Je hoeft hem niet aan te sluiten op de buis. Als ik me goed herinner moet je alleen dan wel bij APK even zorgen dat ie wel op de buis zit, anders krijg je hem er niet door..
Gesloten caterventilatie die in de inlaat uit komt is gedaan vanuit milieu-oogpunt zodat olie druppeltjes meteen worden meegezogen en mee-verbranden en niet in de omgeving terecht komen.
Nadeel is dat deze olie-mist wel het effectieve octaangetal van je lucht brandstofmengsel omlaag brengt, dus bij getunede motoren die redelijk 'on the edge' lopen kunnen hierdoor gaan kloppen/pingelen.
Een open ventilatie met zo'n filtertje is dan een optie, hoewel dus wel een APK probleem, want wordt als 'lekkage' gezien van het carterventilatie systeem (net zoals een doorgesleten slang). Even voor de APK dus weer origineel aansluiten.
Een compromis kan een catch-tank zijn die als (leeg) vat tussen de carterventilatie en de aanzuigopening in de inlaat zit. Hier verzamelen zich vooral de oliedruppels in een plas(je) onderin.
Wat dan overblijft is een beetje pure oliedamp, welke echter minder effect heeft op het inlaat-mengsel als de complete olie-mist en omdat het dan vrijwel geen druppeltjes meer bevat ook geen vervuiling van je inlaatkanaal veroorzaakt.
Het systeem is dan nog steeds gesloten, dus voldoet aan de APK eisen.
Zoals bekend heb ik mijn motor blok voor een stuk uit elkaar gehaald.
en ik kan je vertellen dat de carter en klepdeksel dampen behoorlijk wat
troep achter laten op zowel gasklep, injectors en kleppen. dus die zooi komt er bij niet meer in. en heb voorlopig een filtertje tot dat ik een catch tank heb gevonden.
Pascal schreef:Zoals bekend heb ik mijn motor blok voor een stuk uit elkaar gehaald.
en ik kan je vertellen dat de carter en klepdeksel dampen behoorlijk wat
troep achter laten op zowel gasklep, injectors en kleppen. dus die zooi komt er bij niet meer in. en heb voorlopig een filtertje tot dat ik een catch tank heb gevonden.
Niet alleen een filtertje direct op je kleppendeksel monteren Pascal, want zoals Herman al schrijft, gaat dat druppelen. Er komt overigensniet alleen oliedamp uit de ontluchting, maar ook waterdamp.
Ik heb nog de goedkope oplossing van de plastic fles (met daarop een filtertje) omdat ik nog niet de tijd heb gevonden om de catchtank die ik al heb een keer netjes te monteren.