Brandblushouder

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Brandblushouder

Bericht door TorBeest »

Hoi,

ik ben van plan mijn brandblus apparaat te monteren voor de passagiers zetel, dus op dat aluminium stuk met de "rimpels" in.

Op deze foto te zien maar ik denk dat iedereen wel weet hoe een Speedster vanbinnen eruit ziet 8)

http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... /op-08.jpg

Aangezien de zetel langs die kant toch vast staat, en de passagier met zijn benen erover zou zitten, denk ik niet dat het zou storen.

En persoonlijk vind ik het zelfs tof uitzien 8)

Weet er iemand als daaronder kabels lopen of zo? Want ik zou 2 kleine gaatjes moeten boren om de houder te bevestigen, zo halfweg het aluminium.

Of weet er iemand nog een betere plek om dit te monteren? (eventueel met foto)

Volgens de (Belgische) wet moet je dit zelfs heel snel bij de hand kunnen hebben, in de koffer is bijvoorbeeld te ver 8)
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Torbeest,

Bij mij is er een geplaatst op die positie. Echter door de vorige eigenaar, dus ik weet niet wat voor tegenslagen hij hiervoor heeft moeten trotseren.

Geen van mijn medepassagiers heeft ooit geklaagd over dat ding dan wel de positie ervan. Ik vind het idd helemaal niet misstaan, en het idee dat je alleen maar kan toekijken wanneer je auto in de brand gaat . . . . :shock: brrrrr.

Als je wilt kan ik vanavond wel een paar foto's posten.
Afbeelding
PEAS
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 mar 2006 11:33
Locatie: kop van noord holland.

Bericht door PEAS »

Weer 1 tot 2 kg gewicht meezeulen in de auto!!!!!!!! :evil:

groet peter.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

met een 2kg poederblussertje kom je niet ver, doe dan helemaal geen blusser in de auto. Met vanaf 5kg kan je wel wat. Inderdaad, NOG MEER GEWICHT!!! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Ik heb daar ook een Brandblussertje geplaatst, gewoon omdat het leuk staat en ja ik heb er 2 hele kleine gaatjes voor geboord.
Er lopen geen kabels enz.

Zie foto.
Bijlagen
Brandblusser3.jpg
Brandblusser3.jpg (276.34 KiB) 6122 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dat is de enige, goedgekeurde plaats voor een brandblusser in een Speedster of Elise.

Balk is hol en er lopen geen draden doorheen, dus geen problemen.

Probeer alleen een klein stukje uit de naad tussen de twee balken waaruit hij is opgebouwd te blijven, anders kan het vastzetten wel eens lastig worden.

Officieel worden hiervoor zogenaamde 'rivnuts' gebruikt.

Het idee van rivnuts is als popnagels, dus een gat boren en een patroon er in knijpen, maar in plaats van een pennetje wat je afbreekt wordt hij er met een speciale tang in geplaatst. Als deze tang wordt verwijderd hou je een insert met een schroefdraad over die vast zit in de balk. Meestal een M6 of M8 insert.

Daarmee kan je dan de beugel van de blusser veilig vastzetten. Vooral bij de grotere jongens (2.4L en groter) wordt de stevige montage wel belangrijk, want het grotere gewicht gaat bij een evt. ongeluk natuurlijk flink aan de montagepunten 'hangen' en als die los komen... (stuiterende brandblussers in interieur is iets wat je bij een ongeluk liever niet hebt..)

Bye, Arno.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Waarbij wel aangemerkt moet worden dat zo'n "rivenut" ook wel blindklinkmoer genaamd. Door trillen makkelijk los kan gaan zitten, Hij zal niet uit het gat komen. Maar waarschijnlijk wel een hinderlijke resonantie veroorzaken :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Zoals beloofd...
Ik weet niet of ik helemaal gelukkig ben met de bevestigingsbeugel ivm. crashproof. Tot ik iets beter vind blijft deze er toch in.

Voor de gram-paranoide-freaks, de blusser weegt 1286 gram, excl. beugel en bevestigingsschroeven... :wink:
Bijlagen
detail van bevestigingsbeugel
detail van bevestigingsbeugel
IMG_3133.JPG (43.68 KiB) 6062 keer bekeken
birds eye view van interieur
birds eye view van interieur
IMG_3135.JPG (58.63 KiB) 6067 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Is dat de brandblusser die kort geleden bij de Lidl te koop was? :wink:

Ik denk dat zelftappende schroeven ook voldoende moeten zijn voor een veilige montage van een blusser. Je moet alleen een stevige maat nemen en als het kan met 4 stuks vastzetten.

Die blindklinkmoeren heeft Lotus dus ook gebruikt in de deuren om daar de panelen met bouten vast te zetten. Alleen was er 1 dolgedraaid in de deur, dus niet het schroefdraad, maar de hele moer draaide mee met de bout :evil: . Ik ben niet zo kapot van die dingen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
TorBeest
Actief lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
Locatie: België, Oostduinkerke

Bericht door TorBeest »

thx voor de foto's & comments

Mijn houder & blusser is net dezelfde als die van Dominique, dus het monteren zal wel geen probleem zijn,


groetjes,
TorBeest
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

Maik schreef:Is dat de brandblusser die kort geleden bij de Lidl te koop was? :wink:
Ja, 'my first' brandblusser... :wink:

Bij de 5kg blusser die je hierboven voorsteld, kan een bijrijder haar/zijn benen niet kwijt tussen dash en blusser. :lol:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ik heb ooit het advies gekregen om in geval van brand weg te lopen van de auto, zo'n vijf tot tien minuten te wachten en dan de brandweer te bellen.

Een gebluste auto is het laatste wat je iemand aan wil doen. De chemicaliën in die blussers vreten dwars door het aluminium.

Er is echter wel een ander systeem. Ik heb dat een keer bij iemand gezien die heel enthousiast was. Iets met patronen die op meerdere plaatsen in het motor compartiment geplaatst werden en waren in staat om kortstondig alle zuurstof te verdrijven. Op mijn vraag of dat wel kon bij een Elise (de motorkap is toch wel erg... open vertelde hij dat dit geen probleem zou zijn als er een extra 'patroon' gemonteerd werd.

Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar meest belangrijke was dat het een blussysteem was wat geen schade aan zou richten..
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Dat zou dan "Halon" moeten zijn neem ik aan? Die zijn al een poosje verboden :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Gewoon water?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

CO2 is dat. Dat verdrijft de zuurstof en is niet schadelijk (als in giftig).
Wordt ook vaak gebruikt in afgesloten ruimtes waar delicate apparatuur staat, bv server/computerruimtes.
Afbeelding
Plaats reactie