter turbo motor hebt die 200pk levert, en een lekker ouderwetse amerikaanse 5liter V8 die dat ook levert. Dit zijn dus statische vermogens. Echter, het draaiende gedeelte van de V8 motor zal misschien wel 2x zo zwaar zijn als die van de 2liter. Dat betekent dat de beschikbare 200pk niet alleen de auto moet versnellen, maar ook de motor zelf die in het geval van de V8 dus een stuk zwaarder zou zijn! Als je dus de V8 in de speedster zou sleutelen en deze naast een originele speedster zou zetten (en deze verzwaard zodat de massa's van auto's hetzelfde zijn), dat de 2liter turbo sneller zal accelereren :idea: Al hebben ze beide 200pk. Een "officieel" vermogenswaarde (en koppelwaarde) zal dus nooit het gehele karakter van de motor kunnen weergeven.

Ga je nu meten met een "snelle" bank a la Beek, dan ga je dit soort verschillen wel meten, je zal verschillen in pk's gaan zien. Ga je dus bijvoorbeeld een lichter vliegwiel laten monteren, dan zal de bank een vermogenstoename laten zien, terwijl die er "officieel" niet is, hij laat alleen maar zien dat de motor sneller op toeren is. Er blijft dus meer energie (=soort van pk) voor de wielen over. Hoe sneller de bank zal zijn, des te meer verschil zie je. Maar onhoud dan wel, dat je in het echt op hogere snelheden (in versnellingen 3, 4 en 5) je minder effect of extra pk's zogezegd zal hebben dan je meeting zal laten geloven.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :lol:

groeten,
Maikel
Maikel / Stephan
Het toeren gebied werd bij mij gemeten van 2000 tot 6000 toeren.Max!!
Wat betreft het lichtere vliegwiel ,die zat er toe nog niet in.
heb hem wel besteld, waarschijnlijk volgende week monteren.
Maak daarna een afspraak met BEEK om eventule verschillen te zien.
Ben hier erg benieuwt naar. oja nog even mijn grafiek er bij.
Heb na deze vermogens meting , alleen de einddemper vervangen,
door een milltek,( gevoels matig loopt ie iets beter bovenin)

groetjes jan
Plaats reactie