Brandblushouder
- TorBeest
- Actief lid
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 06 feb 2006 14:38
- Locatie: België, Oostduinkerke
Brandblushouder
Hoi,
ik ben van plan mijn brandblus apparaat te monteren voor de passagiers zetel, dus op dat aluminium stuk met de "rimpels" in.
Op deze foto te zien maar ik denk dat iedereen wel weet hoe een Speedster vanbinnen eruit ziet
http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... /op-08.jpg
Aangezien de zetel langs die kant toch vast staat, en de passagier met zijn benen erover zou zitten, denk ik niet dat het zou storen.
En persoonlijk vind ik het zelfs tof uitzien
Weet er iemand als daaronder kabels lopen of zo? Want ik zou 2 kleine gaatjes moeten boren om de houder te bevestigen, zo halfweg het aluminium.
Of weet er iemand nog een betere plek om dit te monteren? (eventueel met foto)
Volgens de (Belgische) wet moet je dit zelfs heel snel bij de hand kunnen hebben, in de koffer is bijvoorbeeld te ver
ik ben van plan mijn brandblus apparaat te monteren voor de passagiers zetel, dus op dat aluminium stuk met de "rimpels" in.
Op deze foto te zien maar ik denk dat iedereen wel weet hoe een Speedster vanbinnen eruit ziet
http://www.autoreview.ru/new_site/year2 ... /op-08.jpg
Aangezien de zetel langs die kant toch vast staat, en de passagier met zijn benen erover zou zitten, denk ik niet dat het zou storen.
En persoonlijk vind ik het zelfs tof uitzien
Weet er iemand als daaronder kabels lopen of zo? Want ik zou 2 kleine gaatjes moeten boren om de houder te bevestigen, zo halfweg het aluminium.
Of weet er iemand nog een betere plek om dit te monteren? (eventueel met foto)
Volgens de (Belgische) wet moet je dit zelfs heel snel bij de hand kunnen hebben, in de koffer is bijvoorbeeld te ver
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Torbeest,
Bij mij is er een geplaatst op die positie. Echter door de vorige eigenaar, dus ik weet niet wat voor tegenslagen hij hiervoor heeft moeten trotseren.
Geen van mijn medepassagiers heeft ooit geklaagd over dat ding dan wel de positie ervan. Ik vind het idd helemaal niet misstaan, en het idee dat je alleen maar kan toekijken wanneer je auto in de brand gaat . . . . brrrrr.
Als je wilt kan ik vanavond wel een paar foto's posten.
Bij mij is er een geplaatst op die positie. Echter door de vorige eigenaar, dus ik weet niet wat voor tegenslagen hij hiervoor heeft moeten trotseren.
Geen van mijn medepassagiers heeft ooit geklaagd over dat ding dan wel de positie ervan. Ik vind het idd helemaal niet misstaan, en het idee dat je alleen maar kan toekijken wanneer je auto in de brand gaat . . . . brrrrr.
Als je wilt kan ik vanavond wel een paar foto's posten.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Dat is de enige, goedgekeurde plaats voor een brandblusser in een Speedster of Elise.
Balk is hol en er lopen geen draden doorheen, dus geen problemen.
Probeer alleen een klein stukje uit de naad tussen de twee balken waaruit hij is opgebouwd te blijven, anders kan het vastzetten wel eens lastig worden.
Officieel worden hiervoor zogenaamde 'rivnuts' gebruikt.
Het idee van rivnuts is als popnagels, dus een gat boren en een patroon er in knijpen, maar in plaats van een pennetje wat je afbreekt wordt hij er met een speciale tang in geplaatst. Als deze tang wordt verwijderd hou je een insert met een schroefdraad over die vast zit in de balk. Meestal een M6 of M8 insert.
Daarmee kan je dan de beugel van de blusser veilig vastzetten. Vooral bij de grotere jongens (2.4L en groter) wordt de stevige montage wel belangrijk, want het grotere gewicht gaat bij een evt. ongeluk natuurlijk flink aan de montagepunten 'hangen' en als die los komen... (stuiterende brandblussers in interieur is iets wat je bij een ongeluk liever niet hebt..)
Bye, Arno.
Balk is hol en er lopen geen draden doorheen, dus geen problemen.
Probeer alleen een klein stukje uit de naad tussen de twee balken waaruit hij is opgebouwd te blijven, anders kan het vastzetten wel eens lastig worden.
Officieel worden hiervoor zogenaamde 'rivnuts' gebruikt.
