Beter ruitenwisserrelais, 2x wissen na sproeien

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Beter ruitenwisserrelais, 2x wissen na sproeien

Bericht door Maik »

Nog even mijn laatste nieuwe topic aanmaken voordat ik op reis ga :wink:

Ik vind het nogal hinderlijk in de speedster dat na het sproeien van de voorruit, de wissers nog 5 maal nawissen. Vaak is het na de 2de keer wissen al goed droog, maar de wissen erna maken juist weer strepen :? .
Nu hebben onze vrienden van het VX forum dat ook opgemerkt en die hebben er iets op gevonden: een nieuw ruitenwisserrelais! Na installatie van dit relais zal er nog maar 2 maal automatisch gewist worden.
De echte ins en outs weet ik er ook niet van maar het zou een kwestie van de oude lostrekken en de nieuwe er weer inprikken moeten zijn. Ook zou je gelijk een regelbare interval hebbben, alleen weet ik (nog) niet hoe je dat zou moeten regelen met de standaard bedieningsarm.

Hier is het topic van http://www.vx220.org.uk:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 17717&st=0

Op pagina 3 van dat topic, eerste post, staan de onderdelen nummers, het schijnt dus dat er meerdere merken zijn.

Ik heb grote interesse in deze mod, alleen heb ik nu geen tijd om uit te zoeken waar je het onderdeel voor een leuke prijs zou kunnen kopen.
Als iemand een idee heeft waar, of iemand zoekt dit alvast uit dan zou dat leuk zijn. Anders pak ik het op als ik weer terug ben van mijn werkreis.

Groeten!

Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Dat draadje was ik ook al aan het volgen.

Maar ik wil eerst een beter wisser (eventueel ook nog een andere arm)!!!!

En tot nu toe heb ik nog weinig gevonden wat mij tevreden stelt :cry:

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Het instellen van het interval schijnt simpel te zijn. Je gaat van uit naar interval en dan terug naar uit. De tijd die je dan wacht tot je naar interval gaat is de tijd die wordt gebruikt voor het interval. Wel elegant, heb een andere gezien voor de Elise die los een potmeter nodig heeft. Moet je dus weer ergens een gat gaan boren.

In de thread stond dat de volgende partnummers van de leveranciers zouden moeten werken:

Beru: 0 900 301 082
Kostal: 377 955 531
Bosch: 0 986 335 058

Nu alleen de vraag waar je dat koopt, en wat het kost.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

markv schreef: Bosch: 0 986 335 058

Nu alleen de vraag waar je dat koopt, en wat het kost.
Geen idee vanprijs, maar BOSCH units kan je bij de meeste standaard auto-onderdelen zaken gewoon kopen/bestellen.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

ruitenwisserrelais

Bericht door Pipo »

Ik heb het ook al gelezen. Je moet blijkbaar maar gewoon het originele relais uittrekken en het nieuwe inpluggen. Maar waar zit dat relais ergens verstopt?
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Mogelijk is het volgende schema van nut.

Bericht door damnedt »

Heb zelf nog niet gekeken welke het precies is, aanzetten en even luisteren (voelen) en je weet het zo. Staat er vermoedelijk ook wel op.
Zie schema voor plaatsen van de relais.
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ruitenwisserrelais

Bericht door Pipo »

Het is te hopen dat het niet onder het dashboard zit. Ik heb geen zin dat hele ding af te breken :(
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hi,

De relais onder het daschboard zitten achter de verlichting schakelaars.
Hier kun je redelijk bij. (als je kleine handen hebt) :)



Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Weet iemand al hoeveel die relais hier kosten? En waar je het kan bestellen? Scheelt mij weer werk :wink:

Stephan, mijn wisser doet het eigenlijk prima, ik weet niet wat voor probleem jij hebt. Ik dacht dat de wisser alleen versleten was? Heb je al een nieuwe wisser gemonteerd dan en is het resultaat nog steeds slecht?

gr.
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Stephan, mijn wisser doet het eigenlijk prima, ik weet niet wat voor probleem jij hebt. Ik dacht dat de wisser alleen versleten was? Heb je al een nieuwe wisser gemonteerd dan en is het resultaat nog steeds slecht?

gr.
M.
Ook de wisserarm schijnt voor verbetering vatbaar te zijn, zodat je er goedkoper universele wisserbladen op kan zetten. Vandaar misschien ook de arm. Een origineel wisserblad kost tussen de E 40,- en E 50,-

Op www.vx220.org.uk loopt nu een draadje over vervanging van de arm met een wisserarm van een VW Passat.

En met de Seat heb ik goede ervaringen met de Fabia-mod voor de achterwisser :wink: . Dus dat moet wel goed zijn.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Kon het niet laten, dus ik heb er maar 1 ingebouwd. Stelt niks voor om te doen, en zo te merken werkt het wel goed.

Ruitenwisser relais

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hulde voor Mark! :) :P
Bedankt voor je heldere uitleg :idea:

Als ik het goed begrijp heb je het onderdeel dus bij de VW dealer gekocht? En mag ik vragen hoeveel je ervoor kwijt was?

Alvast bedankt,

Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik heb hem idd bij de lokale VW dealer gehaald. Die hadden me dus eerst een relais voor de achterruit meegegeven :(
Maar daarna om kunnen ruilen voor de juiste.

Kosten waren EUR 38,85. Niet goedkoop dus, waarschijnlijk kan het veel goedkoper als je bij een sloop gaat zoeken..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

SteV6 schreef:Ook de wisserarm schijnt voor verbetering vatbaar te zijn, zodat je er goedkoper universele wisserbladen op kan zetten.
Vandaar misschien ook de arm. Een origineel wisserblad kost tussen de E 40,- en E 50,-

SteV6
Ik heb een goedkoop wisserblad gevonden wat zonder problemen op de wisserarm van de Speedster past! Ik hoef dus
geen andere arm meer te zoeken. Ondertussen had ik 3 merken geprobeerd, maar geen van deze hadden de juiste
adapter voor de wisserarm :cry: .

Het wisserblad is van het merk AMCAR, onder andere te koop bij de Praxis en de Makro. Ik heb er nog geen E 8,- voor
betaald. En voor dat bedrag kan je tenminste regelmatig een nieuwe wisser aanschaffen.

AMCAR 60, geschikt voor o.a. de Opel Za4ra, Omega en Sintra, en dus ook de SPEEDSTER :lol: .

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Hi SteV6,

Bedankt voor al het onderzoek en het delen van deze info

Bebear
Plaats reactie