Het idee van rivnuts is als popnagels, dus een gat boren en een patroon er in knijpen, maar in plaats van een pennetje wat je afbreekt wordt hij er met een speciale tang in geplaatst. Als deze tang wordt verwijderd hou je een insert met een schroefdraad over die vast zit in de balk. Meestal een M6 of M8 insert.
Daarmee kan je dan de beugel van de blusser veilig vastzetten. Vooral bij de grotere jongens (2.4L en groter) wordt de stevige montage wel belangrijk, want het grotere gewicht gaat bij een evt. ongeluk natuurlijk flink aan de montagepunten 'hangen' en als die los komen... (stuiterende brandblussers in interieur is iets wat je bij een ongeluk liever niet hebt..)
Bye, Arno.
Waarbij wel aangemerkt moet worden dat zo'n "rivenut" ook wel blindklinkmoer genaamd. Door trillen makkelijk los kan gaan zitten, Hij zal niet uit het gat komen. Maar waarschijnlijk wel een hinderlijke resonantie veroorzaken
Grtn. Stefan
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer...
#0731
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Zoals beloofd...
Ik weet niet of ik helemaal gelukkig ben met de bevestigingsbeugel ivm. crashproof. Tot ik iets beter vind blijft deze er toch in.
Voor de gram-paranoide-freaks, de blusser weegt 1286 gram, excl. beugel en bevestigingsschroeven...
Ik weet niet of ik helemaal gelukkig ben met de bevestigingsbeugel ivm. crashproof. Tot ik iets beter vind blijft deze er toch in.
Voor de gram-paranoide-freaks, de blusser weegt 1286 gram, excl. beugel en bevestigingsschroeven...
- Bijlagen
-
- detail van bevestigingsbeugel
- IMG_3133.JPG (43.68 KiB) 6063 keer bekeken
-
- birds eye view van interieur
- IMG_3135.JPG (58.63 KiB) 6068 keer bekeken
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Is dat de brandblusser die kort geleden bij de Lidl te koop was?
Ik denk dat zelftappende schroeven ook voldoende moeten zijn voor een veilige montage van een blusser. Je moet alleen een stevige maat nemen en als het kan met 4 stuks vastzetten.
Die blindklinkmoeren heeft Lotus dus ook gebruikt in de deuren om daar de panelen met bouten vast te zetten. Alleen was er 1 dolgedraaid in de deur, dus niet het schroefdraad, maar de hele moer draaide mee met de bout . Ik ben niet zo kapot van die dingen...
Ik denk dat zelftappende schroeven ook voldoende moeten zijn voor een veilige montage van een blusser. Je moet alleen een stevige maat nemen en als het kan met 4 stuks vastzetten.
Die blindklinkmoeren heeft Lotus dus ook gebruikt in de deuren om daar de panelen met bouten vast te zetten. Alleen was er 1 dolgedraaid in de deur, dus niet het schroefdraad, maar de hele moer draaide mee met de bout . Ik ben niet zo kapot van die dingen...
ik heb ooit het advies gekregen om in geval van brand weg te lopen van de auto, zo'n vijf tot tien minuten te wachten en dan de brandweer te bellen.
Een gebluste auto is het laatste wat je iemand aan wil doen. De chemicaliën in die blussers vreten dwars door het aluminium.
Er is echter wel een ander systeem. Ik heb dat een keer bij iemand gezien die heel enthousiast was. Iets met patronen die op meerdere plaatsen in het motor compartiment geplaatst werden en waren in staat om kortstondig alle zuurstof te verdrijven. Op mijn vraag of dat wel kon bij een Elise (de motorkap is toch wel erg... open vertelde hij dat dit geen probleem zou zijn als er een extra 'patroon' gemonteerd werd.
Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar meest belangrijke was dat het een blussysteem was wat geen schade aan zou richten..
Een gebluste auto is het laatste wat je iemand aan wil doen. De chemicaliën in die blussers vreten dwars door het aluminium.
Er is echter wel een ander systeem. Ik heb dat een keer bij iemand gezien die heel enthousiast was. Iets met patronen die op meerdere plaatsen in het motor compartiment geplaatst werden en waren in staat om kortstondig alle zuurstof te verdrijven. Op mijn vraag of dat wel kon bij een Elise (de motorkap is toch wel erg... open vertelde hij dat dit geen probleem zou zijn als er een extra 'patroon' gemonteerd werd.
Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar meest belangrijke was dat het een blussysteem was wat geen schade aan zou richten..
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo